۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۴۴۹۹۹۱
نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران:

کمرنگ شدن امر به معروف در جامعه سبب فراموشی فرایض دینی می شود

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با تاکید بر این‌که عدم توجه به امر به معروف علت تسلط اشرار بر امت اسلامی است، گفت: اگر افراد در یک جامعه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی توجه باشند یکی از ثمرات آن تسلط اشرار بر امت است که نمونه های آن را در عراق و سوریه مشاهده می کنیم.
امام جمعه فریدونکنار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فریدونکنار، حجت الاسلام سید محمود جلالی، نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران عصر امروز در جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: اگر امر به معروف به فراموشی سپرده شود دیگر واجب ها نیز به فراموش می شود. 

امام جمعه فریدونکنار با بیان این‌که امر به معروف سبب امنیت جامعه، رونق کسب و کار و به دست آوردن روزی حلال می شود، افزود: مسؤولیت گریزی یکی از آفت های اجتماعی امروز جامعه است که اگر ناظری بدون جهت گیری سیاسی در بین مدیران باشد تخلفی از کادر اداری مشاهده نمی شود.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این‌که در صورت نبود آمران به معروف و ناهیان از منکر هزینه های زیادی به کشور تحمیل می شود، تصریح کرد: اگر در جامعه ای ناظران و آمران به معروف نقش خود را به درستی ایفا کنند فاصله طبقاتی در جامعه ریشه کن خواهد شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تاکید بر این‌که عدم توجه به امر به معروف علت تسلط اشرار بر امت اسلامی است، بیان کرد: اگر افراد در یک جامعه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی توجه باشند یکی از ثمرات آن تسلط اشرار بر امت است که نمونه های آن را در عراق و سوریه مشاهده می کنیم.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران افزود: اگر طرح ها و تفکر فرهگی در زمینه ترویج این واجب الهی انجام نشود نتیجه ای جز  فساد در حامعه نخواهیم داشت.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به این‌که امر به معروف از واجبات الهی است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین اهداف قیام حسینی امر به معروف و نهی از منکر بوده است و به همان اندازه که این امر اهمیت دارد ما نسبت به آن بی اهمیت هستیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این‌که یکی از راه های امر به نعروف  آگاه کردن مردم به حلال و حرام الهی است، تصریح کرد: کسی می تواند امر به معروف کند که خود از حلال و حرام آگاه باشد.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با تاكيد بر اين كه گسترش آگاهي و تقويت بصيرت لازمه احياي فريضه امر به معروف و نهي از منكر است، تصريح كرد: امر به معروف و نهي از منكر عمل بسيار نيكو و پسنديده است و جزو دستورات اسلام است؛ امر به معروف و نهي از منكر دو واجب بسيار سازنده و تأثيرگذار در عرصه مسائل اجتماعي و ديني ما است كه اگر به خوبي تبيين و عملي شوند بسياري از مشكلات جامعه برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اين كه این فريضه دینی استراتژي مقابله با هجمه‌هاي فرهنگي دشمن در جامعه بوده و براي زنده نگه‌داشتن اين فرهنگ الهي بايد تلاش شود، يادآور شد: هر جامعه‌اي كه امر به معروف و نهي از منكر را ترك كند فساد در آن جامعه زياد مي‌شود و وقتي فساد در جامعه پيدا شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بيان اين كه امر به معروف و نهي از منكر ضامن بقاي جامعه و ترك اين دو سبب نابودي و هلاك جوامع است، متذکر شد: امر به معروف و نهى از منكر، فلسفه حكومت اسلامي و معيار ارزيابى صلاح و فساد و مشروعيت يا عدم مشروعيت جوامع به‏ شمار مي‌رود؛ جامعه‌اي مطلوب و مشروع است كه اين فريضه در آن به شكل كامل جارى باشد و همگان آزاد باشند تا يكديگر را امر و نهى كنند

حجت الاسلام جلالی با بیان این که امر به معروف و نهي از منكر در فرهنگ اسلامي برخلاف نظر اغلب مردم كه گمان مي‌كنند پايبندي به اين دو تكليف ممكن است به مصالح دنيوي فرد ضرر داشته باشد از جمله عوامل حفظ سلامت دنيا و حتي آخرت انسان‌ها است، اذعان کرد: در جامعه‌اي كه اين فريضه الهي اجرا مي‌شود، ضمن تقويت و نفوذ ناپذيركردن بنيه مذهبي و ديني جامعه، افراد آن را نيز از گزند دشمن محفوظ و همواره عزيز و سربلند مي‌دارد.

وی با اشاره به این که امر به معروف و نهي از منکر دو واجب بسيار سازنده و تأثيرگذار در عرصه مسائل اجتماعي و ديني است که اگر به خوبي تبيين و عملي شوند بسياري از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد، افزود: امر به معروف و نهي از منکر ضامن و نگه دارنده ساير فرايض است و به تعبير امام محمد باقر(ع) با اين فريضه است که ساير فرائض اقامه مي شود.

حجت الاسلام جلالی با تاکید بر تقویت مبانی دینی در جامعه خاطرنشان کرد: دین عامل سعادت مردم است و باید هزینه فرهنگی در مسیر درست استفاده شود نه اینکه استانداری ۱۱۵ میلیون هزینه فرهنگی گذاشته که هیچ کاری نمی توان انجام داد و فقط برای امامزاده و مسجد هزینه می شود.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی در راستای انقلاب فرهنگی است و تحول فرهنگی نیازمند به هزینه است، اظهار داشت: بسیاری از مسؤولان از وظیفه خود فرار می کنند و مسؤولان فرهنگی فکر می کنند مشکل کشور فقط بدحجابی است در حالیکه این تفکر اشتباه است.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این‌که مشکلات زندگی اجتماعی باید برطرف شود و این نیازمند امر به معروف است، بیان کرد: کم کاری در حیطه مسؤولیتی منکر محسوب می شود و باید به این نکته توجه داشت که در امر به معروف باید ظرفیت افراد نیز رعایت شود.

وی با تاکید بر این‌که تجملات و توقعات بیش از حد، عامل اصلی افزایش سن ازدواج است خاطرنشان کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا عواملی که به بالا رفتن سن ازدواج و افزایش فساد جنسی کمک می کند را ریشه کن کنیم./202/950/ب1

ارسال نظرات