۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۴۵۰۷۹۱

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

اجرای نمایش میدانی بازسازی واقعه تاریخی غدیرخم در بندرعباس، اجرای نمایش آیینی در حسینیه امامزاده سید مظفر(ع)، برگزاری جشن عید غدیر در ۷ بقعه شاخص بندرعباس و مراسم بزرگ «بازخوانی خطبه غدیر» در کانون الغدیر بخش رویدر از اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، لیلا امینی، مدیر نمایندگی بنیاد نهج البلاغه استان هرمزگان از رونمایی از کتاب «حِوَارَاتٌ لِفَهمِ الحِضَاراتِ فِی نَهجُ البَلاغِه»، نخستین اثر این نمایندگی با حضور دکتر جادری، استاندار هرمزگان خبر داد و با بیان اینکه دکتر روح الله تقی زاده و دکتر لیلا امینی نویسندگان این کتاب هستند، گفت: از آنجایی که یکی از مباحث مهم در نهج البلاغه، موضوع گفتگو و انواع آن است در این کتاب سعی شده، به صورت اختصاصی این مهم پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه نویسندگان کتاب بر این باورند که مبحث «گفتمان»، موضوع جدیدی نبوده و نیست بلکه آن امام همام قرن ها پیش به آن پرداخته است، افزود: همواره نویسندگان تلاش کرده اند تا در حد بضاعت خود، به این مبحث بپردازند و در این رهگذر، گفتمان را تقسیم بندی نموده اند.

مدیر نمایندگی بنیاد نهج البلاغه استان هرمزگان ادامه داد: این کتاب شامل مقدمه آیت الله دین پرور، رییس بنیاد بین الملل نهج البلاغه کشور است و دارای سه فصل و در 220 صفحه تنظیم شده و در یکهزار جلد در قطع وزیری به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه در این کتاب گفتگوهای مستقیم و گفتگوهای غیر مستقیم امام علی(ع) ارائه شده است، عنوان کرد: بخشی از گفتگوهای امام علی(ع) با پیامبر(ص)، برخی با امامان(ع)، با اشخاص خاص، مردم عادی و با اهالی شهرها ازجمله مکه، کوفه و..، بوده است؛ نکته مهم اینکه بیشتر گفتگوهای آن حضرت، غیرمستقیم بوده که به اشکال متفاوت نحوی، امر، نهی، دعا،... آمده و محدود به دوران زندگی امام علی(ع) نیست و ما امروز می توانیم از آنها به عنوان چراغ راه خود استفاده کنیم.

امینی با اشاره به فعالیت سه ساله دفتربنیادبین الملل نهج البلاغه در هرمزگان، افزود: یکی از اهداف پژوهشی این مجموعه، ترویج و نشر فرهنگ علوی است و از این رو این دفتر در سومین سالگرد فعالیت خود و همزمان با عید غدیر اقدام به رونمایی از کتاب «حِوَارَاتٌ لِفَهمِ الحِضَاراتِ فِی نَهجُ البَلاغِه» کرده است.

برگزاری مراسم بزرگ «بازخوانی خطبه غدیر» در کانون الغدیر بخش رویدر

سرهنگ پاسدار اباذر سالاری فرمانده سپاه ناحیه بندرعباس گفت: به مناسبت فرا رسیدن عید ولایت، نمایش میدانی بازسازی واقعه تاریخی غدیرخم در روستای فاریاب دهستان ایسین بخش مرکزی اجرا می شود.

وی افزود: نمایش میدانی بازسازی واقعه تاریخی غدیر خم برای چهارمین سال متوالی با همکاری بخشداری مرکزی، دهیاری های ایسین و تازیان و انجمن تعزیه خوانی برگزار خواهد شد.

فرمانده سپاه ناحیه بندرعباس از هنر نمایش به عنوان بهترین شیوه انتقال مفاهیم یاد کرد و افزود: بیش از 500 نفر از هنرمندان تعزیه و تئاتر در این نمایش نقش آفرینی می کنند.

سرهنگ سالاری با اشاره به اینکه نمایش بازسازی واقعه تاریخی غدیر خم شهرستان بندرعباس در سال گذشته مقام پنجم کشوری را کسب کرد، از عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان خواست این اثر فاخر معنوی تماشا کنند.  

وی عنوان کرد: نمایش میدانی بازسازی واقعه تاریخی غدیر خم ساعت 15:30 روز دوشنبه 29 شهریور ماه جاری در خیابان بسیج، روستای فاریاب دهستان ایسین اجرا می شود.

