۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۴۴۶۹۶۵
شریعتمداری در شهرکرد:

اقتصاد مقاومتی با فعال کردن واحدهای تولیدی محقق می شود/ صادرات عامل اصلی تحریک اقتصاد و تولید است

معاون اجرایی رییس جمهور مهمترین سد راه تولید را واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل دانست و گفت: اگر نتوانیم این واحدهای تولیدی را فعال کنیم شعارهای اقتصاد مقاومتی بی‌ معنا خواهد بود.
محمد شریعتمداری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهور، عصر سه شنبه در نشست شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی هم از منظر رهبر معظم انقلاب و هم از نظر دولت موضوع سال است، افزود: تاکنون در سال جاری 24 جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با مسؤولیت معاون اول رییس جمهور برگزار شده که 120 پروژه اولویت دار کشور به تصویب این ستاد رسیده است. 

شریعتمداری با اشاره به اینکه برنامه‌های این 120 طرح به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده و برش و سهم استانی آنها مشخص شده است، اضافه کرد: جمع‌بندی دولت این است که پروژه ها بین وزرا تقسیم شوند و بر همین اساس مسؤولیت پروژه های استان چهارمحال و بختیاری با وزیر راه و شهرسازی است.

وی مهمترین سد راه تولید را واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل دانست و افزود: اگر نتوانیم این واحدهای تولیدی را فعال کنیم شعارهای اقتصاد مقاومتی بی‌ معنا خواهد بود.

معاون اجرایی رییس جمهور اظهار کرد: تاکنون 7 هزار و 500 واحد تعطیل و نیمه تعطیل در کشور شناسایی شده است که تعدادی از آنها مربوط به این استان هستند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه یک هزار و 300 واحد تولیدی از مجموع هفت هزار و 500 واحد از تسهیلات بانکی برخوردار شده‌اند، تصریح کرد: چهار هزار و 300 واحد تولیدی دیگر نیز خارج از کارگروه اقتصاد مقاومتی موضوعات خود را مطرح و بررسی کردند که به نتایج مطلوب رسیدند.

شریعتمداری با بیان اینکه صادرات عامل اصلی تحریک اقتصاد و تولید است، یادآور شد: نزدیک به 40 مانع که در جریان تحریمها پیش روی صادرات غیرنفتی ایجاد شده بود شناسایی شدند و در زمینه واردات نیز شاهد رشد منفی برابر با 7 درصد از نظر ارزشی در کالاها بودیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون شاهد 3.4 میلیارد دلار تراز تجاری مثبت در کشور هستیم همچنین اقتصاد مقاومتی سبب شده صادرات محصولات ایرانی از واردات کالای خارجی به کشور پیشی بگیرد.

معاون اجرایی رییس ‌جمهور یکی از راههای کاهش نرخ سود تسهیلات را ایجاد بازار بین ‌بانکی عنوان و افزود: نرخ سود تسهیلات اعطایی به 18 درصد کاهش یافته، نرخ سود تسهیلات مسکن اولی ‌ها به 10 درصد رسیده و کشاورزان می ‌توانند با 2 درصد کمتر تسهیلات دریافت کنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه در ابتدای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی بنا بود دو هزار و 500 واحد به بخش خصوصی واگذار شود، خاطرنشان کرد: سه هزار و 912 پروژه ملی و استانی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شناسایی و به ستاد اقتصاد مقاومتی معرفی شدند که تاکنون 150 واحد از آنها به بخش خصوصی واگذار شدند.

شریعتمداری، ورود 12 واحد پتروشیمی به چرخه تولید را موجب افزایش 8.9 میلیون تنی به ظرفیت پتروشیمی‌ های کشور دانست و تأکید کرد: از دیگر برنامه ‌های دولت در سال جاری برداشت مطمئن از واحدهای گازی مشترک با کشورهای همسایه مثل پارس جنوبی است که فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 آن در سال جاری به بهره‌ برداری رسیدند.

وی با بیان اینکه تا پایان سال 95 به میزان برداشت قطری ‌ها از میادین مشترک نزدیک خواهیم شد و در حال حاضر تولید نفت از حوزه‌ های مشترک از 50 هزار بشکه به 146 هزار بشکه رسیده است، گفت: اکنون بنزین پاک با استاندارد یورو چهار در کشور تولید می‌ شود و امید است با بهره‌ برداری از واحد خلیج ‌فارس به جایی در تولید بنزین برسیم که نه ‌تنها نیاز به واردات این محصول نباشد، بلکه صادرات هم داشته باشم.

معاون اجرایی رییس ‌جمهور با اشاره به اینکه دولت با هدف گذاری که انجام داد توانست بالغ ‌بر 11 میلیون تن گندم از کشاورزان ایرانی خریداری کند، تصریح کرد: بالای 250 هزار هکتار از اراضی کشور که به سامانه ‌های نوین آبیاری تحت ‌فشار مجهز شده بودند به بهره‌ برداری رسیدند و همچنین یک هزار و 777 هکتار از اراضی نیز تبدیل به واحدهای گلخانه‌ای شدند.

شریعتمداری با بیان اینکه با امن شدن فضای ایران در دوران پسابرجام پروازهای عبوری از آسمان ایران از 400 پرواز به یک هزار و 100 پرواز در روز رسید، یادآور شد: نرخ تورم همچنان کنترل شده است، در مناطق شهری 9 درصد و در مناطق روستایی 8.3 درصد و تورم نقطه ‌به ‌نقطه نیز 8 درصد است./202/9457/ب1

ارسال نظرات