۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۴۵۳۹۴۳
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان کشور:

مطالعات طلاب باید گسترده و به روز باشد

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: اگر طلبه ها فقط در کتب درسی خودشان بمانند دیگر طلبه روز آمد نیستند چرا که مطالعات طلاب باید گسترده باشد و منابع گوناگونی را بشناسد و تنوع نباید آنقدر زیاد شود که پژوهشها و تحقیقها اندک شود و طلبه فقط دنبال مدرک و نمره باشد.
حجت الاسلام دادگر

حجت الاسلام امین الله دادگر، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در حاشیه نشست مسؤولان نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که در دانشگاه شهید بهشتی مشهد برگزار شد، درباره ضرورت تغییرات متون درسی کتب حوزه علمیه، گفت: برای اینکه حوزه های علمیه نقش ویژه خودشان را در تمدن و دین اسلامی ایفا کند نیاز به روزآمدی دارد.

وی با بیان اینکه برخی از مباحث دروس حوزه علمیه قدیمی و اصیل هستند اما به این دلیل است که متنی قویتر ازآنها هنوز تولید نشده است، هنوز تدریس می شوند، افزود: ولی اگر متنی قویتر تولید شود می تواند جایگزین شود که در عین حال کاربردی هم باشد.

وی افزود: در سایر متون اگر ابداعات و خلاقیتهای جدید و زمینه های نوین متناسب با نیاز و نقش حوزه های علمیه تولید شود می تواند تجدید نظر کرد و در این راستا حوزه های علمیه کارآمدتر حرکت کنند.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: در حال حاضر حوزه علمیه برخی از دروس را تخصصی کرده است و با مشکلات قبل مواجه نیستیم چرا که امروز حوزه علمیه بیش از 20 رشته تخصصی دارد و این رشته های تخصصی برای برخی افراد است و از طرفی برخی از متون سنگین که اجتهاد پرور است را نیازی نیست برخی از افراد بگذرانند.

وی افزود: البته کسانی که می خواهند مجتهد بشوند نیاز است که کتابهایی کارآمدتر را مطالعه کنند اما تا به امروز کتابهایی قویتر از آنچه که در حوزه های علمیه وجود دارد، تولید نشده است.

حجت الاسلام دادگر با بیان اینکه اگر کتابهای قوی که سرعت پرورش مجتهد را بیشتر می کند تولید شود به صورت قطعی آن کتابها جایگزین خواهد شد، اظهار کرد: ما معتقدیم متنی که سرعت را برای رسیدن به اجتهاد بیشتر کند و یا متنها روانتر باشد، بهتر است ما تا به امروز کتابی را با این مشخصات و استحکامی سراغ نداریم.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه ما درباره کتابهای جانبی می توانیم بررسی کنیم، تصریح کرد: امروز با نیازهای فراوان جوامع بشری مواجه هستیم و به همین دلیل دوره های تکمیلی و آموزشی در رسیدن به این هدف باید طراحی شود.

وی با بیان اینکه توجه به متنهای کوتاه و فشرده برای نیازهای روز مخاطبان امروز در حوزه علمیه ضروری است، تصریح کرد: این موضوع  مهم است و باید به آن پرداخته شود.

حجت الاسلام دادگر با بیان اینکه در رشته های تخصصی یک طلبه تا یک درجه ای از تحصیل را می گذراند، اظهار کرد: در پایه هفتم و هشتم و نهم اگر به صورت تخصصی ورود یابند لازم است ذهن را به صورت تخصصی پرورش دهند تا ذهن و فهم و دانش پایه او فراهم و تأمین شود تا برکات خوبی را در جامعه داشته باشد.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان کشور با تأکید بر این موضوع که تنوع کتب حوزه های علمیه خوب است ولی نیاز به روزآمدی دارد، تصریح کرد: از طرفی نباید تنوع این کتابها ملال آور باشد چرا که کسانی که وارد حوزه های علمیه می شوند خودشان مطالعات جانبی دارند و با اخلاص وارد این عرصه شده اند و مطالعات آنها فقط معطوف به کتب درسی نیست.

وی ادامه داد: اگر طلبه ها فقط در کتب درسی خودشان بمانند دیگر طلبه روز آمد نیستند چرا که مطالعات طلبه ها باید گسترده باشد و منابع گوناگونی را بشناسد و تنوع نباید آنقدر زیاد شود که پژوهشها و تحقیقها اندک شود و طلبه فقط دنبال مدرک و نمره باشد.

حجت الاسلام دادگر در ادامه با انتقاد از مدرک گرایی طلاب گفت: باید تلاش کنیم طلبه ها را با برنامه ریزی آنان را پرتحرک، روزآمد و پژوهشی، مطالعاتی و تحقیقاتی تربیت کنیم و پژوهش در حوزه های علمیه بایستی برجسته تر در سطوح پایین تر مورد توجه قرار بگیرد تا طلبه از همان اوایل زمینه های پژوهندگی و پژوهش در او ایجاد شود.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان کشوراظهار کرد: طلبه ها بایستی تا قبل از پایه ششم همزمان نگاه های مطالعاتی تطبیقی داشته باشد تا طلبه کارآمدی باشد اگر چه در پایه های بالاتر مجبور به اینکار می شود و برای اینکه حرفی برای گفتن داشته باشد مجبورهستند مطالعات خودشان را گسترده کند./202/934/ب1

ارسال نظرات