۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۴۵۱۲۶۸

چند خبر کوتاه از استان فارس

اخبار برگزاری نمایشگاه بهشت خاکی در شیراز، رایگان شدن سه روزه مترو به مناسبت آغاز سال تحصیلی، اجرای طرح پیوند «مدرسه و مسجد» در پاسارگاد و ورود پیکر شهید گلبارنژاد به شیراز بخشی از اخبار کوتاه فرهنگی و مذهبی استان فارس است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان فارس، اخبار برگزاری نمایشگاه بهشت خاکی در شیراز، رایگان شدن سه روزه مترو به مناسبت آغاز سال تحصیلی، اجرای طرح پیوند «مدرسه و مسجد» در پاسارگاد، ورود پیکر شهید گلبار نژاد به شیراز بخشی از اخبار کوتاه فرهنگی و مذهبی استان فارس در امروز است.

«بهشت خاكی» شیراز افتتاح شد

همزمان با فرا رسیدن ایام هفته دفاع مقدس نمایشگاه «بهشت خاكی» و شبیه‌سازی عملیات قدس ۳ به‌همت سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز در محل بوستان جنت افتتاح شد.

اسماعیل محبی‌پور،‌ فرمانده سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه پاسداشت حماسه رزمندگان  دفاع مقدس نباید از ذهن‌ها دور بماند، گفت: در همین راستا نمایشگاه‌های متعدد دفاع مقدس توسط سپاه ناحیه ثارالله(ع) در شهر شیراز به‌صورت محوری از از ابتدا تا انتهای هفته دفاع مقدس برای بازدید عموم مردم برپا شده است.

وی به تشریح برنامه‌های دو نمایشگاه محوری این ناحیه از سپاه اشاره كرد و افزود: نمایشگاه بزرگ «بهشت خاکی» در ضلع جنوبی باغ جنت شیراز توسط پایگاه مسجدالرضا و حوزه بسیج پتروشیمی و با حمایت و پشتیبانی سپاه ناحیه ثارالله(ع)  برپا شده است.

محبی‌پور با بیان اینکه یکی از بخش‌های محوری وهدف‌دار این نمایشگاه که با عنوان «حریم آسمانی» نام گرفته است، افزود: در این بخش هر شب تیم ۴۰ نفره کودکان ۱۲ الی ۱۵ سال سناریو عملیات دفاع از حرم اهل بیت(ع) و آن چیزی كه امروز در فضای موجود عراق و سوریه می‌گذرد را اجرا می‌كنند تا مقوله توطئه و نبرد دشمنان اسلام و تکفیری‌ها برای نسل نوجوان ما در ذهن آنان تداعی شود.

فرمانده سپاه ثارالله(ع) شیراز با اشاره به اینکه هرشب برنامه زنده تلويزیونی شبکه فارس از ساعت ۲۲ تا ۲۳  در محل نمایشگاه بهشت خاکی باغ جنت  اجرا می‌شود، گفت:‌ در این برنامه که «شکوه ایثار» نام دارد فرماندهان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس از خاطرات و رشادت‌های آن روزگاران برای مردم تشریح می‌كنند.

وی با اشاره به غرفه‌های موجود در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه دارای غرفه‌های فرهنگی و اجتماعی نظیر استکبارستیزی، کودکان و نوجوانان، حجاب، مهدویت و غیره با محوریت ارزش‌های انقلابی و اسلامی است.

فرمانده سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز همچنین از برپایی نمایشگاه بزرگ دیگری جنب کارخانه سیمان واقع در بولوار شهید رودکی با عنوان شبیه‌سازی عملیات قدس ۳ و با پشتیبانی لشکر عملیاتی ۱۹ فجر خبر داد و گفت: این نمایشگاه با رویکرد بازسازی عملیات قدس ۳ که از سوی رزمندگان فارس در منطقه دهلران اجرا شد، برپا شده است.

وی در پایان، برپایی نمایشگاه دفاع مقدس در قالب سلاح سبک در پارک خلدبرین، بازسازی عملیات دفاع مقدس در شهرک میانرود را از دیگر برنامه‌های ایام هفته دفاع مقدس در شیراز نام برد.

