۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۴۴۹۰۹۹
استاد اخلاق حوزه علمیه:

کنترل نکردن زبان از بزرگترین گرفتاری های جامعه اسلامی است

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه معاصی زبانی حساس و از قدرت نفوذ بیشتری برخوردار است، گفت: کنترل نکردن زبان، از بزرگترین گرفتاری های جامعه اسلامی است.
گناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مهدی عالی، استاد اخلاق حوزه علمیه تبریز امشب در هیأت منتظران موعود فرهنگیان با اشاره به معاصی تحت زبان، اظهار داشت: زبان از اعضایی است که میزان گناه قابل صادره از آن بیشتر از دیگر اعضای انسان است، انسان مؤمن باید زبان خود را کنترل کند.

وی با بیان اینکه آبروریزی یک امر ناپسند و مخالف اخلاق است که باید انسان از آن امروز پرهیز کند، خاطرنشان کرد: در بیشتر اوقات می بینیم فرد بدون اینکه متوجه باشد در مورد افراد اظهار نظر می کند و به راحتی آبروی وی را می برد، این رفتار مخالف شرع، اخلاق و عقل است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به خطرات ضد اخلاقی فضای مجازی، ابراز داشت: فضای مجازی به گستردگی و عدم کنترل و میزان مخاطبان آن از خطر بیشتری در حوزه اخلاق و آبروریزی برخوردار است، امروز با پیشرفت امکانات ارتباطی کنترل نکردن زبان عواقب سخت تری به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در ارائه یک خبر باید صحت و سقم آن را بررسی کرد و نباید صرف نقل باشد، گفت: باید مراقبه از مسائل مهم و مورد توجه باشد، نباید انسان در کنترل اعضای بدن در انجام معاصی کوتاهی کند، انسان با مراقبه و تقوای الهی می تواند زبان را از گناه و معاصی دور نگاه دارد.

حجت الاسلام عالی با تأکید بر دقت و توجه در مسائل حساس و مهم مانند آبروی یک انسان و مؤمنان، ابراز داشت: باید همه ما مواظب باشیم و تا از درستی یا غلط بودن خبرها و شایعاتی که می شنویم اطمینان لازم را کسب نکرده ایم به هیچ وجه اظهار نظر نکنیم، چرا که جبران اشتباه امکان پذیر نبوده و حتی غیرممکن است.

وی با اشاره به توانایی و قدرت مقابله با آبروریزی از یک مؤمن در جامعه، تصریح کرد:‌ قدرت تکذیب شایعات، دفاع از خود در برابر شایعه سازان و چگونگی تکذیب شایعات از امور مهم در عدم انتشار شایعات به شمار می‌آید؛ توانایی حفظ و دفاع از آبرو برای انسان بسیار قابل ستایش است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به جایگاه آبروی مؤمن، افزود: روایت است مؤمن می‌تواند هر کاری را انجام دهد اما اجازه ندارد آبروی خود را از بین ببرد و یا کاری بکند که آبرویش برود و همچنین باید در برابر حفظ آبرویش در برابر شایعات از خود دفاع کند و این امری ضروری و لازم و از فضائل انسانی محسوب می‌شود./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات