۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۹
کد خبر: ۴۴۷۸۴۷
دبير جامعه روحانيت كاشان:

عقبه هر گناهی بي اعتقادي به خداوند است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: انسان هر گناهي را مرتكب مي شود در عقبه آن بي اعتقادي به خداوند نهفته است در حالي كه بنده خدا هر آنچه را از خدا طلب كند، خداوند از او دريغ نخواهد كرد.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيات 66 تا68  سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد ‹‹ رَبُّکُمُ الَّذي يُزْجي‏ لَکُمُ الْفُلْکَ فِي الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ کانَ بِکُمْ رَحيماً››  گفت: شما را به سمت خداوندي كه يكسري كارهايي از جمله بحث دريا را براي شما انجام داده است دعوت مي كنيم، تا به سراغ اين خدا برويد.  

وي با بيان اينكه خداوند در قرآن حدود 40 مرتبه از دريا نام برده و برخي از ويژگيها و خصلت‌هايي را كه در دريا است مطرح كرده است، ادامه داد: خداوند در آيه 14 سوره مباركه نحل مي فرمايد «وَ هُوَ الَّذي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِيًّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَي الْفُلْکَ مَواخِرَ فيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» خداوند دريا را در اختيار انسانها قرار داد تا از آن گوشت تازه بدست بياوريد و بخوريد كه مصداق همان ضرب المثل ماهي را هر موقع از آب بگيري تازه است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: يكي از ويژگيهاي ديگر دريا اين است كه زيورآلات را از آن استخراج مي‌كنيد و همچنين كشتي ها را در دريا قرار داديم تا در دريا حركت كنند تا هم شما و هم بارهاي شما جابجا كنند و در يك كلام، دريا را براي اين قرارداديم تا شما از فضل الهي‌كه استفاده هاي زيادي دارد استفاده كنيد.

وي يادآور شد: يكي از نشانه هايي‌ كه در دريا است و قرآن دو سه بار به آن اشاره كرده است از جمله در سوره مباركه الرحمن بحث يك دريا آب شور و يك دريا آب شيرين  است كه دو دريا را به يكديگر نزديك كرد و مانعي را بين آنها قرارداد تا آب شور در آب شيرين و آب شيرين در آب شور وارد نمي شود كه اين هم از نشانه هاي الهي است كه خداوند در دريا قرارداده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان اضافه كرد: خداوند در آيه 66 سوره اسرا مي فرمايد «رَبُّکُمُ الَّذي يُزْجي‏ لَکُمُ الْفُلْکَ فِي الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ کانَ بِکُمْ رَحيماً» پروردگار شما بت‌ها و سنگها و آدمها نيستند، بلكه پروردگار شما آن كسي است كه كشتي را براي شما در دريا حركت داد.

حجت الاسلام شاه فضل با مطرح كردن اين سؤوال كه كشتي‌ را ما مي سازيم و موتور روي آن نصب مي‌كنيم و روي دريا حركت مي‌كند خدا در اين موضوع چكاره است، گفت: خداوند مي فرمايد ويژگيهاي آب راكه مايع و روان است و چوب و آهن مي تواند روي قرار بگيرد و از روي آب حركت كند، اين ويژگي‌ را خدا به آب داده است.

وي افزود: خداوند بارديگر مي فرمايد، ما دريا را قرارداديم تا شما از فضل الهي و نعمتهاي الهي دريا استفاده كنيد، از اين رو خداوند چون بندگانش را دوست داشت دريا را براي شما قرارداد.

دبيرجامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند در آيه بعد به سراغ عبرتهاي درون دريا رفته است كه يكي دوتا از اين عبرتها در قرآن مطرح شده است كه مي فرمايد، وقتي در دريا حركت مي كنيد خوشحال هستيد و لذت مي بريد اما مقداري كه دريا طوفاني مي‌شود و جان خود را درخطر مي بينيد آن موقع همه چيز و همه كس را كنار مي‌گذاريد به خداوند پناه برده و به او التماس مي‌كنيد تا شما را نجات دهد.

