۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۴۴۷۸۲۸
رییس سازمان حج و زیارت:

نهیب تاریخی رهبری به عربستان سبب رسیدگی این کشور به فاجعه منا شد

رییس سازمان حج و زیارت کشور گفت: اگر نهیب سخت، تاریخی و ماندگار رهبر معظم انقلاب درباره فاجعه منا نبود شاید نمی‌توانستیم حتی یک پیکر شهدای این فاجعه را به کشور بازگردانیم.
سعید اوحدی- رییس سازمان حج و زیارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت امروز در یادواره شهدای فاجعه منا در بجنورد، مرکز خراسان شمالی، با بیان اینکه امسال ماه ذی‌الحجه و موسم حج خاطرات روزهای تلخ فاجعه منای سال گذشته را به اذهان تداعی می‌کند، افزود: در حج سال گذشته بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی آل سعود باعث شهادت بیش از هفت هزار زائر بیت‌الله الحرام شد.

وی با بیان اینکه در حج سال گذشته ما شاهد سه فاجعه بودیم، اظهار کرد: فاجعه نخست بسته شدن مسیر از سوی مأموران امنیتی سعودی و هدایت زائران ما به مسیری دیگر در روز عید قربان بود که مأموران آل سعود با بی‌تجربگی و بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی مسیر را بستند و باعث فاجعه شدند.

اوحدی ادامه داد: فاجعه دوم نوع برخورد و رفتار دست‌اندرکاران سعودی با مجروحان و مصدومان بود به‌ گونه‌ای که عمده زائران ما در آن گرمای زیاد با لب تشنه و در فشار جمعیت ایستاده رمق خود را از دست دادند.

وی افزود: زمانی که با آشفتگی مدیریتی و بی‌کفایتی مأموران سعودی، مجروحان به بیمارستان منتقل شدند، سه روز تعطیلات عید قربان و جمعه و شنبه عربستان بود و به دلیل عدم رسیدگی درمانی، بسیاری از زائران در کف بیمارستانها جان باختند.

اوحدی اظهار کرد: فاجعه سوم نوع رفتار خارج از آموزه‌های انسانی و اسلامی عربستان با پیکرهای شهدا بود به‌گونه‌ای که نه‌ تنها به مجروحان رسیدگی نکرده و پیکر شهدا را تحویل نمی‌دادند بلکه تعداد زیادی از مسؤولان و پزشکان ایرانی را هم دستگیر کردند و ما هیچ اطلاعی از این افراد نداشتیم.

وی افزود: در مقابل این بی‌کفایتی و ظلم آل سعود، در آن اوضاع بسیار سخت کلام زیبای رهبر معظم انقلاب و صدای رسا جمهوری اسلامی تنها صدایی بود که در مقابل ظلم و کارشکنی‌های سعودی بلند شد.

اوحدی اضافه کرد: دو عامل اساسی سبب شد ایران در بین 39 کشوری که شهروندان آنها در فاجعه منا جان خود را از دست داده بودند، تنها کشوری باشد که توانست پیکرهای پاک شهدای خود را با قدرت تعیین تکلیف کرده و به کشور بازگرداند.

وی با بیان اینکه نخستین عامل نهیب سخت، تاریخی و ماندگار رهبر معظم انقلاب بود، اظهار کرد: اگر فرمایشات رهبری نبود شاید نمی‌توانستیم حتی یک پیکر را به کشور بازگردانیم.

اوحدی ادامه داد: تأثیر نهیب رهبری به‌ اندازه‌ای بود که هنوز مسؤولان کشورهای مختلف از ما می‌پرسند چطور شما توانستید وضعیت شهدای خود را مشخص کرده و آنها را به کشور بازگردانید در حالی که هیچ کدام از کشورها نتوانسته‌اند پیکر جان‌باختگان خود را بازگردانند.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عامل دوم ایثار و گذشت گروه تفحص ایرانی بود، خاطرنشان کرد: گروه ایرانی در آن اوضاع سخت فداکارانه تلاش کرده و لحظه‌ای آرام و قرار نداشتند.

گفتنی است، در این مراسم از کتاب جامع شهدای منا که دو فصل از آن مربوط به زائران شهید استان خراسان شمالی است، رونمایی شد./9314/202/ب2

ارسال نظرات