۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۴۵۲۰۹۴
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی:

دوران دفاع مقدس جریان سکولار و روشن‌فکر را کنار زد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: در دوران دفاع مقدس جریانات سکولار یا روشن فکری نشان دادند که برای جنگ ساخته نشدند به همین دلیل به خودی خود کنار زده شدند.
پژوهشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام داوود مهدی‌زادگان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز در نشست «دفاع مقدس و فرصت گفتمانی امام خمینی (ره)» که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: ما گفتمان‌های مسلطی داریم که بر ذهن و عین افراد جامعه حاکم است، البته گفتمان‌های نوظهور دیگری هم وجود دارد که تازه وارد عرصه شدند.

وی افزود: این گفتمان‌های نوظهور برای پاسخ گویی به مسائل و مباحث مختلف نیازمند به توانایی بالا هستند اما گفتمان‌های حاکم فضا را طوری اشتغال کردند که جایی برای نفوذ گفتمان نوظهور نباشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به اینکه گفتمان‌های مسلط و حاکم در رقابت با گفتمان‌های نوظهور با پیدایش هر نوع آنها مخالف هستند، عنوان کرد: هر گفتمان نوظهور نیاز دارد که توانایی خود را نشان دهد اما به علت رقابت گفتمان‌های حاکم و مسلط، زمینه بروز و ظهور نظریات و تفکرات جدید آنها فراهم نمی‌شود.

حجت‌الاسلام مهدوی زادگان درباره دوران دفاع مقدس به عنوان فرصتی برای گفتمان انقلاب اسلامی، اظهار داشت: دوران دفاع مقدس یا جنگ تحمیلی امری ناخواسته بود که گفتمان انقلاب اسلامی آن را به فرصت عینی تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه جنگ‌ها ماهیت ایدئولوژیک پیدا کردند، ابراز کرد: در قرون اخیر جنگ در خدمت اهداف ایدئولوژیک قرار گرفته است تا موانع را از سر راه نحله‌ها و ایدئولوژی‌های مدرن همچون کمونیسم، لیبرالیسم و دموکراسی بردارد.

عضو پژوهشگاه علوم انسانی افزود: انقلاب اسلامی برخلاف سایر گفتمان‌ها، با خود گفتمانی جدید آورد که نظام سکولار را در ایران نابود کرد به همین علت سردمداران آن با ایران وارد جنگ شدند.

حجت‌الاسلام مهدی‌زادگان در ادامه گفت: گفتمان انقلاب اسلامی در مقابله با دشمنان خود توانست از بسیج عمومی مردم استفاده کرده و به پیروزی رسیده و جنگ را به ریسکی برای دشمن تبدیل کند.

وی با اشاره به تبدیل شدن جنگ به فرصت برای گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه امام راحل، عنوان کرد: پیش از انقلاب ما به راحتی کشور بحرین را از دست دادیم بدون اینکه گفتمان‌های داخلی عکس‌العملی نسبت به آن نشان دهند بنابراین با پیروزی گفتمان انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس سایر گفتمان‌ها به خودی خود کنار زده شدند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی افزود: جریانات سکولار یا روشن فکری نشان دادند که برای دوران جنگ ساخته نشدند در حالیکه امام راحل از خلأ ایجاد شده از سوی جنگ فرصت خوبی برای گفتمان انقلاب اسلامی فراهم کردند.

حجت‌الاسلام مهدی‌زادگان در پایان خاطرنشان کرد: امام راحل در دوران دفاع مقدس مفهوم رایج جنگ را از کشورگشایی متفاوت کرده و از آن به جنگ فقر و غنا، مستضعف و استکبار تعبیر کردند./201/807/ب1

ارسال نظرات