۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۴۴۵۲۱۶
آیت الله مهدوی:

رویگردانی از اجتماع و سیاست اشتباه است/ انگیزه برخی برای کاندیدا شدن مقام و شهرت است نه خدمت به مردم

آيت‌الله مهدوی با بیان این‌که رویگردانی از اجتماع و سیاست اشتباه محض است، گفت: به برخی از افراد می گوییم چرا وارد مسائل سیاسی و اجتماعی نمی شوید، می ترسند و می گویند ما به سیاست کاری نداریم، انزوای سیاسی پیشه کرده اند، آیا اهل بیت(ع) این گونه بوده اند، آیا به وظیفه سیاسی و اجتماعی خودشان عمل نمی کرده اند.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شب گذشته در جمع طلاب حوزه علمیه اصفهان با اشاره کوتاه به مضمون دعای نهم صحیفه سجادیه، گفت: انسان بدون بصیرت حتماً به دوزخ وارد می شود.

وی با بیان اینکه این دعا پیرامون طلب مغفرت و آمرزش از پروردگار عالم است، ادامه داد: خداوند انسان را ضعیف خلق کرده است و این ضعف به خاطر دو مسأله است، اول اینکه انسان مخلوق است و از خودش چیزی ندارد و دوم اینکه قوی خلق نشده و مستقل از خداوند نیست، به خاطر همین اگر کسی از واژه من استفاده کند و خودش را در ذهن مستقل از خداوند بداند، دچار مشکل شده است وگرنه صِرف به کار بردن واژه من اشکالی ندارد.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیات قرآن و روایاتی که از معصوم راجع به جهنم رسیده، تبیین کرد: این که قرآن می گوید «جهنم در کمین انسان است» کنایه از این واقعیت است که شیطان و هوای نفس در کمین انسان هستند، چرا که جهنم نتیجه پیروی از این دو است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: همین امروز را بررسی کنید که چند بار از شیطان و هوای نفس پیروی کرده اید، در نگاه کردن، در خوردن، انسان باید همه تلاشش را به کار گیرد تا وجودش را از هواهای نفسانی پاک کند و اگر خیلی خوب تلاش کند آخرین هوایی که از وجودش خارج می شود، حبّ ریاست است.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر به آیه هشتم سوره فاطر که می فرماید «أَفَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا ۖ فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۖ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ» اشاره کرد و گفت: یکی از کمینگاه های شیطان جایی است که انسان در موضع عمل صالح قرار گرفته ولی عملش با دو نیت انجام می گیرد، نیتی الهی و نیتی غیر الهی.

وی در ادامه با اشاره به این که شیطان همه این عمل را الهی جلوه می دهد، افزود: برخی افراد در صحبت کردن با کسی قصد اصلاح او را دارند ولی مضمون کارشان به خاطر جمع آوری مرید است، دوست دارند عده ای به عنوان زیر مجموعه خودشان باشند و آنها را امر و نهی کنند، از این حس تحت عنوان فرعونیت یاد می کنند، ولی وقتی از آنها پرسیده می شود چه می کنید، می گویند نیت ما کاملاً الهی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با اشاره به نیت خراب برخی از کاندیداهای نمایندگی مجلس و رؤسای جمهور تبیین کرد: برخی از کاندیداهای نمایندگی مجلس می گویند احساس می کنم که مملکتم به وجود من به عنوان خادم نیاز دارد و به همین سبب کاندید شده ام ولی وقتی به خودش مراجعه می کند، حبّ ریاست و حبّ شهرت در وجودش ضمیمه اصلی است.

وی با توجه به رفتار امام خمینی(ره) زمانی که در نجف مشغول تدریس بودند، اذعان کرد: در نجف، گاهی افرادی به دنبال امام حرکت می کردند تا از ایشان سؤالی بپرسند، ایشان بلافاصله توقف می کردند و به آنها می گفتند «بفرمایید»، یعنی اگر سؤالی دارید همین جا مطرح کنید و اگر هم سؤالی ندارید، به دنبال من حرکت نکنید و بروید، برخی از این که صدای پای دیگران را بشنوند، خوشحال می شوند، البته این قابل تعمیم به همه افراد نیست، شما هوای نفس دیگران را نمی بینید، این را می گویم که حواسمان جمع خودمان باشد که گرفتار این مسائل نشویم.