پیوند «مدرسه و مسجد» در پاسارگاد اجرا می‌شود

جلسه شورای اقامه نماز شهرستان پاسارگاد با حضور امام جمعه و جمعی از مسؤولان این شهرستان برگزار شد.

به گفته وجیه‌الله بذرافشان، دبیر ستاد اقامه نماز پاسارگاد، ترویج و گسترش فرهنگ غنی نماز جماعت در بین ادارات، كسبه و بازار و همچنین ارائه برنامه‌های جذاب جهت جذب بیشتر نوجوانان و جوانان به نمازهای جماعت و جمعه در دستور كار این جلسه قرار گرفت.

وی ضمن اشاره به اجرای طرح منهاج در این شهرستان گفت: جهت هرچه بهتر اجرایی شدن این طرح و دعوت عملی از كسبه و بازاریان جهت شركت گسترده در نماز جماعت و تعطیلی محل كسب در هنگام اذان تبادل نظر شد.

بذرافشان از ابلاغ بخشنامه فرمانداری به تمامی ادارات مبنی بر اهتمام به برگزاری و اقامه نماز جماعت خبر داده و افزود: در این جلسه همچنین درخصوص اجرایی شدن طرح «پیوند مدرسه و مسجد» مذاكره شد و مقرر شد اداره آموزش و پرورش با همكاری اداره ورزش و جوانان جهت تحقق این امر اقدامات لازم را به عمل آورند.

وی همچنین از مراسم اهدای جوائز و تقدیر از بازاریان و اصناف فعال در اجرای طرح منهاج در سعادت‌شهر خبر داد و افزود: در هفته‌های آتی در محل نماز جمعه شهرستان سعادت شهر از این افراد تقدیر خواهد شد.

اجرای ۱۲۵ برنامه بزرگداشت هفته دفاع مقدس در شمال غرب شیراز

سیدحسین حسینی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) شیراز ضمن گرامیداشت سی‌وششمین سالگرد هفته دفاع مقدس گفت: شعار هفته دفاع مقدس امسال سپاه محمد رسول‌الله(ص) شیراز «ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم» است.

وی از اجرای ۱۲۵ ویژه ایام هفته دفاع مقدس در منطقه شمال غرب شیراز خبر داد و به برخی از مهم‌ترین برنامه‌های هفته دفاع مقدس امسال در شهرک‌های شمال غرب شیراز، شهر صدرا، منطقه دراک و ناحیه ۲ آموزش‌وپرورش این شهر اشاره كرد و گفت: همایش پیشکسوتان، رزمندگان و ایثارگران، برپایی نمایشگاه جنگ نرم و استکبارستیزی و پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در شمال غرب شیراز از جمله برنامه‌های در دست اجرای هفته دفاع مقدس امسال است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه محمد رسول‌الله(ص) اظهار کرد: برگزاری یادواره‌های شهدا در قالب طرح «آبروی محله»، دیدار از خانواده معظم شهدا، جشن عید غدیر خم، حضور بااقتدار در مراسم ۳۱ شهریورماه، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، سرکشی از آسایشگاه جانبازان و حضور در مصلاهای نماز جمعه و دیگر برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در هفته دفاع مقدس اجرایی می‌شود.

حسینی تصریح کرد: حضور باصلابت پاسداران این ناحیه در قالب گروهان نمونه رژه رونده شهدای خیبر سپاه فجر و همچنین شرکت یک گروهان بسیجی در مراسم ۳۱ شهریورماه امسال در شهر شیراز از دیگر برنامه‌های این ناحیه است.

اعتلای كشور در گرو توجه به مقوله‌های فرهنگ و آموزش و پرورش است

‌همزمان با سراسر کشور، جشن «شکوفه‌ها» ویژه آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی سراسر فارس امروز برگزار شد.

