۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۴۴۶۸۳۸
حجت الاسلام والمسلمين مظلومي:

حج را نمي توان با هيچ نوع صدقه مستحبي مقايسه كرد

معاون فرهنگي بـعثه مقام معظم رهبري در واكنش به مطالبي كه اين روزها درباره برتري صدقه و انفاق برحج شنيده مي شود به چند حديث درباره اهميت حج استناد و تصريح كرد: حج واجب بر صدقه برتري دارد و هيچ مستحبي نمي تواند جاي واجب را بگيرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد جواد مظلومي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سيد جواد مظلومي كه در جلسه تواصي به حق در جمع كاركنان سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري سخن ميگفت در تبيين مقايسه حج با ساير عبادات به ذكر چند حديث از پيامبر اكرم (ص) و امام صادق (ع) درحوزه حج و اهميت آن پرداخت وتاكيد كرد: افضل اعمال بعد از جهاد حج است.


معاون فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري با اشاره به اينكه ثواب حج را نمي توان با هيچ انفاقي جايگزين كرد، افزود: حج يك تكليف واجب است و نمي توان حج واجب را با هيچ نوع صدقه مستحبي و انفاق به ديگران مقايسه كرد و اين امر از نظر موازين نيز پذيرفتني نيست.

وی با اشاره به اينكه برخي مقايسه حج مستحبي را با صدقه، انفاق وصله رحم مطرح مي كنند با بيان روايتي از امام صادق (ع) اظهار داشت: اگر هزينه حج مستحبي صدقه داده شود ثوابش به اندازه حج مستحب نيست چون ترويج اين فكر به تعطيلي و بي رونقي حج مي انجامد.

وي در ادامه فضايل فراواني را كه در كثرت حج رفتن وجود دارد يادآور شد و گفت: در روايات به شكل مطلق و همگاني آمده است كه بيست ، سي و پنجاه بار به حج برويد يعني تاكيد و تشويق براي پيوسته حج رفتن وجود دارد وگرنه مي گفتند ده بار به حج برويد و بقيه را صدقه بدهيد.

معاون فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري با اشاره به سيره ائمه (ع) افزود: تعداد تشرف برخي از ائمه به حج به 20 و 25 بار رسيده است واگر حرف دارايي براي حج مستجب در عين امكان صدقه دادن پسنديده نبود قطعا ائمه آن را بيان واز اين عمل پرهيز مي كردند.

وي با تاكيد براينكه حج بر صدقه برتري دارد، اضافه كرد: در مقابل مطالبي كه اين روزها شنيده مي شود كه چرا به حج مي رويد و بياييد هزينه حج را به ديگران كمك و در كارهاي خير مشاركت كنيد بايد گفت كه هيچ مستحبي نمي تواند جاي واجب را بگيرد./1330/د102/س

ارسال نظرات