۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۴۴۵۵۶۸
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

هجمه ماهواره ای برای حرمت شکنی بین محارم فراتر از توحش محض است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با توجه به هجمه های فرهنگی و تلاش برای نابودی ارزشهای انسانی، گفت: در حال حاضر همه هدف و تلاش جهان غرب و برنامه های فاسد ماهواره ای به سمت حرمت شکنی از رابطه بین محارم است که حتی حیوانات هم این کار را نمی کنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیه 22 سوره نسا پرداخت و اظهار داشت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «و آن کس از زنها را که پدرانتان به همسری گرفته به همسری مگیرید جز آنچه در گذشته انجام داده اید، بی تردید این عمل بسیار زشت و مبغوض و بد راه و رسمی است».

وی افزود: در این آیه خدای متعال سنت سیئه ای که در عرب جاهلی وجود داشت را از بین می برد و آن ازدواج پسر با مادر و نامادری خود است که آن را از پدر خود در کنار اموال ارث می برد و اگر در گذشته کسی مرتکب آن شده است چون حکم معلوم نبود گناهی بر او نیست ولی باید فورا از او جدا شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: فاحشه به گناه و خلافی می گویند که همه زشتی آن را می دانند و به خانم بدکاره فاحشه می گویند به این دلیل که همه به زشتی کار او اعتقاد دارند.

وی با اشاره به معنی لغوی «مقت»، ادامه داد: در عرب جاهلی نیز ازدواج با مادران جایز بود اما عموم مردم از این کار بدشان می آمد و این کار را مبغوض می دانستند و برخی از مفسران می گویند مراد از مقت مبغوضیت الهی است.

امام جمعه ارومیه افزود: در آیه دیگر به معرفی محارمی که ازدواج با آنان جایز نیست می پردازد و در مورد خواهران و برادران شیری که محرمیت بین آنان ایجاد شده و اجازه ازدواج با هم ندارند، بحث می کند.

وی گفت: در آیه 23 سوره نساء خدای متعال می فرماید: «بر شما حرام ابدی شده مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمه هایتان و خاله هایتان و دختران برادر و دختران خواهر و آن مادرانتان که به شما شیر داده اند و خواهران رضاعی تان و مادران زنهایتان و دختران همسرانتان که در دامان شمایند از آن همسرانی که با آنها همبستر شده اید و اگر با آنها همبستر نشده اید پس گناهی بر شما نیست و نیز همسران پسرانتان که از صلب شمایند و نیز جمع میان دو خواهر جز آنچه در گذشته انجام شده که همانا خداوند همواره بسیار آمرزنده و مهربان است».

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به تفسیر آیه فوق پرداخت و یادآور شد: خانم اگر بعد طلاق یا فوت همسر با مرد دیگری ازدواج کند این دختر برای آقا پس از برقراری رابطه زناشویی ربیبه است و حق ازدواج با آن را ندارد، ولی در صورتی که رابطه زناشویی برقرار نشود و آقا خانم را طلاق دهد می تواند با دختر او ازدواج کند.

وی در ادامه تفسیر آیه 23 گفت: آقا نمی تواند با عروس خود که همسر پسر خود او است، ازدواج کند، ولی با همسر پسرخوانده و یا همسر پسر خانم دیگر می تواند، ازدواج کند و دلیل اینکه نمی توان با دو خواهر در یک زمان ازدواج کرد احتمالا ایجاد رقابت و کینه بین خواهران است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه رعایت احکام الهی انسان را بهشتی و عدم رعایت آن سبب جهنمی شدن افراد می شود، خاطرنشان کرد: اخلاقیات و حدو حدودها در زندگی ما وجود دارد، انسان باید حرمت نزدیکان خود را نگه دارد.

وی با توجه به هجمه های فرهنگی و تلاش برای نابودی ارزشهای انسانی، گفت: درحال حاضر همه هدف و تلاش جهان غرب و برنامه های فاسد ماهواره ای به سمت حرمت شکنی از رابطه بین محارم است که حتی حیوانات هم این کار را نمی کنند.

امام جمعه ارومیه با ابراز تأسف از وضعیت اخلاقی برخی از جوامع غربی و غیردینی، افزود: بی عفتی و حرمت شکنی بین محارم را تلاش می کنند عادی جلوه داده و نوعی روشنفکری معرفی کنند، اما این عمل عین توحش یا فراتر از آن است.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از مسلمانان به تبلیغات جهان کفر توجه کرده و زندگی خود را تباه می کنند، اعلام کرد: اخیرا در غرب رستورانی زده اند که تمام ظروف و لوازم آن به شکل توالت است بشقاب و غذا را به همان شکل می آورند یا رستورانی زده اند که شرط ورود به آن لخت مادرزادی بودن است و این توحش به تمام معنا و از بین بردن ارزشهای انسانی به شکلی آرام و ناخواسته است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه با اشاره به این بیان مقام معظم رهبری که شمر از اول شمر نبود آرام آرام به آنجا رسید، گفت: در جنگ نرم اول می گویند چادر نباشد چه اشکالی دارد؟ مانتو هم نباشد چه اشکالی دارد؟ با نامحرم ارتباط داشته باشد چه اشکالی دارد و الی آخر، تا اینکه انسان را به نقطه ای می رسانند که حیوانات از او شریفتر زندگی می کنند.

وی با تأکید بر این که اگر ما در احکام دین محکم نباشیم و این حدود شکسته شود چیزی از دین و انسانیت برای ما نمی ماند، ابراز کرد: اینکه گفته اند مادر و خواهر و خاله و عمه محرم هستند به معنی این نیست که به مانند همسر می توان در حضور آنان راحت بود و لازم نیست هیچ حدودی را در بین آنان رعایت کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تأکید کرد: با محارم می توان دست داد یا لازم نیست حتما روسری سر کرد ولی به این معنا نیست که پوشش کثیفی داشته و هر نوع رفتاری را در حضور آنان داشت، احکام دین را هم باید خوب بدانیم و هم خوب به آن عمل کنیم.

گفتنی است، سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم از سوی حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در مسجد امام جعفر صادق(ع) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات