۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۴۵۳۰۲۸
واکنش آیت الله یزدی به برگزاری کنسرت در قم؛

آقای رییس جمهور غیرت روحانیت، اسلامیت و لباس تان ایجاب می کند عکس العمل نشان دهید

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اعلام نارضایتی علما و اعضای این تشکل برجسته حوزه از رخدادهای اخیر بویژه برگزاری کنسرت موسیقی در قم از رییس جمهور خواست به وزیر ارشاد تذکرات لازم را بدهد.
آیت الله یزدی  آیت الله یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در نشستی با اصحاب رسانه قم که در سالن اجتماعات این نهاد حوزوی برگزار شد، گفت: بنده به عنوان یک طلبه و روحانی مطالبی دارم که بر عهده خودم است و ربطی به جامعه مدرسین ندارد.

وی با انتقاد شدید از عملکرد وزیر ارشاد افزود: درباره وزیر ارشاد ناصحانه می گویم برنامه و روشی که در پیش گرفته اید دولت را تضعیف می کند، اکثر برنامه هایی که برگزار می شود مشتمل منکراتی است، لقبی برای ایشان انتخاب کردم که احیاگر کنسرت ها است؛ در برخی روزنامه ها خواندم که ایشان می گفت پس از سال ها تعطیلی ما کار را شروع کردیم.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: زائد بر کنسرت هایی که در شهرها بوده و عکس العمل هایی وجود داشته است شاید روزی نبوده که ایشان به عنوان بزرگداشت از یک خواننده، نوازنده، پیشکسوت تارزن و دیگر موارد حضور نداشته باشد.

وی ادامه داد: تحت عنوان ترویج هنر اکثر روزها برنامه های نادرستی برگزار می شود، از ایشان می خواهم که برنامه 7 ماهه امسال را مرور کنند و ببینند که در جشن هایی که صورت گرفته چه چیزهایی ترویج شده است، وزیر ارشاد دیروز در یک تئاتر خیابانی که گروه های خارجی هم حضور داشتند می گوید این برنامه ها ظرفیتی برای صلح ادیان و اقوام مختلف است.

آیت الله یزدی با انتقاد از این سخنان جنتی ابراز داشت: این سخن در حالی است که نه تنها این راه به نتیجه نمی رسد بلکه لوازم آن منکرات زیادی است به ویژه با شرایطی که در جامعه در زمینه بی اعتباری حجاب و مشکلات بد حجابی به وجود آمده است.

حرمت شکنی تا چه اندازه!

وی به برگزاری کنسرت با حواشی بسیار در قم واکنش شدید نشان داد و عنوان کرد: درباره کنسرتی که در قم برگزار شده همانند سایر اعضای جامعه مدرسین اعتراض شدید دارم، اگر فیلم این مراسم را ندیده بودم شاید چنین تصمیمی نمی گرفتم، متأسفانه عکس های بسیار زننده ای هم وجود داشت؛ آن شب خوابم نبرد و فکر می کردم حرمت شکنی تا چه اندازه می تواند باشد.

حریم مراجع، علما و حوزه شکسته شد

رییس سابق خبرگان خاطرنشان کرد: طبیعتا وقتی وزیر ارشاد آن برنامه ها را دارد مدیر کل این چنین می شود، ایشان عذر خواهی کرده اما هیچکس حق ندارد بپذیرد چون حریم حرم، مراجع و حوزه شکسته شده است، قم در سراسر دنیا مورد توجه است و شکستن حرمت این جا مثل شکستن حریم شهرهای دور نیست.

ناصحانه به وزیر ارشاد می گوییم این روند را عوض کند

وی اضافه کرد: ناصحانه به وزیر ارشاد می گویم که روند را عوض کنید که سبب تضعیف دولت می شود، به شخص رییس جمهور محترم عرض می کنم که  غیرت روحانیت، اسلامیت و لباس تان ایجاب می کند که نتوانید تحمل کنید و باید در برابرش عکس العمل داشته باشید؛ از وزرا و شخص  رییس جمهور می خواهم که به وزیر ارشاد تذکر دهند که این برنامه ها نتیجه ای جز کاهش محبوبیت دولت ندارد.

وزیر ارشاد حق اظهار نظر و دخالت در مسائل فقهی را ندارد

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ما با شادی مخالف نیستیم اما موارد شرعی باید رعایت شود، گفت: به آقای وزیر ارشاد می گویم به شما نرسیده که بگویید قم باید بررسی کند چه موسیقی جایز بوده و چه موسیقی جایزنیست، به شما ارتباط ندارد و شما کار خودت را بکن، شما آیت الله زاده هستی اما حق دخالت و اظهار نظر در مسائل فقهی ندارید.

وی افزود: جوابی که وزیر ارشاد در برخی جاها داده است که موسیقی را بر اساس نظر مقام معظم رهبری رعایت می کند اگر نظر رهبری را رعایت می کنید باید بدانید که ایشان برخی سرودها را تجویز کردند اما صریحا در کتاب پاسخ به سؤالات شرعی ایشان هست که ترویج موسیقی را به صورت کلی جایز نمی دانند اما عملکرد وزیر ارشاد ترویج موسیقی است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که نمی خواهیم خدمات وزیر ارشاد را نادیده بگیریم، اظهار داشت: خدمات ایشان به ویژه درباره کتاب بسیار نقص دارد، در دوره قبل وزات ارشاد چاپ جدید تعدادی از کتاب ها ممنوع شده و جلوگیری شده اما در دوره ایشان به همان کتاب ها اجازه تجدید چاپ دادند، تعدادی از کتاب ها که نباید به آن ها اجازه نشر داده می شد منتشر شده است.

انتقادم به شخص رییس جمهور است

وی ادامه داد: انتقاد من در درجه اول به وزیر ارشاد، بعد دولت محترم و شخص رییس جمهور است که به وزیرشان تذکر بدهند و اجازه ندهند این روند ادامه پیدا کند که سبب ضعف دولت می شود، به نمایندگان مجلس حق نظارت داده شده که ایجاب می کند در استان های خود ببینند در این کنسرت ها چه می گذرد و منکراتی که در کنسرت ها وجود دارد را ببینند و اعتراض و سؤال کنند.

آیت الله یزدی با بیان این که از نمایندگان قم به ویژه رییس محترم مجلس می خواهم که فیلم مربوط به کنسرت قم را ببینند، ابراز داشت: باید این فیلم را ببینند تا بدانند که اگر مراجع تقلید اظهار نگرانی کردند بی جهت نبوده است، با این کار حریم حضرت معصومه(س) شکسته شده است.

وی عنوان کرد: قم حرم اهل بیت(ع) است یعنی کارهای خلاف رضای اهل بیت(ع) نباید انجام بگیرد اما متأسفانه رعایت نشده است، توقع از دولت و نمایندگان این است که به این مطلب رسیدگی کنند.

رییس سابق خبرگان با اشاره به برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره در شب عاشورا در توصیه ای به وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: از تلاش هایی که وزیر محترم انجام دادند بی خبر نیستم و تلاش کردند که برنامه جابه جا شود اما فیفا اعلام کرده که نمی توان جابه جا کرد و چنین و چنان می شود.

وی اضافه کرد: آقای وزیر وزارت شما در سایه احترام به ایام عاشور و تاسوعا محقق شده است، آقای وزیر نظامی که الان حاکم است و در این نظام وزیر هستید در سایه احترام به کربلا و محرم و صفر تحقق پیدا کرده است، امروز در دنیا سربلندی و رهبری آگاه، بینا، آشنا، جهان شناسی و دشمن شناس و  فقیه عادل برجسته ای داریم که این نعمت ها در سایه عاشورا و تاسوعا محقق شده است.

رییس جامعه مدرسین خطاب به وزیر ورزش گفت: اگر شما بتوانید این برنامه را حذف کنید هر نوع زیان، خسارت و ضرری که از حذف این برنامه وجود داشته باشد در برابرش سودی که از احترام به تاسوعا و عاشورا به دست می آید که بیشتر است، قبول داریم که بنابر محاسبات ظاهری جهانی هزینه ای دارد اما محاسبه برگزاری باید دقیق تر باشد و سود تعطیلی این برنامه بیش از ضرر آن خواهد بود، ضمن تقدیر از زحمات وزیر عذرهایی که آورده می شود کاقی نیست.

وی افزود: می گویید قبل بازی روضه خوانی انجام می دهیم اما جلسه به صورت شادمانی برگزار می شود، از این رو پیشنهاد می کنم که محاسبه دقیق تری انجام و اگر هزینه ای دارد پرداخته شود،این کار برای اسلام و انقلاب و خود مسؤولان بهتر است.

