۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۴۴۷۶۳۰
اندیشمند مصری:

شیخ الازهر راه اهل سنت را از سلفی ها جدا کرد

عماد قندیل گفت: کنفرانس چچن، طلاق بائن میان اهل سنت و سلفی های وهابی بود که چهره اهل سنت را مخدوش کرده اند و زمانی که شیخ الازهر سخنان خود را در آن کنفرانس بیان کرد، تمام جهان متوجه شدند که این تندورها و با تمام تشکیلات و گروه هایی که دارند، از اهل سنت نیستند.
اندیشمند مصری

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از حوزه، کنفرانس "اهل سنت چه کسانی هستند" که با حضور ۲۰۰ عالم اهل سنت به ویژه مفتیان دانشگاه الازهر در تاریخ ۴ شهریور در چچن روسیه برگزار شد، از مفتیان سلفی و وهابی سعودی و قطری برای شرکت در این کنفرانس دعوت نکرد که این موضوع باعث واکنش شدید و عصانیت مفتیان سلفی و وهابی شد.

علاوه بر این در این کنفرانس که با سخنرانی «رمضان احمد قدیرف رئیس‌جمهور چچن در شهر «گروزنی» آغاز به کار کرد، سعی شد تا تعریفی جامع از مذهب «اهل سنت» شکل بگیرد؛ تعریفی که وهابیت و سلفی‌گری تکفیری در آن جایی نداشت.

در این کنفرانس که شیخ «احمد الطیب» شیخ الازهر نیز حضور داشت، شرکت کنندگان در بیانیه پایانی اهل سنت را این چنین تعریف کردند: «اهل سنت در اعتقاد و مذاهب کلامی، اشعری و ماتریدی و در فقه همان مذاهب چهارگانه حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی هستند و اهل تصوفِ پاک از نظر علمی و اخلاقی و تزکیه نفس همچون امام الجنید (جنید بغدادی) و امثالهم هستند».

در این کنفرانس تاکید شد که وهابیت و سلفیت باعث تفرقه در امت اسلامی و بدنامی اسلام شده است.

در بیانیه پایانی همچنین آمده است: جلوگیری از انحراف و به خطر افتادن مفهوم اهل سنت و جماعت مسأله بسیار مهم و ضروری است، مفهومی که تندروها سعی دارند این عنوان شریف را بربایند و آن را به خود محدود کنند.

اما این کنفرانس چنان که گفته شد خشم مفتیان و علمای وهابی تکفیری را در عربستان و مصر برانگیخت و با بیان اظهاراتی به بیانیه پایانی این کنفرانس واکنش نشان دادند.

واکنش سلفی های مصر به کنفرانس چچن

اما در تازه ترین واکنش ها به این کنفرانس در مصر، یاسر برهای نائب رئیس جنبش سلفی های مصر گفت: در بیانیه پایانی کنفرانس چچن تلاش شده لقب اهل سنت و جماعت از اهل آن مصادره شود؛ چراکه طبق این بیانیه تمام فرقه های سلفی از دایره اهل سنت خارج هستند.

برهامی افزود: تنظیم کنندگان بیانیه پایانی این کنفرانس توجه نداشته اند که چه جوانان زیادی پیرو سلفیه هستند و بیرون راندن آنها از دایره اهل سنت موجب ایجاد دشمنی می شود؛ چرا که آنها اهل سنت را منحصر به اشاعره و ماتریدیه دانسته اند.

از سوی دیگر عبدالمنعم الشحات سخنگوی رسمی سلفی های مصر گفت: کنفرانس چچن واکنش های زیادی را در نقاط مختلف جهان در پی داشته و به نظر ما برخی از شرکت کنندگان در این کنفرانس تصور درستی از اهل سنت ندارند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود از اعتراض علمای مسلمان به مفهوم جهاد مورد استناد سلفی ها اعتراض کرد و هدف مخالفان جهاد را همراهی با روسیه دانست و گفت آنها می خواهند از این طریق با کسانی که در سوریه رو در روی روسیه و پوتین ایستاده اند، مقابله کنند.

عماد قندیل: شیخ الازهر راه اهل سنت را از سلفی ها جدا کرد

از سوی دیگر عماد قندیل از شخصیت های شیعی مصر با اشاره به برگزاری کنفرانس اهل سنت چه کسانی هستند در کشور چچن و سخنان شیخ الازهر در این کنفرانس، گفت: مشخص شدن دایره اهل سنت در این کنفرانس ضربه سهمگینی بر تکفیری ها بود و شیخ الازهر با سخنان خود پرده ازچهره سلفی های وهابی تکفیری و تروریست برداشت.

وی افزود: کنفرانس چچن، طلاق بائن میان اهل سنت و سلفی های وهابی بود که چهره اهل سنت را مخدوش کرده اند و زمانی که شیخ الازهر سخنان خود را در آن کنفرانس بیان کرد تمام جهان متوجه شدند که این تندورها و با تمام تشکیلات و گروه هایی که دارند از اهل سنت نیستند، بلکه اهل انفجار و تکفیر هستند.

وی افزود: سخنان احمد الطیب سرآغازی قدرتمند در راستای اصلاح گفتمان دینی و جدا شدن اهل سنت از تکفیری های تروریست بود و شیخ الازهر به این خاطر شایسته تقدیر است./836/د102/ل

ارسال نظرات