برگزاری جشن عید غدیر در ۷ بقعه شاخص بندرعباس

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بندرعباس از برگزاری آیین جشن عید غدیر در ۷ بقعه شاخص این شهرستان خبرداد و گفت: اجرای نمایش آیینی از سوی گروه «برکه بیکران» با موضوع حقانیت امیرالمومنین(ع) و نجوا با صاحب الزمان(عج) از شاخص ترین برنامه هاست.

حجت الاسلام مصطفی آزادی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه بندرعباس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ضمن تشریح برنامه های دهه امامت و ولایت، عنوان کرد: برگزاری مراسم دعای روحبخش عرفه و نماز عید قربان آغازگر برنامه های این دهه در سطح بقاع متبرکه شهرستان بندرعباس بود.

وی از قرائت دعای جامعه کبیره و جشن میلاد امام هادی(ع) به عنوان دیگر برنامه های دهه امامت و ولایت در بقاع یاد کرد و افزود: جشن بزرگ عید غدیر در شب و روز عید به طور همزمان در 7 بقعه شاخص شهرستان بندرعباس برگزار می شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بندرعباس، سخنرانی به منظور واکاوی ابعاد مختلف واقعه تاریخی غدیرخم و تبیین جایگاه امامت و ولایت از سوی کارشناسان مجرب دینی مذهبی، مولودی خوانی، تلاوت قرآن، قرائت میثاق نامه و اجرای عقد اخوت را از برنامه های جشن عید غدیر در بقاع برشمرد.

حجت الاسلام آزادی اظهار کرد: برپایی خیمه معرفت با اجرای برنامه های متنوع «حفظ آیه ولایت»، «خوشنویسی آیه ولایت»، «دلنوشته با موضوع غدیر»، «مشاوره» و «غرفه کودک و نوجوان» در امامزاده سید مظفر(ع) از دیگر برنامه های شب و روز عید غدیر در بندرعباس است.

وی از اجرای نمایش آیینی از سوی گروه «برکه بیکران» با موضوع حقانیت امیرالمومنین(ع) و نجوا با صاحب الزمان(عج) به عنوان یکی دیگر از برنامه های عید غدیر نام برد و افزود: علاقه مندان در شب های دوشنبه و سه شنبه هفته جاری از ساعت 20 تا 24 می توانند این نمایش را در حسینیه امامزاده سید مظفر(ع) به تماشا بنشینند.

برگزاری مراسم بزرگ «بازخوانی خطبه غدیر» در کانون الغدیر بخش رویدر

علی هاشم زاده، مدیر مسؤول کانون فرهنگی هنری الغدیر محله دهنو بخش رویدر شهرستان بندرخمیر از برگزاری مراسم بزرگ «بازخوانی خطبه غدیر» همزمان با روز عید سعید غدیر در کانون خبر داد و گفت: به مناسبت دهه امامت و ولایت برنامه های متنوعی از سوی ستاد غدیر با محوریت کانون فرهنگی هنری الغدیر پیش بینی شده که بخشی از آن تا کنون با استقبال بی نظیر مردم برگزار شده است.

وی برگزاری مسابقات بومی محلی در دو بخش برادران و خواهران، مسابقات فوتسال و مسابقات والیبال ویژه خواهران را از دیگر برنامه های کانون الغدیر در این دهه برشمرد و افزود: سرکشی، دلجویی و دستگیری از فقرا و مستمندان و دیدار با سادات شیعه و اهل سنت بخش دیگری از برنامه های دهه امامت و ولایت این کانون است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه جشن بزرگ عید غدیر امشب پس از نماز مغرب و عشا در کانون فرهنگی هنری الغدیر برگزار می شود، گفت: حجت الاسلام صادق جهانگیری، تنها روحانی مستقر در بخش رویدر در این آیین در رابطه با واقعه مهم تاریخی غدیر خم و بررسی جایگاه امامت و ولایت به ایراد سخن می پردازد.

وی، مداحی یکی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مسابقات فرهنگی، اهدا جوایز به برترین های مسابقات دهه امامت و ولایت، شعبده بازی و ... را از دیگر برنامه های جشن بزرگ غدیر در کانون فرهنگی هنری الغدیر محله دهنو بخش رویدر ذکر کرد.

هاشم زاده اضافه کرد: همزمان با روز عید غدیر، همایش بزرگ پیاده روی «از مسجد تا مسجد» برگزار و شرکت کنندگان از مقابل مسجد امام جعفر صادق(ع) تا مسجد فاطمه زهرا(س) طی طریق خواهند کرد.

وی، برگزاری مراسم «عقد اخوت» به منظور تقویت همدلی و اتحاد هرچه بیشتر بین اهالی محله را یکی دیگر از برنامه های کانون فرهنگی هنری الغدیر در روز جشن عید امامت و ولایت معرفی کرد و افزود: در این روز مراسم خطبه خوانی غدیر نیز برگزار می شود.

 اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه ویژه هفته دفاع مقدس در هرمزگان/مراسم رژه ملی نیروهای مسلح همزمان با تهران در بندرعباس برگزار می شود

سرهنگ پاسدار علی علی نژاد جانشین فرمانده سپاه امام سجاد(ع) در نشست خبری تشریح برنامه های هفته دفاع مقدس سپاه امام سجاد(ع) از اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه ویژه هفته دفاع مقدس در استان هرمزگان خبر داد و گفت: رژه بزرگ نیروهای مسلح و نمایش اقتدار نظام در ساحل خلیج فارس شاخص ترین برنامه این هفته است.

وی با بیان اینکه شعار امسال هفته دفاع مقدس، «ما آماده‌ایم» تعیین شده است، «ایمان، شهادت و توکل به خدا، عبودیت و بندگی و ولایت‌پذیری» را از مهمترین درس های دفاع مقدس برشمرد و اظهار کرد: جنگ تحمیلی امتحان الهی بود که ملت ایران با ایثار و فداکاری آن را پشت سرگذاشت، اما دفاع مقدس همچنان باقی است.

جانشین سپاه امام سجاد(ع) از مقاومت هشت ساله ملت ایران در دوران دفاع مقدس به عنوان پایه گذاری غرور ملی نام برد و افزود: هیچ گاه خاطره رشادت های رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس از ذهن مردم به ویژه نسل جوان پاک نخواهد شد.

سرهنگ پاسدار علی نژاد، ترویج ایثار و شهادت، تجدید پیمان با آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهدا، بیعت دوباره با رهبر معظم انقلاب و نشان دادن چهره خبیث و بزک کرده آمریکا و گسترش فرهنگ استکبارستیزی را از اهداف برنامه های هفته دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: امسال برای نخستین بار رژه نیروهای مسلح به صورت ملی در دو نقطه از کشور(بندرعباس و تهران) برگزار می شود.

وی توضیح داد: میزبانی بندرعباس از مراسم بزرگ رژه ملی در نخستین روز از هفته دفاع مقدس پس از آن محقق شد که استکبار با گستاخی تمام عنوان کرد که ایران نباید در آب‌های خلیج‌فارس مانور برگزار کند.

جانشین فرمانده سپاه امام سجاد(ع) افزود: این مراسم صبح روز یکشنبه 31 شهریور ماه جاری همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس با حضور مقامات لشکری و کشوری در ساحل خلیج فارس در بندرعباس برگزار و در چهار بخش رژه نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در استان هرمزگان، رژه یگان های زرهی و نمایش آخرین دستاوردهای دفاعی، رژه هوایی و رژه دریایی اجرا خواهد شد.

وی، برگزاری مراسم غبارویی گلزار شهدا در سراسر استان هرمزگان، برپایی نمایشگاه های فرهنگی و تجهیزات نظامی، بازسازی عملیات والفجر هشت در جزیره قشم، برگزاری همایش پیاده‌روی خانواده، برگزاری برنامه‌های بومی و محلی در سطح پایگاه‌های بسیج و برگزاری یادواره شهدا و مدافعان حرم را از دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس در استان هرمزگان ذکر کرد.

علی نژاد افزود: مراسم «آبروی کوچه، افتخار محله» در درب منازل شهدای محلات و روستاها، برگزاری شب‌شعر، احداث بیمارستان صحرایی، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، نشست بصیرت سیاسی، دیداز با ائمه جمعه، دیدار و سرکشی از خانواده شهدا، رزمندگان و جانبازان، نمایش فیلم‌های هفته دفاع مقدس و برگزاری نشست منتظران مهدی موعود(عج)، اردوهای جهادی در مناطق محروم، برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب، کوهنوردی دانش آموزان، مسابقات تیراندازی و برگزاری محفل انس با قرآن بخش دیگری از برنامه‌های این هفته است.

تشریح شاخص ترین برنامه های هفته دفاع مقدس در بندرعباس/برای نخستین بار گروهان اهل سنت از مقابل جایگاه رژه خواهد رفت

سرهنگ پاسدار اباذر سالاری فرمانده سپاه ناحیه بندرعباس در تشریح برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: بیش از ۱۲۰ عنوان برنامه طی این هفته در سطح رده های مختلف بیسج در بندرعباس اجرا می شود.

