۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۴۴۸۸۸۲
نویسنده و پژوهشگر خانواده:

گسترش پدیده نامطلوب ازدواج سفید در جامعه فاجعه است

حجت الاسلام والمسلمین مظاهری نسبت به روند رو به رشد ازدواج سفید در جامعه هشدار داد و از والدین خواست از توقعات خود کم کنند تا مسأله الهی ازدواج رشد بهتر و بیشتری داشته باشد.
استاد مظاهری

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره تأثیرات زیاد فردی، خانوادگی و اجتماعی ازدواج اظهار داشت: خداوند همه انسان ها را زوج آفریده است و می دانیم تمام کارهای خدا از روی حکمت است و خداوند به دنبال سعادت انسان ها است، بنابراین سعادت انسان را زوج خلق کردن آنها دیده است.

ساختمان وجودی انسان بدون همسر استوار نمی ماند

نویسنده و پژوهشگر سبک زندگی و خانواده افزود: ساختمان وجودی انسان به تنهایی استوار نمی ماند و انسان تنها نمی تواند به سعادت برسد و آرامش نهایی نیز در گرو ازدواج نیکو است که البته این آرامش برای هر سه گروه فرد، خانواده و جامعه به منصه ظهور می رسد.

وی با اشاره به تأکید منابع اسلامی بر ازدواج خوب، ابراز داشت: اگر ازدواج به صورت صحیح انجام شود سکونت و آرامش بی مثالی برای انسان پدید می آید همچنانکه خداوند در قرآن کریم می فرماید «از نشانه­ های خدا این است که از نوع خودتان همسرانی برای شما آفرید تا به وسیله آنها آرام گیرید و میانتان دوستی و رحمت قرار داد»؛ جدای از این که پیامبر گرامی اسلام فرمودند هرکس می خواهد خداوند را پاک  و طاهر ملاقات کند باید با همراهی همسری صالح به دیدار خدا برود.

حجت الاسلام والمسلمین مظاهری با اشاره به آیه 32 سوره نور عنوان داشت: خداوند در این آیه می فرماید «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»؛ این آیه نکات مهمی از جمله فراهم شدن رزق و و روزی توسط خداوند برای فردی که ازدواج می کند برداشت می شود، ولی نکته مهم تری که کمتر به آن توجه می شود دستوری است که این آیه برای والدین و بزرگترها دارد.

دستور خدا برای والدین در قرآن

وی افزود: خداوند در این آیه نمی گوید ازدواج کنید بلکه می فرماید بر شما است که تزویج کنید که این دستور به طور مستقیم برای پدر و مادرها و بزرگترها است که برای فرزندان خود همسر مناسبی انتخاب کنند که البته متأسفانه امروز این مسأله در جامعه کمرنگ شده است و حتی گاهی نه تنها زمینه برای ازدواج فرزندانشان فراهم نمی کنند بلکه مانع تراشی های نامفهومی می کنند.

نویسنده و پژوهشگر سبک زندگی و خانواده رشد پدیده نامطلوب «ازدواج سفید» را معلول بی توجهی به سن ازدواج دانست و خاطرنشان ساخت: وقتی سن ازدواج به ویژه در دختران بالا می رود و از طرفی شرایط سختی برای ازدواج حاکم می شود کار به جایی می رسد که دخترانی که حتی از نظر مذهبی دین دار هستند روی به این مسأله نامطلوب می آورند.

وی ادامه داد: متأسفانه مسأله ازدواج سفید در کشور در حال گسترش است تا جایی که در برخی از نقاط شهر تهران در این موضوع اطلاعیه روی دیوار می زنند و یک هم خواب برای خود طلب می کنند که فاجعه است؛ یکی از مظاهر اصلی ازدواج تعهد طرفین است که این مسأله در ازدواج سفید وجود ندارد./1330/ت302/ی

ارسال نظرات