۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۵۰۱۵۵

مستند «مرشد چلویی» رونمایی شد

مستند 55 دقیقه ای شخصیت، حواشی متن زندگی و سیره عملی میرزا احمد عابد نهاوندی معروف به حاج مرشد چلویی متخلص به ساعی، از کسبه بازار قدیم تهران رونمایی شد.
مستند مرشد چلویی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی مستند «مرشد چلویی» ساخته احمد کشاورز غروب جمعه 26 شهریور با حضور عوامل  فیلم و جمعی از هنر دوستان در محل تالار کوثر برگزار شد.

در بخش ابتدایی این مراسم احمد کشاورز، کارگردان مستند «مرشد چلویی»، گفت: متاسفانه تا به حال هیچ مستندی راجع به میرزا احمد عابد نهاوندی مشهور به «مرشد چلویی» ساخته نشده بود. ساخت این مستند را از اسفندماه سال گذشته آغاز کردیم؛ قبل از این که کار را شروع کنم می‌ترسیدم که خوب از کار در نیاید اما به یاری خدا توانستیم با کمک دوستان کاری شایسته درباره مرشد چلویی بسازیم.

در ادامه احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران روی صحنه آمد و اظهار کرد: فکر می‌کنم بیش از همه چیز، رفتار مرشد چلویی سبب شد تا در بین مردم مقبول واقع شود. یکی از دوستانم که در زمان جوانی به مغازه مرشد چلویی رفته بود برایم تعریف می‌کرد که وقتی به مغازه او رفته بود چیزی دیده بود که شاید در هیچ جا ندیده بود. مرشد با تمام انسانها به یک نحو برخورد می‌کرد و هر کس که وارد مغازه‌اش می‌شد لقمه‌ای کباب در دهانش می‌گذاشت و تابلویی در بالای سرش داشت که نوشته بود نسیه داده می‌شود حتی به شما.

وی افزود: مرشد چلویی دقیقاً کاری را انجام می‌داد که ما در روایت در وصف اما حسن مجتبی(ع) شنیده‌ایم. وی به نورانیتی رسیده بود که شاید هرکسی نتواند در تمام طول زندگی خود به آن دست یابد.

علی صلاحی نوه مرشد چلویی نیز در این مراسم، بیان کرد: وقتی که آقای کشاورز برای ساخت این مستند با من صحبت کرد به او گفتم ما سعی در شناساندن کسی را داریم که در تمام عمر سعی کرد شناخته نشود. مرشد چلویی  در تمام عمرش نمی‌خواست در بین مردم مقام و مرتبه‌ای داشته باشد، چرا که او در دنیایی دیگر زندگی می‌کرد، دنیایی که شاید درک آن برای هر کسی آسان نباشد.

گفتنی است؛
عوامل سازنده این فیلم عبارتند از: نویسنده، پژوهشگر و کارگردان: احمد کشاورز صدیق/ تدوین: حسین نشاطی/ طراحی و ترکیب صدا: محمد حسین ابراهیمی/ تصویر بردار: سامان مختاری/ اصلاح رنگ و نور: یحیی محمد علیی/ تهیه کننده: موسسه تصویرشهر

احمد کشاورز پیش از این مستندی با همین ساختار و از نوع مستند پرتره (شخصیت) و در مورد طیب حاج رضایی (معروف به طیب خان) ساخت که در جشنواره فیلم حقیقت مورد تقدیر قرار گرفت. از دیگر آثار این کارگردان می توان به مجموعه مستند جنجالی مداح، مجموعه مستند عقبه، مستند متروبان، تاک شو خدا و دیگر هیچ، مستند موبایلی اربعین و مستند زندگی تهران اشاره کرد.

لازم به ذکر است؛
حاج میرزا احمد عابد نهاوندی مشهور به حاج مرشد چلویی، شاعر متخلص به ساعی و از عارفان معاصر، که در حدود نودسالگی در سال ۱۳۵۷ شمسی در تهران درگذشت.

وی در بازار تهران جنب مسجد جامع، طباخی داشت و برای عموم سخنرانی‌های هفتگی برپا می‌داشت. چون با مردم با زبان شعر و پند و اندرز برخورد می‌کرد به حاج مرشد معروف بود. تنها نسخه دیوان اشعار عرفانی ساعی در زمان خود در آتش سوزی مغازه‌اش سوخت از این رو پس از تدوین اشعار بجامانده به دیوان سوخته مشهور شد. او اجازه چاپ اشعار خود را نمی‌داد، پس از درگذشت او تاکنون چندبار چاپ شده‌است.

وی در حدود نودسالگی در ۲۵ شهریور ۱۳۵۷هجری شمسی در تهران درگذشت. قبر وی امامزاده هادی در جنب ابن بابویه تهران است. این بیت شعر از او بر سنگ عمودی بالای قبر وی نوشته شده‌است:

همچو ساعی از دو عالم درگذر        تا شوی از آفرینش باخبر
/201/856/ب1

ارسال نظرات