حمیدرضا آذری، مدیر کل آموزش و پرورش فارس در حاشیه این مراسم در شیراز به خبرنگاران گفت: هر خانواده که به فرهنگ و آموزش و پرورش کمک کند، به صورت مستقیم به اعتلای کشور کمک کرده است.

وی با تصریح اینكه همه افراد مدیون و مرهون تلاش‌های معلمانی هستند كه عمر خود را صرف تعلیم و تربیت دانش‌آموزان كرده و می‌كنند.

آذری با تأكید بر اینكه اولین روز مدرسه برای تمام دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان، روزی بزرگ و خاطره‌انگیز است، ابراز امیدواری كرد كه امسال خانواده‌ها با هماهنگی مدرسه و معلمان، مشاركتی فعال در فعالیت‌های علمی و تحصیلی فرزندان خود داشته باشند.

مدیركل آموزش و پرورش فارس همچنین به آغاز سرشماری نفوس و مسكن سال ۹۵ از سوم مهرماه، اشاره و اضافه كرد: برای اولین بار است که این سرشماری به صورت اینترنتی برگزار خواهد شد، لذا مشاركت همه در این طرح بسیار ضروری بوده و اهمیت دارد.

وی گفت: در کشورهای توسعه یافته، سرشماری صرفا به صورت اینترنتی انجام می‌شود و کشور ما نیز با بهره‌گیری از زیر ساخت‌های مناسب می‌تواند، برای اولین بار این کار مهم را انجام دهد.

آذری اظهار كرد: بعد از شركت در سرشماری به شكل اینترنتی، در مرحله دوم كه مامور سرشماری به درب منزل مراجعه كرد، كد رهگیری باید در اختیار مامور قرار گیرد. البته والدین می‌توانند با ارائه این كد به مدرسه محل تحصیل فرزندان خود، در قرعه‌كشی پیش‌بینی شده شركت كنند.

عاشورا، اقتدار تشیع است/ لزوم توجه به برپایی نمازهای جماعت در هیئات مذهبی

نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی دهه محرم با حضور مسؤولان هیئات مذهبی فیروزآباد در محل اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمزه عبدی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی فیروزآباد در این جلسه با تأكید بر اینكه محرم و حماسه عاشورا نشانه عظمت اسلام و اقتدار تشیع است، گفت: حماسه محرم برای همیشه ماندگار خواهد ماند و هیئت‌های مذهبی نیز در حفظ این حماسه و اقتدار تلاش می‌كنند.

وی با تأكید بر لزوم برگزاری هرچه باشكو‌ه‌تر مراسم‌های محرم اظهار كرد: برگزاری هر چه بهتر مراسم عزاداری دهه محرم به‌ویژه مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی از مهم‌ترین اولویت‌های این جلسه است.

عبدی بیان كرد: هماهنگی بین هیأت‌های مذهبی و ایجاد نظم و امنیت با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط به‌منظور برگزاری کیفی و کمی مراسم هدف مهم شورای هیئات مذهبی خواهد بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی فیروزآباد، خواستار برپائی اقامه جماعت در هیأت‌های مذهبی به‌ویژه نماز ظهر عاشورا و استفاده بیشتر از روحانیان در صفوف عزادارن شد.

وی با بیان اینکه هیئات مذهبی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه دینی در جامعه اسلامی به‌شمار می‌آیند، گفت: هیئت‌ها و مساجد، حسینیه‌ها همواره به‌عنوان مراکز تعالیم دینی مورد توجه بوده و هستند.

پیکر دوچرخه‌سوار پارالمپیکی ایران وارد شیراز شد

شامگاه پنجشنبه پیکر مرحوم بهمن گلبارنژاد با استقبال گسترده مردم و مسؤولان فارس وارد شیراز شد.

گلبارنژاد عضو تیم دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران در پارالمپیک طی مسابقات ریو دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

مراسم تشییع و خاکسپاری این جانباز دوران دفاع مقدس صبح فردا از محل ورزشگاه یادگار امام شیراز تا دارالرحمه برگزار خواهد شد.

