۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۴۴۵۳۹۷
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌ شرقی:

99 درصد بقاع متبرکه آذربایجان‌ شرقی دارای سند هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌ شرقی گفت: تاکنون 85 درصد موقوفات و 99 درصد بقاع متبرکه استان سنددار شده اند.
حجت الاسلام مصائبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز، اظهار داشت: تنها ارگان رسمی و متولی برگزاری مسابقات قرآنی در کشور سازمان اوقاف و امور خیریه شناخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال مسابقات قرآن در تمامی شهرهای استان برگزار شد که در نهایت 432 نفر به مرحله استانی راه یافتند، که از پنج شنبه هفته جاری در تبریز به رقابت خواهند پرداخت و هفتم شهریور مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان استانی مسابقات قرآن برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مصائبی با تأکید بر این‌که باید نهضت سوادآموزی قرآنی در استان راه‌اندازی شود، تصریح کرد: بایستی وقف های جدید به سمت ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت سوق داده شود، هر چند امروز در بیش از 90 درصد مساجد استان هر روز یک صفحه قرآن قرائت می شود، اما هنوز به شأنی که استان لایق آن است، نرسیده ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک فرا رسیدن روز جهانی مساجد، اظهار داشت: متولی اصلی مساجد سازمان اوقاف و امور خیریه شناخته می شود، با این حال نهادهای مختلفی در امور مساجد فعال هستند که هر یک در بخشی کار فرهنگی انجام می دهند.

وی با اشاره به این‌که بیش از 7 هزار مسجد در استان وجود دارد، گفت: این تعداد مسجد واقعی نیست، از این رو  فرم هایی تدوین شده که وضعیت مساجد استان را مشخص خواهد کرد، یک سوم مساجد استان کاملا آباد و فعال هستند، یک سوم به علت قدمت تاریخی تنها مورد بهره برداری میراثی هستند و یک سوم نیز فعال نیستند که نیازمند تعمیرات و بهسازی هستند.

حجت الاسلام مصائبی با اشاره به این‌که تعدادی از مساجد استان آنگونه که مورد انتظار است، فعال نیستند، گفت: همانطور که خیرین مدرسه‌ساز در استان راه اندازی شده است، بایستی خیرین مسجدساز نیز فعال شود، هم اکنون تعدادی از مساجد هستند که نیاز اساسی به بازسازی دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با تشریح عملکرد و فعالیت های این نهاد، اظهار داشت: برای تثبیت موقوفات استان تلاش های مختلفی صورت گرفته است؛ در بحث اخذ سند استان آذربایجان شرقی همواره جزو استان های برتر کشور بوده است، تاکنون 85 درصد موقوفات استان سنددار هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی نهادها و ادارات مردم را فریب می دهند و اموال یا املاک افرادی که به دنبال وقف کردن هستند، را به عنوان هدیه اخذ می کنند و در نهایت با تغییر کاربری استفاده های لازم را می کنند، این در حالی است که این افراد به نیت وقف اقدام کرده اند، اما نهاد مربوطه هبه ثبت می کنند.

حجت الاسلام مصائبی با بیان این‌که 99 درصد بقاع متبرکه دارای سند هستند، گفت: هم اکنون پروژه های عمرانی در امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر استان در حال انجام است؛ امامزاده ای در استان وجود ندارد که دسترسی داشته باشیم و تعمیرات و بهسازی های لازم را انجام نداده باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی برپایی خیمه های معرفت با حضور روحانیان حوزوی، برگزاری سوگواره یاس نبوی، اجرای طرح تربیت حفظ قرآن با حضور 18 هزار نفر، برپایی ویژه برنامه های مختلف مناسبتی، طرح نشاط معنوی، اجرای طرح حلقه های معرفت را از جمله فعالیت های این نهاد در استان برشمرد.

وی امامزاده سیداسماعیل میانه، سیدابراهیم و سیدمحمد مراغه، سیدحمزه تبریز، سیدمحمد نوجه مهر جلفا و امامزاده سیدمحمد کججانی تبریز را جزو بقعه های شاخص استان دانست و گفت: طبق ارزیابی های بعمل آمده، حضور مردم در امامزادگان استان نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، اما رقمی از بابت درآمد حاصل از موقوفات و امامزادگان استان نمی توانم اعلام کنم./935/202/ب2
 

ارسال نظرات