آیت الله مهدوی عامل اصلی رفتارهای اشتباه را فکر انسان دانست و اظهار کرد: زمانی که فکر انسان چیزی را اشتباه فهمید، به دنبالش عمل، که نتیجه فکر است، فاسد می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری به آیه نهم سوره یاسین که می فرماید «وَجَعَلْنَا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ» اشاره کرد و افزود: برای حرکت رو به سعادت ما به لطف همه جانبه خداوند نیازمندیم تا از گناهان محفوظ باشیم ولی این بهرمندی از لطف به معنای تنبلی و بی تحرکی نیست، اگر حرکت نکنیم برکتی از جانب خداوند به ما نمی رسد.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه بیست و یکم سوره نور که می فرماید «وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» گفت: اگر بخواهیم مستقل از خداوند حرکت کنیم مسلماً جزء افراد زیان کار خواهیم بود، چون ما ضعیف هستیم و برای رسیدن به سعادت به لطف پروردگار نیاز داریم، این می شود که دست بر قنوت برمی داریم و در سجده اشک می ریزیم، تا خداوند به ما لطف کند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر به فرازی از دعای صحیفه سجادیه که می فرماید «خدایا چشم دل من را کور کن از آن چه مخالف محبت تو است»  اشاره کرد و افزود: این دعای زیبا را به دو شکل می توان معنا کرد، اول این که به خداوند بگوییم چشم دلم را کور کن از این که چشمم به چیزهایی که دوست نداری، بیفتد و دوم این که بگوییم چشم دلم را کور کن از این که چشمم به چیزهایی بیفتد که تو را دوست ندارند، این فراز از دعا مربوط به بصیرت و چشمِ دل است و کاری به چشم ظاهر ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه وجود اهل بیت(ع) را مملو از محبت خداوند دانست و اذعان کرد: باید از خداوند درخواست کنیم چشمِ دلمان فقط متوجه چهارده معصوم(ع) باشد، چرا که وجود ایشان پُر از محبت خداوند است.

وی در ادامه ابراز کرد: یکی از تفاوتهای اصلی بین بَصَر و بصیرت در این است که انسان در بَصَر تفاوتی با حیوان ندارد ولی در بصیرت افضل از حیوان است، البته این فضیلت بالفعل نیست بلکه بالقوه است، یعنی زمانی انسان از حیوان افضل است که بصیرت خودش را به کار گیرد وگرنه همین بصیرت بالقوه عاملی می شود تا مرتبه اش از حیوان پست تر شود.

آیت الله مهدوی توضیح داد: خوبی انسان به خاطر داشتن عقل نیست، وجود عقل منفعتی است که از جانب خداوند به ما عطا شده، بلکه خوبی انسان به داشتن تعقل است، یعنی زمانی ما می توانیم ادعای برتری از حیوان را داشته باشیم که قوه عقل خود را به کار گیریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری وهابیها را مصداق آیه معروف «لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا یَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ» دانست و اذعان کرد: این وهابیهای خبیث قوه تشخیص خوب از بد را دارند ولی تعمداً به آن بی توجهی می کنند و طبق این آیه عملشان عمل حیوانی است و مرتبه آنها از حیوان پست تر است، پس وسیله و سرمایه به شکل کامل از جانب خداوند به انسان داده شده، حالا این انسان است که تصمیم می گیرد و بر اساس تصمیمی که گرفته عمل می کند.