آیت الله یزدی با اشاره به فرا رسیدن ایام عاشورا و عزاداری محرم و صفر اظهار داشت: هدف اصلی برگزاری جلسات عزاداری تبیین و توضیح فلسفه شهادت امام حسین(ع) است که در کنار آن عزاداری و اظهار علاقه به حضرت و شهدای کربلا است.

وی ادامه داد: برگزار کنندکان باید ببینند پولی که می گیرند از کجا است، برخی از این پول ها ممکن است با اهدافی خاص باشد، مداحان نیز باید مرز خود را بشناسند، یک مداح باید مصیبت را در ظرایف شعری بیان کند و دستورات رهبر معظم انقلابی در زمینه مداحی باید عملی شود.

مدیرکل ارشاد استعفا دهد و از قم برود

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که سخنرانان باید موقعیت را قدر بدانند، اظهار داشت: سخنرانان باید از فرصت استفاده کرده و مردم را به خدا نزدیک کنند و از قیامت بترسانند و نعمت های الهی را متذکر شوند، مبلغ باید هم بشیر و هم نذیر باشد و نباید از مرزها فراتر برود، نباید گفته شود اگر کسی چای به عزدار بدهد همه گناهانش آمرزیده می شود؛ با ذکر خواب، مطالب بی پایه، قصه  حدیث بی سند نباید حیثیت زینب کبری(س) و امام حسین(ع) را پایین آورد.

وی با بیان این که داعی اصلی من برگزاری کنسرت در قم بود و خواستم مرجعیت را حمایت کنم، ادامه داد: مراجع ما به ویژه حضرت آیت الله صافی بسیار ناراحت هستند، نباید حریم مرجعیت را شکست، مرجعیت عالی ترین مقامی است که در تشیع مورد احترام بوده، هست و خواهد بود؛ مرز مرجعیت نباید شکسته شود، هیچکس حتی تولیت آستانه مقدسه هم حق ندارد از طرف حضرت معصومه(س) آقای مدیرکل ارشاد را ببخشد، آقای مدیر کل ارشاد با وجود این که روحانی است اگر می خواهد آبرویش محفوظ باشد هرچه زودتر استعفا دهد و از این جا برود تا این بحث ختم شود، با عذرخواهی این بحث ختم نمی شود از این رو ملاقات را هم نپذیرفتم.

پاسخ های آیت الله یزدی به پرسش های خبرنگاران

در بخش دوم این نشست آیت الله یزدی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

رییس جامعه مدرسین در پاسخ به سؤالی درباره نوع تعامل جامعتین درباره انتخابات پیش رو ابراز داشت: در حال حاضر در مسائل همکاری و تعامل بین جامعتین به دلیل حوادث گذشته تعاملی وجود ندارد یعنی جامعه مدرسین استقلال دارد و خودش تصمیم می گیرد، در هر جهتی از انتخابات چه اصل ورود و دیگر مسائل مستقلا عمل می کند.

وی عنوان کرد: حتی من خودم که عضو مجدد روحانیت مبارز تهران شده بودم رسما استعفا کردم و عضو نیستم در عین این که احترام همه اعضای محترم روحانیت مبارز تهران به ویژه رییس محترم آن آیت الله موحدی را قبول دارم اما روحانیت مبارز و جامعه مدرسین هرکدام برای خود عمل می کنند.

رییس سابق خبرگان در پاسخ به سؤال دیگری با تأکید بر وحدت شیعه و سنی خاطرنشان کرد: قرن ها و سال ها برادران اهل سنت و برادارن شیعه در کنار هم زندگی می کنند و نظام جمهوری اسلامی برای این که زندگی برادرانه در کنار هم شکل بهتری داشته باشد در استان هایی که اهل سنت حضور دارند نمایندگان مقام معظم رهبری نیز هستند و روابط دوستانه و صمیمانه ای وجود دارد.

وی اضافه کرد: ارتباطات به اندازه ای دوستانه است که یکی از نمایندگان رهبری در استان های سنی نشین می گفت که خود اهل سنت در ایام تاسوعا و عاشورا جلسات عزاداری برپا می کنند.

