۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۴۴۵۹۵۵

اخبار کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

برگزاری نخستین نشست مطالعات منطقه‌ای، مراسم بزرگداشت شهید عارف حسینی در پاکستان، نمایش دستاوردهای مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، برگزاری همایش بین‌المللی مولانا در بلخ، تقدیر آیت الله اعرافی از تلاش دولت در زمینه حفظ امنیت از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، جلسه آشنایی مدیران مؤسسه با گستره فعالیت های جامعه المصطفی در کشور هندوستان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صالح نماینده جامعه المصطفی در کشور هندوستان برگزار شد.

 جلسه آشنایی با گستره فعالیت های المصطفی در کشور هندوستان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صالح و با حضور رئیس محترم مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی و معاونین و مدیران و اعضای گروه های علمی، جهت آشنایی با گستره فعالیت های المصطفی در کشور هندوستان در سالن جلسات برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین صالح با اشاره به این که شرایط امروز جهان شرایط فوق العاده ای است، این شرایط را  نیازمند تلاش های روز افزون و پیگیری فعالیت های هدفمند دانست، و ابراز داشت: طلاب باید اسلام و تبلیغ و بیان اسلام و نوشتن و سخن گفتن برای اسلام را رسالت خود بدانند و تمام نفس خویش را در راه آرمان های الهی به کار گیرند. واین مهم جز با شناخت ملیت ها و اقتضائات سرزمینی جامعه مخاطبشان امکان پذیر نیست.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های جامعه اسلامی هندوستان، تأکید کرد: باید چارچوب های اصلی تبیین معارف الهی در گستره جهانی بر اساس نیازهای امروزی جوامع انسانی به روز رسانی شود.

مراسم بزرگداشت شهید عارف حسینی در پاکستان

به مناسبت سالگرد شهادت علامه شهید عارف حسینی، عالم برجسته و فعال فرهنگی پاکستان، برنامه ها و کنفرانس های مختلفی با هدف گرامی داشت یاد وی و با حضور اقشار مختلف مردم و علما در پاکستان برگزار شد.

به همین مناسبت، کنفرانس اتحاد امت لاهور توسط شورای علمای شیعه پاکستان، کنفرانس تحفظ پاکستان در اسلام آباد از سوی مجلس وحدت مسلمین پاکستان، مجلس بزرگداشت شهید حسینی در نمازجمعه مسجد جامعةالمنتظر لاهور، مراسم یادبود در کراچی و کنفرانس یوم شهادت گلگت از سوی سازمان دانشجویان امامیه، برگزار گردید.

شایان ذکر است، شهید عارف الحسینی، از علمای طراز اول پاکستان بود که پس از تحصیل در قم و نجف، در عرصه های مختلف سیاسی- مذهبی و اجتماعی در پاکستان به فعالیت پرداخت و به دلیل برجستگی های علمی، سیاسی و صفات اخلاقی، از جایگاه ویژه ای نزد پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در پاکستان برخوردار شد.

وی سرانجام در مرداد 1367 در مدرسه دارالمعارف الاسلامیه پیشاور از سوی افراد ناشناس هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید؛ حضرت امام خمینی(ره) در پیام تسلیتی خطاب به علما و ملت پاکستان، ایشان را فرزند عزیز خود نامید.

نمایش دستاوردهای مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی

همزمان با برپایی نمایشگاه ویژه دهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی، مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، با شرکت در این نمایشگاه، بخشی از دستاوردهای علمی و آموزشی خود را به معرض نمایش درآورد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، این مرکز، آثار خود را در دو قالب کتاب و نرم افزارهای آموزشی در نمایشگاه ارائه نمود.

گفتنی است در این نمایشگاه، 60 عنوان کتاب تألیف شده در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی با موضوعاتی چون آموزش زبان فارسی، آموزش زبان عربی، درس نامه های قرآنی، اخلاقی، احکام، تاریخ و. ... و نیز 17 نرم افزار آموزشی این مرکز با عناوینی چون درس نامه اخلاق، آشنایی با نحو، درس نامه صرف، منطق مقدماتی، درس نامه احکام، درس نامه تاریخ اسلام، پژواک 1 تا 7 و مجموعه کیمیای مهر ، به نمایش درآمد.

همایش بین‌المللی مولانا در بلخ برگزار شد

در همایش بین‌المللی مولانا شمار زیادی از پژوهش‌گران و استادان دانشگاه‌ها از کشورهای مختلف جهان شرکت کرده‌اند، از سوی سرپرست ولایت بلخ، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و موسسه فرهنگی ایکو برای مدت دو روز در بلخ برگزار شده است.

در این همایش بر اندیشه‌های انسانی مولانا تاکید شد و اشتراک‌کنندگان در آن گفتند که در جهان پر از آشوب امروز ضرورت است که اندیشه‌های انسان‌دوستانه مولانا برجسته شود.

