۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۴۷۸۶۶
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران:

فاصله گرفتن از فرهنگ قرآنی عامل انحراف و ایجاد بحرانهای فرهنگی است

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران، وجود آسیبهای اجتماعی و فرهنگی را نشان دهنده دوری از فرهنگ و ارزشهای قرآنی دانست و گفت: مفاهیم قرآنی باید در همه زوایا و جوانب جامعه و حیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بشریت ساری و جاری شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ناصرشکريان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران امروز در جمع فعالان قرآنی استان، تمسک به قرآن را تنها راه نجات بشر از انحراف و آلودگی دانست و با بیان این که کلام الهی هدایت کننده انسان به سوی کمال و سعادت حقیقی است، گفت: مفاهیم تعالی بخش الهی باید در شؤون مختلف زندگی انسان نهادینه شود و دوری از کلام الهی به طور حتم گمراهی را به برای فرد و جامعه در پی خواهد داشت.

وی، وجود آسیبهای اجتماعی و فرهنگی را نشان دهنده دوری از فرهنگ و ارزشهای قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: مفاهیم قرآنی باید در همه زوایا و جوانب جامعه و حیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بشریت ساری و جاری شود.

حجت‌الاسلام شکریان با بیان این‌که قرآن نقشه راه و مرکز ثقل برنامه‌ریزی درست و خطا ناپذیر بشری در حیات خویش است، تصریح کرد: این برنامه از سوی خداوند بر انسانها ارزانی شده است، به گونه‌ای که بر همه نقاط ضعف و قوت زندگی آنان احاطه دارد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران، احیای فرهنگ قرآنی را یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران دانست و ادامه داد: امام خمینی (ره) با رهبری نهظت عظیم اسلامی قرآن و مفاهیم ارزشمند الهی را از مهجوریت خارج کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران، تدبر در قرآن را مورد تأکید قرار دارد و با بیان این که فهم مفاهیم قرآنی زمینه عمل به آن را فراهم خواهد کرد، بیان داشت: با سطحی نگری نسبت به کلام الهی ارزشهای متعالی نصیب ما نخواهد شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان این‌که سیر تکامل انسان با تدبر در قرآن فراهم می‌شود، تصریح کرد: رشد و آگاهی ما باید به یک منبع اصیل و غنی مانند قرآن متصل شود تا به سعادت دست پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین امینیان افزود: قرآن به عنوان سرمایه‌ای بزرگ برای اسلام و جهانیان است، شیرینی آیات قرآن وقتی در دل و جان مردم می نشیند که تفسیر و معنای حقیقی آن برای عموم مردم بیان شود‌، چرا که قرآن بیانی مبین و ارزشمند است.

وی با اشاره به این‌که قرآن، نسخه شفا بخش، نجات دهنده و تعیین کننده در مسیر راه همه انسانها است، تصریح کرد: میزان اتصال انسانها به خداوند در گرو این است که خود را در ابعاد مختلف با مفاهیم قرآن مرتبط کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه تأکید کرد و با بیان این که قرآن کتاب انسان‌ساز و ارائه‌دهنده برنامه دنیوی و اخروی است، گفت: خواندن قرآن و عمل به دستورات آن، جامعه بشری را به سعادت و کمال دنیوی و اخروی سوق می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که در قرآن کریم مسائلی عنوان شده که نظیر آن در هیچ کتاب آسمانی دیگری دیده نمی شود، گفت: متولیان دینی و فرهنگی کشورمان باید با بهره گیری از همه ظرفیتها زمینه نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در سطوح مختلف جامعه را فراهم کنند.

حجت الاسلام شکریان ادامه داد: عمل به دستورات الهی، مقدمه‌ای برای رسیدن به عبودیت و خضوع در برابر حق تعالی است، به همین دلیل ترک یک وظیفه شرعی آن‌ هم با علم و آگاهی انسان را از مسیر عبودیت خارج می‌کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اين‌که هر چه فعاليتهاي قرآني در سطح جامعه انجام شود، نمي‌تواند پاسخگوي نيازهاي آحاد مردم باشد، گفت: با توجه به فعاليت گسترده دستگاه‌هاي دینی و فرهنگی  متعدد در این حوزه، برنامه ها باید از یک انسجام و همپوشانی مناسبی برخوردار باشد تا شاهد اثربخشی و خروجی مناسب فعالیتها در جامعه باشیم.