توصیه آیت الله یزدی به نیروهای ارزشی برای انتخابات

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر تأکید رهبرمعظم انقلاب در زمینه محددت نیروهای مؤمن و انقلابی و این که چه توصیه ای به این نیروها دارید، گفت: جدا کردن انقلابی و غیر انقلابی را کنار می گذارم و به تعبیر مقام معظم رهبری دو قطبی کردن جامعه کار خطرناکی است و انقلابی و غیر انقلابی نداریم، مردم ایران همه برادر هستند و اختلاف سلیقه هم وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه در مسائل اصلی و حیاتی نظام در بین جامعه وحدت کامل دیده می شود، بنده در ارتباط دوستانه ای که با رفقا دارم همیشه توصیه به وحدت، برادری و همکاری و همدلی داشته و داریم چون جز با همکاری و همدلی کار پیش نمی رود، درباره تقسیم بندی هایی که در گروه های فعال سیاسی وجود دارد به سران آن ها در یکی دو جلسه رسما عرض کردم که سعی کنید اختلافات را کنار بگذارید تا ضربه هایی که از اختلاف دیدید را بیشتر تحمل نکنید و سعی کنید کارها را با وحدت پیش ببرید.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که ظاهرا تلاش این گروه ها وحدت است، اظهار داشت: این که عرض کردم روحانیت مبارز و جامعه مدرسین مستقل هستند به خاطر اختلاف سلیقه در مسائل مهم کیفیت مسأله ای که در پیش داریم است، مسأله انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراها دو مسأله مهم کشور بوده و سرنوشت کشور به آن ها بستگی دارد.

وی ادامه داد: به همه توصیه می کنم که با وحدت و همدلی کار را پیش ببرند، در جلسه ای که 9 نفر از سران اثرگذار در این مسائل حضور داشتند در تهران گفتم که غیر ازتوصیه به وحدت چیزی ندارم و سعی کنید که به وحدت برسید و همکاری داشته و اختلافات را کم کنید، الان هم توصیه به وحدت می کنم.

آیت الله یزدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که حوزه چه برنامه ای برای مقابله با جریان های انحرافی همچون احمدالحسن دارد، ابراز داشت: این مسأله از جهت حوزه مربوط به شورای عالی حوزه می شود که منتخب جامعه مدرسین و تعیین شده مراجع هستند که کلیه امور حوزوی زیر نظر آن ها است و به این مسائل توجه دارند.

وی عنوان کرد: همیشه کسانی بودند که از فضای آزاد سوء استفاده می کنند و کسانی هم که سوء استفاده کردند باید از آن ها جلوگیری شود، حوزه نمی تواند امری و نهیی که پشت آن قدرت باشد کند بلکه می تواند نصیحت و موعظه داشته باشد اما از حکومت و دولت برای اصلاح امور ورود کند.

رییس سابق خبرگان خاطرنشان کرد: گاهی این جریانات طلاب جوان را فریب می دهند، مسؤولان حکومتی موظف هستند وارد کار شوند و ارشاد به جای پیگیری برنامه های پرحاشیه و کنسرت ها باید این برنامه ها و فرهنگ عمومی را مورد رسیدگی قرار دهد؛ حوزه علمیه نیز نسبت به این مسأله بی تفاوت نیست و کار می کند.

وی  در پاسخ به سؤالی درباره نامه جامعه مدرسین به رییس جمهور و پاسخی که در سفر اخیر نهاوندیان به جامعه مدرسین ارائه شد، اضافه کرد: آقای نهاونیان خودشان آمد و عذرخواهی کرد، یکی از دوستان هم گفت بروید دفترتان را اصلاح کنید که این حوادث تکرار نشود؛ نامه به صورت محرمانه نوشته شده بود و دفتر آقایی رییس جمهور درست برخورد نکرده بودند و نامه و سؤال و جواب محرمانه بوده و منتشر نشده است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این که آیا وزیر ارشاد در پی ایجاد دوقطبی و تقابل بین متدینین و اقشار دیگر جامعه است، گفت: بنده ایشان را متهم نمی کنیم، نسل جوان امروز و نسل گذشته تفاوت هایی دارد یعنی چارچوب ها باید محفوظ بماند اما نسل جدید را باید بنابر شرایط جدید تربیت کرد.

وی افزود: من متهم نمی کنم که ایشان می خواهد دو قطبی ایجاد کند اما یکی از آثار کارهایشان این است که دو قطبی ایجاد خواهد شد، وزارت ارشاد باید به لوازم کارش توجه کند، عمل وزارت ارشاد آمار طلاق را بالا می برد آقای وزیر ارشاد می گوید آمار طلاق چه ربطی به من دارد اما وقتی بررسی می کنیم متوجه می شویم که رابطه ای مستقیم دارد اما در ایامی همانند محرم و صفر و رمضان این آمار کاهش پیدا می کند، یکی از آثار منکراتی که صورت می کیرد دوقطبی کردن جامعه بوده که برابری با رهبری است که فرمودند جامعه را دو قطبی نکنید.