وی افزود: در نخستین روز از هفته دفاع مقدس که تحت عنوان «اقتدار و صلابت نیروهای مسلح» نامگذاری شده است، رژه ملی یگان های نظامی و انتظامی در بخش های مختلف زمینی، هوایی، دریایی و نمایش نوآوری های صنعت دفاعی کشور همزمان با تهران در نوار ساحلی بندرعباس برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این مراسم ملی، مسؤولان ارشد کشوری و لشکری حضور خواهند داشت، افزود: امسال با توجه به پاسخ قاطع مقام معظم رهبری به یاوه گویی استکبار، مراسم ملی رژه روز نخست هفته دفاع مقدس در 2 نقطه از کشور(تهران و بندرعباس) به صورت همزمان برگزار می شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بندرعباس ادامه داد: امسال برای نخستین بار، گروهان اهل سنت استان هرمزگان با پوشش محلی در مراسم رژه ملی حضور پیدا خواهد کرد و از مقابل جایگاه رژه خواهد رفت.

سرهنگ پاسدار سالاری، رژه موتورسواران بسیجی در شهر قلعه قاضی، حضور پیشکسوتان دفاع مقدس در مساجد، مدارس و پایگاه های بسیج و افتتاح نمایشگاه هفته دفاع مقدس با بیش از 40 غرفه در بوستان غدیر را از دیگر برنامه های روز نخست هفته دفاع مقدس برشمرد.

وی با اشاره به اینکه دومین روز این هفته با عنوان روز «شهیدان، ایثارگران، سربازان و فخرآفرینان» نامگذاری شده است، اظهار کرد: مراسم غبارروبی گلزار شهدا، تجلیل از خانواده های شهیدان و ایثارگران دفاع مقدس، یادواره شهدای مدافع حرم، شب خاطره ها با حضور رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس از برنامه های این روز خواهد بود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بندرعباس، شعار روز سوم هفته دفاع مقدس را «معنویت وحدت ملی، خانواده و صلابت» ذکر کرد و گفت: برگزاری سلسله نشست های «پرچمداران جنگ نرم» ویژه مادران به منظور ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در حوزه خواهران، همایش رزمی کاران بسیجی، حضور بسیجیان در نماز جمعه، همایش وحدت در حوزه تازیان و افتتاح پایگاه مقاومت بسیج اهل سنت در روستای جمال احمد همایش پیاده روی خانواده در شهر قلعه قاضی از برنامه های این روز است.

وی، «دانش پژوهان، نخبگان و هنرمندان» را عنوان شعار روز چهارم هفته دفاع مقدس اعلام و بیان کرد: برگزاری مراسم استقبال از دانش آموزان با حضور ائمه جماعات، فرماندهان پایگاه های بسیج، فعالان فرهنگی در مدارس محلات و روستاها، نواخته شدن زنگ مقاومت در مدارس، خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس در مدارس، دیدار با خانواده های شهدا، برگزاری مسابقه کتابخوانی، نشست های مهارت افزایی ویژه دختران جوان، مسابقات فوتبال در حوزه تخت، جشنواره ورزش های رزمی در حوزه شهید آرمات از شاخص ترین برنامه های این روز خواهد بود.

سرهنگ سالاری با ذکر این نکته که روز پنجم با عنوان «اقتصاد مقاومتی، پشتیبانی مردمی و اصناف، آمادگی دفاعی» نامگذاری شده، گفت: در این روز برنامه هایی نظیر برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در محلات، شب شعر با موضوع شهدای مدافع حرم، راه اندازی بازارچه بومی محلی، اعزام کارشناسان جهادکشاورزی به مناطق روستایی در راستای ارائه راهکار به کشاورزان روستاها و افتتاح پروژه های محرومیت زدایی پیش بینی شده است.

وی «پیشکسوتان، رزمندگان و عزت مداران» را عنوان روز ششم هفته دفاع مقدس معرفی کرد و افزود: برگزاری همایش «مردان بی ادعا» در حوزه شهید منظری، اعزام به اردوهای جهادی و کوهپیمایی از جملهد برنامه های این روز است.

سالاری، «بصیرت افزایی، بیداری اسلامی، دشمن شناسی و استکبارستیزی» را عنوان روز هفتم هفته دفاع مقدس اعلام کرد و گفت: برگزاری نشست های بصیرتی در پایگاه های مقاومت بسیج، رژه موتورسواران و تجدید میثاق با آرمان های امام و شهدا، اجرای برنامه در پیست موتورسواری از برنامه های این روز خواهد بود.

وی آخرین روز هفته دفاع مقدس را بعنوان روز «فرماندهان، مسؤولان، حماسه آفرینان و ولایت مداران» اعلام و اظهار کرد: مراسم بزرگداشت سردار شهید عیسی بهرامی، برگزاری مسابقات نقاشی ویژه کودکان با موضوع شهیدان و دفاع مقدس از برنامه های این روز است./303/851/ب1

ارسال نظرات