۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۴۴۶۹۷۷
مسؤول فرق و مذاهب تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

تشیع در منازعات فکری رساترین برهان و محکم‌ترین مواضع را دارد

مسؤول امور فرق و مذاهب تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: مکتب تشیع در میان فرقه‌های اسلامی، رساترین برهان و محکم‌ترین مواضع را در منازعات و درگیریهای فکری و اندیشه ای دارد.
حجت الاسلام مجید نامور- مسؤول امور فرق و مذاهب تبلیغات اسلامی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام مجید نامور، مسؤول امور فرق و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، صبح چهارشنبه در مراسم زیارت عاشورا که به مناسبت فرارسیدن سی‌ام ذی‌القعده و سالگرد شهادت نهمین امام شیعیان، حضرت امام محمدتقی(ع) در بجنورد برگزار شد، با اشاره به نقش و جایگاه این امام همام، اظهار کرد: دانش امام جوادالائمه (ع) در آن زمان باعث حیرت و شگفتى دوست و دشمن شده بود و این شگفتی همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه علم و دانش امام جواد(ع) در کودکی همگان را به حیرت و شگفتی وا داشته بود، افزود: حضرت امام محمدتقی(ع)، نهمین امام شیعیان در کودکى عهده‌دار امر رهبری و امامت جامعه اسلامی شد و در همان زمان با دانش سرشار خود منشأ خیر و برکات زیادی برای اسلام و مکتب تشیع شد.

حجت‌الاسلام نامور ادامه داد: مناظرات علمی آن حضرت با شخصیتهای بزرگ جهان اسلام و فتواهای دقیق ایشان در مسائل گوناگون علمی، در تاریخ پربار علم همچون خورشیدی تابان بر تارک مکتب پویای تشیع می‌درخشد.

وی اضافه کرد: شیعه، تحت تأثیر تعالیم والای عترت رسول خدا و با توجه به پایبندی به سیره قرآن مبنی بر اعتماد بر عقل و تسلیم در برابر داورى آن در اعتقادات، ممتاز شده و همین عامل نیز سبب ماندگاری و تقویت روزافزون آن شده است.

حجت‌الاسلام نامور تصریح کرد: مکتب تشیع در میان فرقه‌های اسلامی، افزون بر اینکه از شناخته‌شده‌ترین فرقه‌ها محسوب می‌شود، در عین حال رساترین برهان و محکم‌ترین مواضع را در منازعات و درگیریهای فکری و اندیشگی دارد.

وی افزود: در دوران خلافت عباسیان عظمت فکرى شیعه به حدی رسیده بود که حکومت ناچار شد با مقتداى تشیع؛ یعنى امام رضا(ع) به‌صورت بیعت گرفتن براى ولایتعهدی سازش کند.

مسؤول امور فرق و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی اضافه کرد: این سازش نشانه میزان توان و نفوذ مکتب تشیع و تأثیر اندیشه‌های آن در میان مردم و در موضع‌گیری‌های آنها در زمان حکومت عباسیان است.

حجت‌الاسلام نامور در زمینه نقش امام جواد(ع) در نظام ولایی، خاطرنشان کرد: بی‌گمان بازخوانی جایگاه و نقش امام جواد(ع) در نظام ولایی برای پاسخگویی به برخی از پرسشها و شبهاتی که از سوی مخالفان و حتی دوستان مطرح می‌شود، امری ضروری و بایسته است.

گفتنی است، امام محمدتقی (ع)، نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است که سال 195 هجری قمری در مدینه ولادت یافت.

این امام همام 25 سال عمر بابرکت داشت و در مدت دوران امامت خود، تلاش فراوانی برای نشر و تعلیم حقایق اسلام کرد.

امام جواد (ع) در سی‌ام ذی‌القعده سال 220 هجری قمری به دستور معتصم، خلیفه ستمگر عباسی و به دست همسر خود، ‌ام‌الفضل مسموم شده و به شهادت رسید.

درباره تـاریـخ شهادت نهمین امام شیعه، حضرت جوادالائمه (ع) روایات گوناگونی وارد شده؛ اما طبق مشهورترین روایات، عروج ملکوتی ایشان در آخر ماه ذی‌القعده سال 220 هجرى قمری بوده و در آن هنگام از سن شریف این امام تنها 25 سال و چند ماه گذشته بود./9314/202/ب2

ارسال نظرات