امام جمعه موقت اصفهان به بیان قرآن در مواجهه با بَصَر و بصیرت اشاره کرد و افزود: طبق آیه شانزدهم سوره رعد که می فرماید «هَلْ یَسْتَوِی الأعْمَى وَالْبَصِیرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ» خداوند در توضیح بَصَر فقط سؤال می پرسد، چون جوابش کاملاً مشخص است و همه مردم به یک جواب اتفاق نظر دارند ولی طبق آیه چهل و ششم سوره کهف که می فرماید «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلا» در مواجهه با بصیرت نظر خداوند را بیان می کند، چون می داند اگر بخواهد تصمیم گیری را بر عهده مردم بگذارد هر کسی به اندازه فهمش جواب خواهد داد.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر با استناد به روایات معصومین(ع) تعقل، تلاش، تقوا، عمل به جا و هدایت را پنج عامل اصلی برای رسیدن به بصیرت معرفی کرد و گفت: اگر کسی این پنج عامل را در زندگی اش پیاده کند، تا حدّ زیادی بصیرت پیدا خواهد کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند، «فکر کن تا بصیرت پیدا کنی»، اظهار کرد: اگر به جای خلوتی بروید و مدتی را به فکر کردن راجع به امور عالم بگذارنید، حقایقی راهگشا برایتان آشکار می شود.

وی با توجه به روایتی از معصوم(ع) که می فرمایند «از امور سخت استقبال کن تا بصیرت پیدا کنی»، ابراز کرد: اگر انسان عاقلانه تلاش کند و خودش را با مشکلات روبرو کند، بصیرت پیدا خواهد کرد.

آیت الله مهدوی از رفتار برخی از علما انتقاد کرد: به برخی از افراد می  گوییم چرا وارد مسائل سیاسی و اجتماعی نمی شوید، چون از ده نفر یک نفر فاسد شده است، می ترسند و می گویند ما به سیاست کاری نداریم، انزوای سیاسی پیشه کرده اند، آیا اهل بیت(ع) این گونه بوده اند، آیا به وظیفه سیاسی و اجتماعی خودشان عمل نمی کرده اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رویگردانی از اجتماع و سیاست اشتباه محض است چرا که انسان باید با مشکلات روبرو شود تا عقلش فزونی یابد.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه بیست و نهم سوره انفال که می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ» تقوار را مهمترین عامل برای به دست آوردن بصیرت دانست و تشریح کرد: تقوا یعنی زدودن تاریکی از شیشه فکر، عقل بدون تقوا هرگز نور افشانی نمی کند، خداوند می فرماید به کسانی که تقوا پیشه کنند فرقان یعنی وسیله تشخیص حق از باطل را عطا می کنیم، پس فرقان تحصیلی نیست، بلکه حصولی است.     

نماینده ولی فقیه در هلال احمر کسانی که حقوقهای نجومی دریافت می کنند را بی تقوا معرفی کرد و ادامه داد:  با وجود این که همه مردم فهمیده اند برخی از آقایان حقوقهای نجومی دریافت می کنند، باز هم این قضیه ادامه دارد، انگار این افراد حتماً باید آتش جهنم را بچشند تا دست از این کار بردارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه به چهارمین عامل تقویت کننده بصیرت یعنی عمل به جا اشاره کرد و گفت: در روایت گفته شده آن موقعی که دلتان به خوبی روی آورد آن را انجام دهید و اگر دلتان را مجبور به انجام کار خوب کردید در حالی که از انجام آن اکراه داشتید، چشم دلتان کور می شود.

وی با اشاره به عامل پنجم تقویت کننده بصیرت یعنی هدایت توضیح داد: هدایت یعنی زمانی که عقل انسان دستور به کار خوبی می دهد، آن کار ترک نشود و هنگامی که نفس انسان دستور به کار بدی می دهد، آن عمل ترک شود یا به عبارت دیگر سرزنش نفس و بها دادن به عقل، انسان را هدایت می کند.

آیت الله مهدوی در پایان افزود: عبرت گیری مناسب معلول داشتن بصیرت است، از این عبرت گیری انسان عمق مطالب را درک می کند و اگر بصیرت از کسی گرفته شد، او حتماً اهل دوزخ خواهد بود./201/867/ب1

ارسال نظرات