مدیریت امام(ره) در دفاع مقدس رمز موفقیت بود

امیر وجیه الله جمشیدی ظهر پنجشنبه در دیدار فرماندهان نظامی فارس با نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: مدیریت و فرماندهی امام(ره) در دوران دفاع مقدس جدا از تمامی فرماندهی ها در جنگ های جهان بود و باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: نفوذ و شخصیت امام(ره) یک عاملی بزرگ در موفقیت رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود.

فرمانده ارشد نظامی ارتش در فارس و کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: در زمان آغاز جنگ تحمیلی کشور در یک شک بزرگ فرورفته بود که امام(ره) با سخنان و مدیریت خود جامعه را آرام کرد و همکاری و همدلی را رقم زدند.

امیر جمشیدی افزود: حضور نیروهای مردمی پس از فرمایشات امام(ره) افزایش چشم گیری داشته که آن را تا پایان دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.

قابهای «چشم به راه» روی دیوار قرار گرفت

حضور بازیگران و تهیه کننده فیلم سینمایی «ناردون» نمایشگاه آثار هاشم عرفان منش، هنرمند عکاس که مراسم تشییع و تدفین شهدای گمنام شامل می شود و طی آن صحنه های عاطفی از حضور پرشور مردم شهیدپرور و علاقه مندان فرهنگ ایثار و شهادت در قاب دوربین این عکاس جوان ثبت گردیده گشایش یافت.

در آیین گشایش این نمایشگاه که محصول مشترک بسیج دانشجویی استان با حوزه هنری و سپاه ناحیه بقیه الله (عج)، بسیج دانشجویی دانشگاه های غیر انتفاعی، کنگره سرداران و چهارده هزار شهید استان و سازمان بسیج هنرمندان فارس است، مهدی فقیه هنرمند سینما و تئاتر در  نگارخانه حوزه هنری فارسبا بیان اینکه بازی در فیلم «هور در آتش» را شهدا به من دادند، اظهار داشت: هنر به ویژه هنر دفاع مقدس این امکان را به مخاطب می‌دهد که برداشت خود را داشته باشد و در این میان جذب نظر و نگاه مردم عادی مهم‌ است.

وی با اشاره به آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است، گفت: این عکس‌ها از نظر کیفیت و توجه‌ای که به موضوع ارزشمند شهدای گمنام و پدر و مادران چشم به راه داشته، قابل توجه است و باید با برای کارهای فرهنگی و هنری هزینه شود تا اثرگذاری خوبی داشته باشند.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با ابراز تاسف از اینکه برای فرهنگ و هنر بودجه‌ای مناسب در نظر گرفته نمی‌شود، افزود: امام خمینی (ره) درباره شهدا گفتند که اینان ره صدساله را یک شبه طی کردند، این معنویت باید در فیلم‌های دفاع مقدس نشان داده شود اما بیش از اینکه به این امور توجه شود به ظواهر و ادوات جنگی توجه می‌شود.

هاشم عرفان‌منش، که عکس‌هایش از ورود کاروان شهدای گمنام در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته بود نیز در این باره خاطرنشان کرد: از سال ۹۱ عکاسی با موضوع دفاع مقدس و شهدا را شروع کردم و  تاکنون بیش از ۵ هزار عکس با موضوع دفاع مقدس گرفته‌ام.

وی با بیان اینکه این آثار علاوه بر عرضه در نگارخانه حوزه هنری در دیگر مکان‌های شهر نیز عرضه می‌شود، تصریح کرد: ایستگاه‌های مترو، باغ ملی و حرم شاهچراغ (ع) مکان‌هایی است که برای عرضه این آثار در نظر گرفته شده است.

عرفان‌منش با اشاره به برنامه‌های عکاسان شیرازی برای عرضه عکس‌های با موضوع دفاع مقدس و شهدای گمنام بیان کرد: این آثار به همراه عکس‌های سایر عکاسان در تهران به نمایش گذاشته می‌شود و پس از آن با همکاری کنگره سراداران شهید استان فارس و سایر نهادهای هنری در شهر «پچ» کشور مجارستان نیز نمایشگاهی از آثار عکاسان شیرازی برپا می‌شود.

