۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۴۴۷۳۳۴
استاد دانشگاه مطرح کرد؛

احتمال مهندسی کودتای نافرجام در ترکیه برای ترساندن دولت اردوغان

کریمی با اشاره به دور از نظر نبودن احتمال واقعی بودن کودتا در ترکیه، گفت: یکی از اهدف آمریکاییها برای مهندسی یک کودتای نافرجام در ترکیه می تواند به نوعی تهدید دولت ‏اردوغان برای همکاری و همراهی بیشتر با خودشان باشد و این مشابه کاری است که با عمرالبشیر انجام دادند.
آمریکا و اردوغان

غلامعلی کریمی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو  با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره تحلیل وقایع اخیر ترکیه به دلیل تأثیری که می تواند بر روی محور مقاومت داشته باشد، گفت: علاوه بر فرضیه جعلی بودن کودتای اخیر ترکیه، دلایلی هم وجود دارد که می توان با استناد به آنها فرضیه واقعی بودن کودتا را تقویت کرد.

وی ادامه داد: از جمله این دلایل می توان به ضربه جبران ناپذیر حیثیتی، امنیت، سیاسی و اقتصادی به کشور ترکیه در اثر وقوع کودتا اشاره کرد، از دید جهانیان کشوری که به راحتی در آن کودتا صورت می گیرد، کشوری با ثبات و پشرفته نیست، بنابراین عمدی بودن کودتا می تواند دور از نظر باشد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: یکی از بزرگترین شاخصهای عقب ماندگی سیاسی در هر کشوری می تواند همین وقوع کودتا در آن باشد، این که در کشوری مانند ترکیه که سالهاست قصد پیوستن به اتحادیه اروپا را دارد، به یکباره کودتایی به سبک سه دهه قبل صورت می گیرد، قطعاً برای نظام سیاسی ترکیه مضر خواهد بود.

کریمی اظهار داشت: از طرف دیگر چون با وقوع کودتا ارتش به شدت آسیب می بیند، برای کشوری مانند ترکیه که مدتهاست مشکل امنیتی دارد و خطر تجزیه پذیری آن را تهدید می کند، به هیچ وجه مناسب نیست و بستر مناسبی را برای جولان نیروهای تجزیه طلب فراهم می کند و احتمال اقدامات تروریستی را به شدت افزایش می دهد و می تواند تاثیر بسزایی بر محور مقاومت در برابر صهیونیسم در منطقه و حوادث سوریه داشته باشد و ترکیه را از اهدافش در سوریه دور کند.

وی گفت: اقتصاد ترکیه عمدتاً متکی بر گردشگری و جلب سرمایه گذاری خارجی است، بنابراین تقویت فضای احساس ناامنی ناشی از کودتا تاثیر بسیار زیادی بر جذب توریست و سرمایه گذاری خارجی دارد و ضربات مهلکی را بر اقتصاد ترکیه وارد می سازد، ترکیه ادعای قدرت اول منطقه را دارد و با ایران در حال رقابت است.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: احتمال واقعی بودن کودتا در ترکیه کم نیست و با این فرض این کودتا قطعاً با اطلاع آمریکاییها و صهیونیستها و کمک و همراهی دولت سعودی و مرتجعین منطقه انجام شده است و هدف از کودتا نابودی و یا ترساندن دولت به اصطلاح اسلامگرای اردوغان بوده است.

کریمی تصریح کرد: یکی از اهدف آمریکاییها برای مهندسی یک کودتای نافرجام در ترکیه می تواند به نوعی تهدید دولت اردوغان برای همکاری و همراهی بیشتر با خودشان باشد، یعنی همان کاری که با عمرالبشیر انجام دادند و توانستند او را بترسانند و با خود همراه کنند. /869/302/ب2

 

ارسال نظرات