۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۴۵۰۳۷۹
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

کمیسیون فرهنگی در فضای مجازی، کمیسیون فرعی است

حجت‌الاسلام پژمانفر گفت:‌ با تمام نیازی که محتویات فضای مجازی به قوانین کمیسیون فرهنگی دارد اما اکنون نیز این کمیسیون به صورت فرعی در فضای مجازی می‌تواند نظر بدهد که امیدواریم در آینده نزدیک کمیسیون فرهنگی در این حوزه کمیسیون اصلی باشد.
پژمانفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش طرح ولایت (ویژه فعالان رسانه) که به همت سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی برگزار شد به سخنرانی پرداخت و گفت: بر اساس قانون اساسی سه قوه مستقل هستند، هیچکدام تحت تأثیر یکدیگر عمل نمی‌کنند و وظیفه‌هایشان تعریف شده است.

وی در ادامه افزود: قوه مجریه عمل کننده به قوانینی است که قوه مقننه تصویب کرده است و خود حق قانونگذاری ندارد.

حجت‌الاسلام پژمانفر در تبیین چگونگی تصویب یک قانون عنوان کرد: برای پرداختن و تصویب هر قانونی، قوانین بالا دستی وجود دارد که برای تصویب آن قانون باید به قوانین بالادستی مراجعه شود. قانون سالیانه تحت قانون بالادستی قوانین پنج ساله توسعه است و حداقل باید ۲۰ درصد در پیشبرد آن کمک کند. قانون پنج ساله نیز تحت تأثر قوانین افق چشم‌انداز هستند.

وی افزود: همچنین قوانینی وجود دارند که دائمی هستند و تغییر نمی‌کنند اما بخش قابل توجهی از قوانینی که در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرند قوانین مقطعی می‌باشند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که دولت‌ها نمی‌خواهند خود را تحت قوانین پنج‌ساله بدانند، گفت: دولت محترم کنونی جمهوری اسلامی ایران نگاهش این است که قوه مجریه تنها به قانون بودجه نیاز دارد و به برنامه توسعه نگاه خوبی ندارد. به همین دلیل با جلساتی که با رییس دولت داشتیم پذیرفتند که این برنامه را بپذیرند.

وی اظهار داشت: اما به دلیل رفتارها و عملکردهایی که مشاهده کردیم سال گذشته که پایان برنامه توسعه بود مجبور به تمدید آن شدیم تا در سال جاری بتوانیم اقدامی صورت دهیم.

حجت‌الاسلام پژمانفر با بیان این‌که تامدتی قبل فضای مجازی در اختیار کمیسیون صنایع بود، تصریح کرد: به دلیل این‌که اینترنت به پهنای باند و اقدامات سخت‌افزاری نیاز دارد تامدتی قبل کمیسیون فرهنگی دخالتی در امور فضای مجازی نمی‌توانست داشته باشد اما اکنون که با هجوم اطلاعات و تولید محتوایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، طبق جلساتی که انجام گرفت کمیسیون فرهنگی نیز وارد کار شد.

وی افزود: با تمام نیازی که محتویات فضای مجازی به قوانین کمیسیون فرهنگی دارد اما اکنون نیز این کمیسیون به صورت فرعی در فضای مجازی می‌تواند نظر بدهد که امیدواریم در آینده نزدیک کمیسیون فرهنگی در این حوزه کمیسیون اصلی باشد.

وی در ادامه اشاره کرد: امروزه دولت‌ها مهمترین سندی که ارائه می‌کنند لایحه بودجه است، زیرا در آن لایحه مشخص می‌شود به کدام مسأله از مسائل کشوری بیشتر توجه کرده‌اند و به کدام مسأله توجه کمتری داشته‌اند. کمیسیون‌ها با بررسی این لایحه به کمبودها پی می‌برند و با جلسات گوناگون در پی رفع آن برمی‌آیند.

وی یادآور شد: بودجه فرهنگی در کشور ما بسیار کم است و رشد بسیار کمتری نیز نسبت به باقی قسمت‌های دیگر دارد. با این‌که حقوق‌ها در حدود ۱۴ درصد افزایش یافته‌اند اما بودجه فرهنگی تنها در حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است که این افزایش کفایت حقوق کارمندان نهادهای فرهنگی را نیز نمی‌کند.

گفتنی است این همایش یک روزه در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و بعداز ظهر نماینده دیگر مشهد مقدس، آقای جواد کریم قدوسی به سخنرانی خواهد پرداخت./201/862/ب1

ارسال نظرات