عضو فقهای شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی که چرا روحانیت در مسأله کنسرت اعتراض و در مسائل دیگری همچون اختلاس سکوت می کند، اظهار داشت: روحانیت درباره همه مشکلات کشور اظهار نظر می کند، در بین حضرات مراجع به روز ترین آن ها آیت الله مکارم هستند که در اکثر مسائل روز اظهار نظر کرده و ارشاد و راهنمایی می کنند.

وی ادامه داد: جامعه مدرسین هم هر هفته جلسه دارد و به بررسی مشکلات کشور می پردازد از این رو مسأله فقط کنسرت نیست، در ارتباط با مسائل بین المللی هم حوزه و جامعه مدرسین فعال بوده و در حال کار کردن است؛ بنابراین نسبت به همه مسائل توجه می شود، کنسرت در حاشیه بوده که به دلیل مسائل اخیر مطرح شده است.

آیت الله یزدی با اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب در آخرین جلسه ای که ریاست خبرگان را بر عهده داشته است، ابراز داشت: معنای ولایت این است که اگر ولی امر نظری داد و این نظر با سلیقه انسان نمی خواند در دلش از این مسأله ناراضی نباشد اما اگر تا زمانی که باب میل بود همراهی شود و اگر نبود بنای مخالفت گذاشته شود تبعیت از ولایت نیست.

وی عنوان کرد: واقعا خوشحال هستم که بار سنگین ریاست خبرگان از دوش من برداشته شد، همین الان هم در شورای نگهبان مدت ها است که به آقای جنتی می گویم  باید فکری کرده و کسی را پیدا کنید که من و شما امروز و فردا می رویم از این رو باید فکری برای آینده شورا شود.

رییس سابق خبرگان خاطرنشان کرد: الحمدلله خبرگان وضعیت خوبی دارد و اکثر قریب به اتفاق کاندیداهای جامعه مدرسین رأی آوردند، البته تعدادی هم از گروه های دیگر رأی آوردند، خوشبختانه مدیریت خبرگان هم خوب است و حاج آقای جنتی مسؤولیت را بر عهده گرفتند.

وی اضافه کرد: در آخرین دیداری که به عنوان مسؤول خبرگان محضر رهبری شرفیاب شدم نگران بودم و رفتم و آرام بودم و برگشتم، خدمت ایشان نگرانی و علل آن را تشریح کردم توضیحات و پاسخ ایشان رفع نگرانی کرد و در آرامش کامل بیرون آمدم، ایشان فرمودند همین نگرانی را ما داشتیم و رفتیم خدمت امام پاسخ هایی دادند که گرانی ما برطرف شد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که الان در نهایت آرامش هستم، گفت: مطمئن هستم که نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه محکم خود را در دنیا پیدا کرده و هیچ کس نمی تواند کاری کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که تغییر در مدیریت حوزه های علمیه چه نسبتی با تأکید رهبر انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه دارد، افزود: طبیعی است که شورای عالی پس از هر دوره جدیدی مدیر حوزه های علمیه را انتخاب می کند، هم آیت الله بوشهری و هم آیت الله اعرافی خوب بوده و خوب هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که باید از ابتکارات فرد جدید در مدیریت استفاده شود، اظهار داشت: اینجا به جایی ها در بسیاری از موارد مفید است، آقای اعرافی اطلاعات خوبی به ویژه در حوزه بین الملل دارد، ایشان حتما ازابتکارات جدیدی استفاده می کند که امیداواریم وضعیت بهترشود البته اگر با سابق مقایسه کنیم وضعیت خیلی بهتر شده و ان شاءالله بهتر هم خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مانتوپوشی در قم و چگونگی مقابله با آن ادامه داد: باید اعلام شود که در حجاب لازم است بدن زن پوشیده باشد و صورت و کفین مستثنا است اما این که چادر یا مانتو باشد بحث دیگری است که هرچه می خواهد باشد، این ها باید از نظر فرهنگی درست شود، در اسلام چادر و مانتو قابل امر و نهی نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری چادر برترین حجاب است.

