۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۴۴۷۸۶۲
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تراشیون:

تنبیه ضدتربیتی، شخصیت فرزند را ترور می کند

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تراشیون در حرم رضوی گفت: تنبیه ضدتربیت شخصیت فرزندان را ترورمی کند اما اگر نادرستی کار فرزند را به او متذکر شویم تنبیه تربیتی است که همیشه می توان از آن استفاده کرد.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم یکشنبه شب، در برنامه «دین، نشاط، زندگی» در خصوص تربیت فرزند اظهار کرد: در تربیت فرزند باید قاطعیت داشت اما منظور از قاطعیت تحکم و زورگویی نیست بلکه قاطعیت دارای دو مؤلفه پیگیری و منطق است.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به خواسته خود باید تا حصول نتیجه استمرار داشت وقتی از فرزندتان کاری را می خواهید انجام دهد تا زمانی که کار خواسته شده از سوی فرزند انجام شود باید آن را پیگیری کرد تا فرزند قاطعیت پدر و مادرش را درک کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تراشیون با اشاره به اینکه پشت سر هر قاطعیتی باید منطقی باشد، بیان کرد: به طور مثال وقتی به فرزند گفته می شود تلویزیون را خاموش کند اگر وقت خوابش یا ایام امتحانات باشد منطقی است ولی اگر دلیل خاصی ندارد و از روی عصبانیت یا بی حوصلگی شخصی باشد، منطقی نیست.

وی با اشاره به اینکه تربیت فرزند نیازمند تنبیه است اما نه تنبیه ضدتربیتی، خاطرنشان کرد: تنبیه ضدتربیتی شخصیت فرزند را مورد هدف و خطاب قرار می دهد اما در تنبیه تربیتی رفتار فرزند خطاب می شود که این کار تو نادرست یا غلط بود یا حرفی که زدی بجا نبود و امثال آن.

کارشناس مرکز مشاوره حوزه علمیه قم متذکر شد: اگر تنبیه به سمت شخصیت رود ضدتربیت، اگر کار نادرست را ترور کرد تنبیه تربیتی است که همیشه می توان از آن استفاده کرد.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه دروغگویی فرزندان چندین علت دارد، عنوان کرد: ترس از بیان واقعیت، منفعت طلبی و رسیدن به خواسته، وجود الگوهای غلط، نوع سؤال پرسیدن بزرگترها و موضع گیریهای هیجانی منجر به دروغگویی فرزندان می شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تراشیون ابراز کرد: ارتباط دوستانه سبب می شود که حتی اگر مرتکب خطایی شد آن را به والدینش بگوید و به جای تنبیه او را کمک و راهنمایی کند، حتی گاهی آن لحظه نباید راهنمای کرد و تنها باید حرفهای او را گوش کرد.

وی بیان کرد: به خدا پناه ببرید از زمانی که فرزندتان از شما بترسد زیرا فرزندی که از بزرگترهایش بترسد دروغگو، پنهانکار، خلافکار، بزهکار و  و دچار آسیبهای اجتماعی امثال آن می شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تراشیون تأکید کرد: زمینه ارتباط و دوستی با فرزندان را فراهم کنیم تا حرفهایشان را به خود ما بگویند و ما راهکار برای آنها مشخص کنیم، اگر حرفهایشان را به والدین نزنند یا درون خود می ریزند یا سراغ هم سن و سال خود که درک بیشتری ندارد، می رود و بستر مشکلات فراهم می شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: زمانی که فرزندان اوقات بیکاری فراوان داشته باشند خواسته هایشان زیاد می شود که برای رسیدن خواسته های خود مجبور به گفتن غیر واقع و اصرارهای بیجا می شوند.

یادآور می شود، سلسله نشستهای «دین، نشاط، زندگی» هر روز قبل از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن جمهوری اسلامی حرم رضوی برگزار می شود./1308/203/ب3

ارسال نظرات