وي با بيان اينكه، وقتي در معرض غرق شدن قرار مي‌گيريد، همه چيز را به غير از خدا فراموش مي‌كنيد و توجه شما فقط به خداوند است، اضافه كرد: عده اي نجات مي يابند و عده اي هم نابود مي‌شوند، از اين خداوند مي فرمايد عده اي كه نجات پيدا مي‌كنند كساني هستند كه براي نجات خود به خدا التماس كردند اگر ما  نجات دهيد بنده خوبي خواهيم شد اما وقتي نجات پيدا مي‌كنند، خدا را فراموش مي كند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند نيز گلايه مي كند و مي فرمايد، انسان كفر پيشه است و زود همه تعهداتش را فراموش مي‌كند.

وي افزود: بعد خداوند در آيه 67 سوره اسرا مي فرمايد ‹‹ وكان الإنسان كفورا›› انسان فراموش كار است و خيلي زود فراموش مي‌كند و  همه چيز را منكر مي شود.

دبيرجامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه خداوند در آيه68 سوره اسرامي فرمايد ‹‹أَ فأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بكُمْ جانبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصبا ً ثُمَّ لا تَجدُوا لَكُمْ وَكيلا ً›› گفت: خداوند در آيه مي فرمايد، بنده اي كه در حال غرق شدن به خدا التماس كرد و خدا او را نجات داد، آيا تصور مي‌كند بعداز اينكه به ساحل رسيد و نجات پيدا كرد ايمن خواهي بود.

وي افزود: خداوند مي فرمايد، با وجود اينكه به خشكي رسيدي و نجات پيدا كردي اما ممكن است در خشكي نيز زمين ناگهان دهان بازكرده و بلعيده شويد و اين كار براي خدا كاري آسان است.

به گفته وي، برخي از حوادث و اتفاقاتي كه براي انسانها رخ داده مي شود براي اين است كه خداوند قدرت خودش را نشان بندگانش دهد كه توانايي اين را دارد تا بنده اش را تا آستانه مرگ پيش برده اما او را نجات دهد اما نبايد تصوركند، اگر از يك بلا نجات پيدا كرد در ادامه نيز نجات خواهديافت.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به دو پيام كلي آيات ذكر شده، گفت: يكي از پيامهاي اين آيات اين است كه خداوند خودش را با بحث دريا معرفي كرد و دريا را به عنوان نمونه مطرح كرد اما نمونه هايي از اين دست را مي توان جنگل و آسمان و زمين و درختان نيز ديد و اگر كسي تمايل داشت خدا را ببيند نيازمند علم بالايي نيست بلكه با دقت در مسائل جزئي نيزمي تواند خدا ببيند.

وي يادآور شد: خداوند مي فرمايد، اگر به دنبال كسي هستيد تا او را عبادت كنيد به دنبال خدايي برويد كه عالم و عادل و قادراست همه چيز در اختيارش قراردارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: هنگامي‌كه انسانها گناه مي‌كنند، پيام گناه آنها اين است كه خدا نمي تواند به او كمك كند و اعتقادي به خدا ندارد، از اين رو برخي با بدون اعتنا به كمك خداوند با دروغ گفتن بدنبال بدست آوردن روزي هستند و اين به معناي بي‌ اعتقادي به خداوند است.

به گفته وي، انسان هر گناهي را كه مرتكب مي شود در عقبه آن بي اعتقادي به خداوند نهفته است در حاليكه بنده خدا هرآنچه را از خدا طلب كند، خداوند از او دريغ نخواهد كرد.

حجت الاسلام شاه پيام دوم اين آيات را در معرض خطر قرارداشتن انسانها در هر شرايطي كه باشند دانست و افزود: اين خطر در هركجا كه تصور نمي كنيد وجود دارد، از اين رو انسان هميشه بايد به خدا توكل داشته باشد./1307/201ب2 

ارسال نظرات