نمایشگاه عکس «چشم به راه» در نگارخانه حوزه هنری فارس حاوی ۳۰ قاب از ورود کاروان شهدای گمنام به استان است.

مترو شیراز به مدت سه روز رایگان است

علیرضا پاک فطرت در خصوص ارائه خدمات به مناسب آغاز مدارس افزود: با تصویب شورای اسلامی شهر شیراز، به منظور روان سازی ترافیک و کاهش مشکل ترافیک در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، در سه روز نخست سال تحصیلی (سوم تا پنجم مهرماه) استفاده از قطارشهری شیراز رایگان است .

وی، هدف از این کار را ترغیب بیشتر مردم به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شهری و افزایش فرهنگ استفاده از قطار شهری دانست و ادامه داد: سازمان اتوبوسرانی نیز در آستانه بازگشایی مدارس با استفاده از ۹۰۰ دستگاه اتوبوس نسبت به جابه جایی شهروندان در تمام نقاط و خطوط اقدام می کنند.

شهردار شیراز گفت: همچنین ۱۲ هزار دستگاه تاکسی نیز در روزهای آغازین مهرماه برای جابه جایی شهروندان در سطح شهر فعالیت خواهند داشت که ۴۰۰ دستگاه آن تاکسی های جدیدی هستند که جایگزین تاکسی های فرسوده شده اند.

پاک فطرت اضافه کرد: ۶ هزار دستگاه خودرو شامل سواری، ون و مینی بوس نیز با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در حوزه سرویس مدارس آماده جابه جایی دانش آموزان شده است.

شهردار شیراز، گفت: پایانه های مسافربری شهید مدرس، شهید کاراندیش و شهید طبایی نیز به طور کامل آمادگی دارند تا دانشجویانی که قصد رفتن به استان های همجوار دارند را به مقاصد مورد نظر منتقل کنند.

«چشم به راه» در شیراز آغاز به كار كرد

مراسم افتتاحیه نمایشگاه عكس «چشم به راه» با موضوع تشییع و تدفین شهدای گمنام در استان فارس شب گذشته، ۳۱ شهریورماه همزمان با ایام هفته دفاع مقدس در گالری حوزه هنری این استان برگزار شد.

هاشم عرفان‌منش، خالق آثار این نمایشگاه در مراسم افتتاحیه به بیان نكاتی درباره فعالیت‌های هنری خویش پرداخت و گفت: من از سال ۹۱ فعالیت خود را در عرصه عكاسی حوزه دفاع مقدس و شهدای گمنام با عنوان خادم شهدا آغاز كرد و هم‌اكنون بیش از ۵ هزار عكس در این باره در آرشیو آثار خود دارم.

وی با بیان اینكه در این نمایشگاه تلاش كرده‌ام تا نگاه‌ ریزترین به وقایع پیرامون تشییع و تدفین شهدای گمنام داشته باشم، گفت: این آثار به مدت دو روز در گالری حوزه هنری به نمایش گذاشته می‌شوند و بعد از آن در ایام هفته دفاع مقدس برای نمایش به یكی از ایستگاه‌های مترو شهری شیراز انتقال خواهند یافت و بعد از آن هم این آثار به‌مدت ۳ روز نگارخانه باغ ملی شیراز به نمایش گذاشته خواهند شد و بعد از آن هم این آثار راهی حرم شاهچراغ(ع) خواهند شد.

عرفان‌منش اظهار كرد:‌ در آینده نزدیك آثار این نمایشگاه به همراه آثار سایر عكاسان خبری شیراز در تهران به نمایش گذاشته خواهند شد و حتی برنامه‌ای نیز در دستور كار داریم تا این آثار هم در نمایشگاهی در شهر پچ مجارستان به نمایش گذاشته شوند.

این هنرمند عكاس استان فارس در پایان از همكاری‌های رؤسای قدیم و جدید كنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس در برپایی این نمایشگاه قدردانی كرد./203/919/ب1

ارسال نظرات