۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۴۴۸۴۴۷

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

دهه امامت و ولایت؛ بهترین فرصت برای تبیین ولایتمداری، راهیابی 9 اثر نمایشی به جشنواره تئاتر خراسان شمالی و تجلیل از 45 برگزیده مسابقات قرآن کریم عناوین برخی از اخبار فرهنگی این استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسین نادعلی زاده، امام جمعه تیتکانلو با گرامیداشت فرارسیدن دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: ماه ذی الحجه و مناسبت های خاص آن از جمله دهه امامت و ولایت، بهترین فرصت برای کسب توفیق و سعادت است.

وی با بیان اینکه عید معرفت و بندگی و عید اکمال دین واتمام نعمت از جمله اعیاد بزرگ و باعظمت در این ماه است،  نسبت به برگزاری برنامه های فرهنگی در بزرگداشت  عید غدیر با همت نهادهای فرهنگی و مردمی تاکید کرد.

حجت الاسلام نادعلی زاده افزود: در مناسبت های این ماه با عظمت همچون روز عرفه و عید قربان  از تمامی امکانات افراد و دستگاه ها در سطح شهر برای برگزاری با شکوه تر مراسم هااستفاده شود.

راهیابی 9 اثر نمایشی به جشنواره تئاتر استان

حسین ثابت‌قدم وحید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، با بیان اینکه 9 اثر نمایشی به یازدهمین جشنواره تئاتر استان راه یافتند، افزود: پس از بررسی هیأت داوران کیوان صباغ، سید مهدی کشمیری  و جواد اشکذری 9 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

وی ادامه داد: «پرفورمنس»، به کارگردانی امیرصالح قره چورلو، «مولار» به کارگردانی محمد شاکری، «رشو» به کارگردانی ابوالقاسم یزدانی، «شکلک» به کارگردانی مهران رحمانی، «هیس او بیدار میشه» به کارگردانی فریمان محزون، «مجنون لیلی» به کارگردانی ابوالفضل  اکبری، «فراموشی» به کارگردانی انسیه حاجی زاده، «پالتوی خیس» به کارگردانی غلامرضا یوسفیو «آدم همینه که می بینی» به کارگردانی مجید حمزانلویی آثار راه یافته به این جشنواره است.

ثابت‌قدم وحید گفت: دو اثر نمایشی «خشکسالی دروغ» و «پلی از جنس شیشه»  نیز مشروط پذیرش شده و نیاز به بررسی مجدد دارد.

۴۵ نفر از نفرات برگزیده مسابقات قرآن کریم تجلیل شدند

احمد رضا مهرپرور، معاون فرهنگی دادگستری کل استان خراسان شمالی گفت: با پایان یافتن مسابقات چهارمین دوره قرآن کریم در دادگستری کل این استان و برگزاری مراسم اختتامیه، ۴۵ نفر از نفرات برگزیده چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم در دادگستری این استان تجلیل شدند.

وی اظهار کرد: در این دوره از مسابقات که دردو بخش خواهران و برادران ویژه کارکنان دادگستری، سازمان های تابعه و خانواده های آنان برگزار شد، شرکت کنندگان در رشته های مفاهیم، ترتیل، قرائت، حفظ موضوعی و حفظ دو جزء، پنج جزء، ده جزء و کل قرآن با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مهرپرور با بیان اینکه ۱۸۳ نفر خواهر و برادر در این مسابقات شرکت کردند، اظهار کرد: در پایان ۴۵ نفر شامل ۲۴ نفر از برادران و ۲۱ نفر از خواهران به عنوان نفرات برگزیده معرفی و تجلیل شدند.

راهیابی نمایش «نذر معجر» به سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی

احمد زیبایی، مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان گفت: نمایش «نذر معجر» به نویسندگی و کارگردانی ذکریا شیرمحمدزاده به سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی استان کرمان راه یافت.

وی با بیان اینکه این اثر با نیت توسل به ساحت مقدس حضرت رقیه و حضرت زینب سلام الله علیها و اهمیت حجاب در اسلام تولید شده است، ادامه داد: نذر معجر برگرفته از آیینی کهن در شیروان و حومه این شهرستان است.

زیبایی افزود: «نذر معجر» همان نذر روسری است که در مراسم علم بندان (سیاه پوش نمودن) بیرق حسینی علیه السلام و اعلام رسمی آغاز ایام محرم در درب منازل با بستن روسری به بیرق حسینی ارادت خود را به حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیها اعلام می کنند./303/9314/ب1

ارسال نظرات