وی با بیان این که متأسفانه فعالیتهای دینی و فرهنگی در کشور از یک انسجام مناسبی برخوردار نیستند، افزود: متأسفانه فعالیتهای موازی در حوزه مسائل دینی و فرهنگی سبب ایجاد تداخل در برنامه ها و کاهش اثرگذاری در جامعه خواهد بود.

استاد حوزه علمیه مازندران بر ضرورت تشکیل شورایی فعال در سطح استان به منظور ایجاد انسجام و هماهنگی در برنامه های قرآنی تأکید کرد و گفت: در سالهاي گذشته طرح جامع پنج‌ساله‌ براي ساماندهي مجموعه فعاليتهاي قرآني استان به نگارش در آمد که در آن فعاليت هر دستگاهي به شکل جامعه مشخص و مقرر شد، اما متأسفانه اين طرح نيز به مرحله اجرا نرسيد.

وی با بيان اين‌که سازمان تبلیغات اسلامی مباحث تخصصی در حوزه قرآنی را دنبال می کند، افزود: در گذسته براي برگزاري و اجراي يک برنامه تخصصي مجبور بوديم متخصص قرآني از استانهاي ديگر و قم دعوت کنيم اما با تلاشهاي صورت گرفته خوشبختانه در حال حاضر استان در ۲۶ رشته تخصصي قرآن کريم متخصصين در حال فعاليت و خدمت هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به اين‌که در حال حاضر مؤوسسات و مراکز قرآني سازمان تبليغات اسلامي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال فعاليت به شکل تشکيلاتي‌تري هستند، افزود: با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار بر آن شد تا اين دو اتحاديه تبديل به يک مرکز قوي شود.

حجت الاسلام شکریان بر ضرورت انجام کارهای تشکیلاتی و گروهی در حوزه فعالیتهای قرآنی تأکید کرد و گفت: اگر فعالیتها در حوزه دینی و فرهنگی با انسجام و هماهنگی انجام شود ضمن پرهیز از موازی کاری از هدر رفت منابع بیت المال نیز جلوگیری خواهد شد.

وی با اشاره به طرح ادغام سازمان تبليغات اسلامي، سازمان اوقاف و امور خيريه و سازمان حج و زيارت، عنوان کرد: اين طرح بارها مطرح از طرف مجلس شوراي اسلامي اعلام وصول شده، اما با توجه به ايراداتي که داشت از سوي دفتر مقام معظم رهبري رد شده است.

حجت الاسلام شکریان با بيان اين‌که ادغام این سه مجموعه در طرح جديد دنبال می شود، افزود: ويژگي خوب طرح جديد پس از تلفيق و ادغام اين سازمانها، قرار گرفتن دستگاه جديد در زيرمجموعه تشکيلات دفتر مقام معظم رهبری است به همین دلیل بايد منتظر باشيم تا اين طرح در کميسيونهاي مختلف و صحن مجلس شوراي اسلامي مورد نقد و نظر قرار گيرد.

وی عنوان کرد: به نظر مي‌رسد در کشور بايد قرارگاه فرهنگي داشته باشيم و فعاليتها با يک مرکزيت خاصي مديريت و هدايت شود تا از اصطکاکهايي که در برخي از موارد ايجاد مي‌شود جلوگيري شود.

حجت الاسلام شکریان با اشاره به اين‌که از فعاليتهاي جزيره‌اي در حوزه مسائل دینی و فرهنگی بايد خارج شويم، افزود: برخی مجموعه های فرهنگی و دینی که در قالب ستاد فعالیت می کنند مي‌توانند با تجميع فعاليتهاي خود با قدرت بيشتري به ارائه فعاليت در سطح کشور و جامعه اسلامي بپردازند./950/202/ب3

ارسال نظرات