۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۴۴۶۹۷۹
آیت الله شفیعی:

نفس اعمال دنیوی انسان ها در قیامت مشاهده می شود

آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه در گذشته مقصود از دیدن اعمال، دیدن کیفر و پاداش آن ها تصور می شد، گفت: سوره زلزال و بسیار از آیات قرآنی به دیده شدن خود اعمال انسانی اشاره می کند و جهنم و بهشتی بهتر و بدتر از دیدن آن ها وجود ندارد.
آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی با اشاره به سوره زلزال، گفت: این سوره مکی و بدون «بسم الله» دربرگیرنده 8 آیه، 20 کلمه و 181 حرف است و نود و نهمین سوره برحسب ترتیب کنونی قرآن کریم و براساس نزول نود و سومین سوره که به مسأله قیامت و معاد اشاره دارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه «اذا، ان و لو» ادات شرط در زبان عربی هستند، خاطرنشان کرد: «اذا» دلالت بر شرط حتمی و واقع الوقوع دارد که آیه «اذا زلزلت الارض زلزالها» دال بر وقوع زلزله زمین دارد و نیز «ان» دلالت بر شرط ممکن اولوقوع که احتمال وقوع و عدم وقوع در آن نهفته است و مثال قرآنی آیه «ان احد من المشرکین استجارک فستجره» محسوب می شود.

آیت الله شفیعی ادات شرط «لو» را دلیل بر عدم وقوع شرط و هر گونه امری دانست و آیه «لو کان فیهم آلهه الا الله لفسدت» را مصداق آن برشمرد.

این عالم دینی با بیان اینکه در آیه «اذا زلزلت الارض زلزالها» زلزله زمین قطعی در آخرالزمان اتفاق افتاده و برای خود زمین است، ابراز داشت: در این زلزله هر آنچه که در عمق زمین وجود دارد بر روی زمین می آید و مفسران اولیه مقصود را خروج مردگان دانستند اما مفسران امروزی آن را افزون بر مردگان شامل خروج همه نهفته های درون عمیق دانستند که در اثر آن منظومه شمسی متلاشی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به آیه «و قال الانسان ما لها یومئذ تحدث اخبارها» عنوان کرد: انسان از تکان خوردن های زمین تعجب می کند در حالی که چنین روزی شدنی است و زمین ماهیت، اخبار و حوادث خود را به دستور الهی آشکار خواهد کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آیه «یومئذ یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم» دلالت بر زنده شدن انسان ها و سر برآوردن از قبرها برای مشاهده اعمال دنیوی دارد و هر کس که به اندازه ذره مثقالی کار نیک و بد انجام داده باشد، پاداش و عقاب آن را خواهد دید.

آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه از جمله نکات سوره زلزال مشاهده اعمال دنیوی در قیامت است، اظهار داشت: در گذشته مقصود از مشاهده اعمال را کیفر و پاداش آن ها تفسیر می کردند اما بعد از آن که قانون لاوازیه از نظر علمی ثابت کرد که نیرو به ماده تبدیل می شود؛ به این نتیجه رسیدند که اعمال انسان ها از بین رفتنی نیست و در قیامت خود اعمال دنیوی دیده می شوند که آیه «یومئذ یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم» دلالت بر این مطلب دارد.

این عالم دینی ادامه داد: بنا بر گفته امام راحل(ره) هیچ عذاب جهنمی بدتر از بدی اعمال که مشاهده می شوند، وجود ندارد و در چنین روزی قبح و نیکی آن ها مشاهده می شود که در آیات زیادی به دیدن خود اعمال اشاره شده است و در واقع کیفر و مزدی مهمتر از دیدن خود عمل وجود ندارد.

وی ابراز داشت: در روز قیامت خوبی ها و بدی های اعمال مشاهده می شود و جهنم و بهشتی بهتر و بدتر از دیدن آن ها وجود ندارد و از این حیث انسان باید نفس اعمال دنیوی خود را در تجسم کند.

آیت الله شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: ترازوی عمل امیرمؤمنان(ع) در قیامت پر از خیر و نیکی است و انسان ها در صورت تبعیت از ایشان به مقدار تبعیت مأجور خواهند بود و بالعکس هر قدر دور باشند کیفر این دوری را خواهند دید./9456/202//ب2

ارسال نظرات