۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۴۴۷۰۰۳
استاد حوزه علمیه:

فقه ایستا قابل انطباق با مکان و زمانهای دیگر نیست

حجت الاسلام حدادپور با بیان اینکه طرح تحول برای پیشرفت و به روز شدن حوزه ها است، گفت: فقه ایستا قابل انطباق با مکان و زمانهای دیگر نیست، برای بهره برداری بهتر از دروس حوزه ها باید به دنبال فقه پویا باشیم.
تحول در حوزه

حجت الاسلام محمدرضا حدادپور، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره تحول در متون آموزشی حوزه علمیه با اشاره به عظمت و تقدس حوزه های علمیه، گفت: هرکسی توانایی صحبت کردن در این موارد را ندارد و حتی هر متخصصی هم نباید به خود اجازه اظهار نظر در این موارد را بدهد.

وی ادامه داد: اگر هر کسی بتواند درباره طرح تحول در حوزه ها اظهار نظر کند، آنوقت با تکثر آراء مواجه خواهیم شد و تجمیع نظرات صحیح و جمع بندی برای رسیدن به بهترین نتیجه بسیار سخت و بلکه غیر ممکن خواهد بود.

کارشناس مذهبی حوزه علمیه افزود: از درون همین حوزه ها بود که مرحوم حضرت آیت الله خویی تربیت شد، حضرت امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و آیت الله بهجت فومنی و سایر مراجع فعلی ما نظیر حضرت آیت الله مکارم شیرازی و حضرت آیت الله جوادی آملی و رهبر معظم انقلاب تربیت شدند، بنابراین ساز و کار و برنامه های حوزه و متون آموزشی آن تا امروز برکات فراوانی را برای جامعه داشته است.

حجت الاسلام حدادپور بیان داشت: نباید برنامه های کنونی و قدیمی حوزه ها را به بهانه انتقاد کوبید، نقد برنامه های حوزه و برنامه ریزی برای تحول در حوزه ها به هیچ وجه به معنای ناکارآمد بودن حوزه ها نیست و نباید به گونه ای رفتار شود که گویی تا کنون کاری صورت نگرفته است.

وی توضیح داد: البته قداست حوزه ها نباید مانع نقد آنها شود، طرح تحول برای پیشرفت و به روز شدن حوزه ها و بالا بردن سطح علمی و فرهنگی و سیاسی در حوزه ها است تا ما بتوانیم ان شاءالله تعداد بیشتری از نخبگان و علمای سطوح بالا را در آینده تربیت کنیم و نفع آن به جامعه و جمهوری اسلامی و بلکه همه جهان برسد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب درباره حرکت نرم افزاری و جهاد علمی پویا، ابراز داشت: فقه ایستا قابل انطباق به مکان و زمانهای دیگر نیست، پس برای بهره برداری بهتر از دروس حوزه ها باید به دنبال فقه پویا باشیم./302/869/ب1

ارسال نظرات