مژگان مصطفوی، معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان که در این همایش شرکت کرده بود، گفت که "برای مبارزه با افراط‌گرایی و همچنین مبارزه با تهاجم فرهنگی نیاز است که مولانا برای قشرهای امروزی معرفی شود."
خانم مصطفوی افزود: "هدف ما بیشتر در برگزاری این همایش، ایجاد همگرایی و همدلی بیشتر بین کشورهای منطقه و توجه بیشتر به تاریخ و تمدن غنی ادبی و فرهنگی کشور بوده است. ما از آرشیو ملی افغانستان خوشبختانه نسخ خطی مثنوی معنوی را به یونسکو تقدیم کردیم که قدمت تاریخی از این‌ها به به قرن شش برمی‌گردد."
در این برنامه تئاتری در چهار پرده از سوی هنرمندان بلخ نیز اجرا شد که در آن واقعه تولد مولانا در بلخ و هجرت خانواده او را به سوی بغداد را نشان می‌داد.
در همین حال ذبیح الله فطرت، معاون همایش جهانی مولانا در بلخ گفت که برای مشارکت افغانستان در ثبت آثار مولانا به عنوان میراث فرهنگی افغانستان در کنار کشورهای ترکیه و ایران نیاز بود تا همچون برنامه‌ای برگزار شود.
او گفت: "در شرایطی که کشور های ترکیه و ایران خواستار ثبت مثنوی معنوی خداوندگار بلخ به نام کشورهای خودشان شدند، جا داشت که افغانستان چنین همایشی را برگزار می‌کرد و این همایش بهانه می‌شد برای این که حس مالکیت خداونگار بلخ به بلخ بیشتر برای جهانیان ابلاغ شود."
جلال‌الدین محمد بلخی، ملقب به مولوی و مولانا، در سال ١٢٠٧ میلادی (٦٠٤ هجری قمری) در بلخ متولد شد و خانقاه بهاالدین ولد، پدر او، در ولایت بلخ در شمال افغانستان قرار دارد.

آیت الله اعرافی از تلاش دولت در زمینه حفظ امنیت تقدیر کرد

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد:مراجع عظام و حوزه تاکید دارند که در عرصه فناوری، باید رویکرد ایجابی و همچنین نگاه سلبی و بازدارنده داشته باشیم ؛ مهمترین مساله در این بین، تاسیس شبکه ملی است که بارها وعده داده شده است که امیدواریم در این دولت به این وعده برسیم.

آیت الله اعرافی ظهر امروز در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حوزه خود را موظف می داند در هفته دولت از  تلاش های  دولتمردان در زمینه حفظ امنیت کشور به خصوص کشفیاتی  که در روزهای اخیر انجام شد  تقدیر کند.

وی در ادامه افزود: قم، امروزه به دلیل استقرار حوزه در عرصه داخلی و خارجی، جایگاه بی نظیری دارد و اگر مردم و نظام ما توجه بیشتری به عظمت و ابعاد این مساله داشته باشند، قطعا قم در عرصه های جهانی بیش ازاین اثرگذاری خواهد داشت.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: سال گذشته در آکسفورد همایشی برگزار شد که قطب های علمی جهان اسلام، مقایسه شده بود و قم به عنوان مجموعه ای از نهادهای مولد، مورد بررسی قرار گرفت؛  حوزه علمیه قم  باید به مجموعه نیازهای ملی و نظام اسلامی پاسخ دهد که در این راستا اقدامات لازم خود را در سطوح مختلف دنبال می کند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: ارتقای زیرساخت های فناوری اطلاعات در قم، به شکل ویژه مورد توجه واقع شود و باید زیرساخت های نرم افزاری برای شبکه نرم افزاری حوزوی ایجاد گردد تا تولیدات عظیم حوزوی در شبکه علمی و دانشی عظیم و بین المللی عرضه شود.

به فناوری اطلاعات نگاه اخلاقی داشته باشیم

وی با بیان این که  امروزه هزاران طلبه در ایران و خارج از کشور فعالیت علمی و پژوهشی دارند که باید عرضه  جهانی شود گفت: در این زمینه باید کارگروهی از سوی چند نهاد حوزوی در قم ایجاد شود و جهشی از نظر زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات انجام گیرد؛ حوزه فناوری اطلاعات و فناوری دارای شعبه مختلف علمی و فلسفی است؛ در این زمینه باید به فناوری اطلاعات نگاه فلسفی و اخلاقی و هدایتی داشت که حوزه می تواند در این زمینه با این وزارتخانه همکاری کند تا نظریات فاخر اسلامی فضای نرم افزاری و فناوری اطلاعات تولید شود.

آیت الله اعرافی افزود: اندیشه ای که در قم تولید می شود، نیازمند بازپروری در فضای مجازی و با زبان های مختلف است؛ این زیرساخت ها باید همه را حساس کرده و آنها را در مسیر ارتباطات بین المللی قرار دهد.

به وعده ایجاد شبکه ملی عمل شود

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مراجع عظام و حوزه تاکید دارند که در عرصه فناوری باید رویکرد ایجابی  و همچنین  نگاه سلبی و بازدارنده داشته باشیم ؛ مهمترین مساله در این بین، تاسیس شبکه ملی است که بارها وعده داده شده است که امیدواریم در این دولت به این وعده برسیم.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: انتظاری که از دولت می رود، اهتمام به منویات رهبر انقلاب است؛ امیدواریم در برنامه ششم عناصر و مولفه های عمیق دینی مورد مداقه واقع شود و در هفته دولت شاهد عملیاتی شدن شورای مهندسی فرهنگی باشیم./1325/د101/ی

ارسال نظرات