۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۴۶۹۷۴
استاد حوزه علمیه:

تدریسهای پژوهش محور نیاز امروز حوزه علمیه است

حجت الاسلام اسماعیل نیا گفت: یکی از نقاط مثبت مراکز علمی غیر حوزوی تدریسهای پژوهش محور است که متاسفانه هنوز آنچنان که باید در حوزه های علمیه این مهم قانونمند و همه گیر نشده است.
حجت الاسلام اسماعیل نیا استاد حوزه علمیه بوشهر

حجت الاسلام محمد اسماعیل اسماعیل نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، درباره موضوع تغییر در متون آموزشی حوزه علمیه، گفت: حوزه علمیه امروز حاصل خون دل خوردنها و شکنجه شدنها و گرسنگی کشیدنهای سلف صالح است، از این رو وظیفه حوزه امروز، حوزویان و به ویژه مسؤولان و صاحبان فکر و جایگاه را سنگین تر می کند که نگذراند مرور زمان گرد غربت و بی اعتنایی را بر چهره نورانی حوزه و فلسفه وجودی آن بنشیند.

استاد حوزه علمیه افزود: اینکه دروس متداول حوزه نیازمند تعدیل و به روز تر شدن است نکته ای است که غالب صاحبنظران به آن معتقدند و بحمدالله امروزه شاهد عملی شدن سالها فکر و کنکاش در این زمینه از سوی بخش تدوین متون حوزه های علمیه هستیم که بسیار اتفاق خوبی است.

وی یکی از مشکلات دروس حوزه در طرح آموزشی قدیم را عدم همگامی سطح علمی طلاب با سطح دانشی کتاب عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون تا حدود بسیاری این مشکل برطرف شده است؛ دروس پایه اول در سیستم آموزشی جدید تعدیل شده و نسبت به سن و سال و توانایی ایشان مناسب تر است، البته این آخر مسیر تدوین متون نیست و هنوز باید برخی از کتابها و موضوعات مناسب سازی شود.

حجت الاسلام اسماعیل نیا با اشاره به نقاط مثبت مراکز علمی غیر حوزوی در دو ساحت متن و روش گفت: یکی از نقاط مثبت مراکز علمی غیر حوزوی تدریسهای پژوهش محور است که متاسفانه هنوز آنچنان که باید در حوزه های علمیه این مهم قانون مند و همه گیر نشده است.

استاد حوزه علمیه افزود: البته این به این معنی نیست که حوزه ها در زمینه پژوهشی کاری نکنند بلکه معتقدم عمیق ترین پژوهشها از دل حوزه و از سوی فارغ التحصیلان حوزوی به دست آمده است و این جزء لاینفکّ تحصیل حوزه است، اما تا شرایط آرمانی پژوهشی شدن تحصیل و تدریس فاصله زیاد است.

وی اضافه کرد: مساله بعدی، نیاز به الزام و قانون شدن یک تحقیق پایانی در پایان سطح یک(پایه۶) است که از جهات مختلف ضرورت آن حس می شود البته که این مهم با پیش نیازهایی ازجمله آموزش روش پژوهش به عنوان یک عنوان درسی در پایه های مختلف سطح یک حاصل می شود./302/833/ب1

ارسال نظرات