آیت الله یزدی با بیان این که جامعه مدرسین همانند مراجع و علما می گوید که بدن زن باید پوشیده باشد، ابراز داشت: برآمدگی ها و فرورفتگی های بدن زن نباید آشکار باشد، تنها صورت و دو دست مستثنی هستند؛ حجاب از ضروریات اسلام بوده و از متن قرآن است و قابل تغییر نیست.

وی در پاسخ به سؤالی که حوزه چه برنامه ای برای تبیین نبایدهای کنسرت ها دارد، عنوان کرد: ما مخالف با شادی آفرینی نیستیم و جشن های کنترل شده و بدون حاشیه و گناه اشکال ندارد اما این وزیر ارشاد نمی تواند کنترل کند، این عقیده ارشاد به این مسأله عقیده ندارد، این که ایشان می گوید تئاتر خیابانی سبب نزدیک شدن ادیان و اقوام می شود یعنی چه این بی سوادی  است، من از وزیر ارشاد توقعی ندارم، جامعه مدرسین و علما نباید متهم شوند که با کنسرت مخالف هستند البته ما با کنسرت های غیر کنترل شده که عوارض بسیاری دارد حتما مخالفیم و نه تنها ما اهل بیت(ع) هم مخالف هستند.

رییس سابق خبرگان با بیان این که حوزه همواره به دنبال نخبه پروری است، خاطرنشان کرد: بنده روی روند عمومی حوزه حساس هستم، مراجع عظام می گویند که روند عمومی به طرف تربیت مرجع تقلید باید پیش برود، خوشبختانه امروز در بدنه مجموعه حوزه باید مرجع تقلید، فیلسوف، مفسر و محدث تربیت کند به همین دلیل کرسی های آزاد و مؤسساتی به وجود آمده است، نسل جوان حوزه نسلی آگاه بوده که امید من به همین نسل جوان است.

وی اضافه کرد: نسل جوان حوزه عالی تر نگر است و تنها مرجع پروری را در نظر ندارد بلکه فیلسوف پروری، محدث پروری و مفسر پروری هم باید در دستور کار باشد، درجلسات جامعه استاد برجسته ای فلسفه، تفسیر و حدیث و فقه حضور دارند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دنبال این هستیم که فقه جکومتی بیش از فقه عامه مورد توجه قرار گیرد، گفت: فقه حکومتی یعنی ناباروری، اجاره رحم و جراحی های کنونی در هیچ یک از کتاب های گذشته مطرح نبوده اما امروز مطرح است و باید به آن ها پرداخته شود؛ مسائل جدید باید بررسی شود، خوشبختانه نسل امروز به دنبال این هستند که فقه حکومتی جا باز کرده و توسعه پیدا کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دغدغه مراجع نسبت به هجرت طلاب افزود: متأسفانه این یکی از نگرانی ها است، پیش از پیروزی انقلاب تقریبا اکثر استان ها حداقل یکی دو نفر مجتهد مسلم درجه یک داشتند و درس خارج در آنجا گفته می شود اما الان اکثر استان ها خالی شده اما در قم فضلای بسیاری هستند که می توانند به شهرهای خود بازگردند.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: رهبرمعظم انقلاب فرمودند که افراد شایسته ای که توان اداره استان را دارند و در حوزه هستند در استان حضور پیدا کنند و من همه امکانات را خودم می دهم، نخستین حرکت هم در اصفهان و از سوی آقای مظاهری از دوستان و هم مباحثه های خود ما بوده است، در ابتدا ایشان سخت ناراحت بوده و حاضرنبودند که بروند اما وقتی رهبری فرمودند ایشان رفت و الان موقعیت خوبی در اصفهان دارد و حوزه علمیه حوزه ای پر ارزش شده و درس ایشان درس درجه اول است.

وی ادامه داد: اعزام افراد از حوزه به شهرهای دیگر به دلیل زندگی امروزی و مشکلات امکانات سخت و مشکل است، در حدی که ممکن است به دنبال این برنامه هستیم، مجمع عمومی جامعه مدرسین نزدیک 700 استاد سطوح عالی و خارج دارد که نیمی از آن ها می توانند استانی را اداره کنند اما فراهم کردن امکانات در استان ها بسیار تأثیر گذار است، حوزه علمیه در حد امکان به دنبال اعزام و هجرت طلاب و فضلا است./1323/ز503/ج

ارسال نظرات