۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۴۵۵۰۱۰
حجت‌الاسلام میرزا محمدی تأکید کرد؛

ولایت پذیری لازمه صیانت از فرهنگ عاشورا

استاد برجسته حوزه علمیه قم به تشریح لزوم صیانت از فرهنگ عاشورا پرداخت و گفت: باید علم، معرفت، بندگی، توحید، مَحبت و نصرت علم ولایت امام حسین(ع) مورد صیانت قرار گیرد تا نسل های بعدی در زیر سایه ولایت قرار گیرند.
سخنرانی حجت الاسلام میرزا محمدی در مراسم عزاداری حضرت اباعبد الله (ع) در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد میرزا محمدی امروز در جلسه عمومی عزاداری که در حسینیه سیدالشهدا واقع در خیابان 15خرداد قم برگزار شد قلمرو رسالت رسول اکرم(ص) را تمام جوامع بشری توصیف کرد و گفت: رسالت رسول اکرم(ص) رسالتی جهان شمول است چنانچه که قرآن کریم در آیه ۱۰۷ سوره انبیاء می فرماید«وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ؛و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.»

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه قلمرو امامت و ولایت تعریف شدن در منظر قرآن کریم منحصر در زمان و مکان های شناخته شده در کره زمین نیست، اظهار داشت: بر اساس نص قول خداوند متعال در قرآن کریم عزت نهضت حسینی که مملو از معارف عبادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است تا روز قیامت در گستره تاریخ جاری است؛ این حقیقت به انسان می فهماند که قیام امام حسین(ع) منحصر در تاریخ خاصی نیست.

حجت‌الاسلام میرزا محمدی معیت مطلقه امام معصوم را عامل اصولی رسیدن انسان را به مقام منّا بودن در سایه اهل بیت(ع) توصیف کرد و گفت: امام کاظم(ع) فرمودند«طوبی لشیعتنا المتمسکین بحبلنا فی غیبه قائمنا الثابتین علی موالاتنا و البرائه من اعدائنا، اولئک منا و نحن منهم قد رضوا بنا ائمه و رضینا بهم شیعه فطوبی لهم ثم طوبی لهم، و هم و الله معنا فی درجتنا یوم القیامه؛ خوشا به حال آن گروه از شیعیان ما که در زمان طولانی شدن غیبت قائم ما متمسک می شوند به ریسمان ما و بر موالات محبت ما و بیزاری از اعداء دشمنان ما و ثابت قدم و استوار باشند. آنان از ما هستند و ما از آنها هستیم به ولایت و امامت ما بر آنان راضی می باشند و ما از ایشان راضی هستیم که شیعیان و پیروان ما باشند، پس خوشا به حال ایشان و خوشا بر این عقیده و مرام به خدا قسم که ایشان شیعیان در درجه ما و در جوار ما در روز قیامت قرار دارند.»

وی افزود: در همین زمینه قرآن کریم می فرماید«فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ؛کسانی که هر گز در دنیا و در اخرت بیمناک و اندهگین نخواهند شد» براساس این آیات و رویات اتصال به جریان ولایت اولیاء الهی اتصال به جریان خدا است.

تمسک به ولایت نشانه مومن است

استاد برجسته حوزه علمیه قم وصال به جریان حقیقت را نشانه رستگاری مؤمن توصیف کرد و گفت: قرآن کریم در سوره نحل آیه ۹۶ می فرماید«ما عِندَکُم یَنفَد وما عِند الله باق؛ آنچه نزد شماست از میان می رود و آنچه نزد خداست ، باقی می ماند.» این همان استراتژی قرآنی است که هر کسی به این جریان ولایت اللهی وصل شد باقی و جاری استِ بر اساس این تحلیل باید توجه داشت که نهضت حسینی تا انتهای تاریخ باید تفسیر شود و این حقیقت در تمام دوران تاریخ محقق نمی‌شود مگر آنکه تمامی گزینه های بشری از زوایای مختلف در تحلیل این واقعه عظیم به کار گرفته شود.

حجت‌الاسلام میراز محمدی با اشاره به اینکه عارفان، اندیشمندان، فقها، سیاست مداران و رهبران اجتماعی و فرهنگی در طول تاریخ به بیان ابعاد عرفانی، تخصصی، فقهی، بندگی، عبادی و جلوه‌های استراتژی و سیاسی امام در مقابل لشکر عمر سعد ‍رداخته اند؛ این در حالی است که همچنان تاریخ از بیان این حقایق عاجز مانده است.

وی افزود: حقیقت این است که هر کسی از ظرفیت خود به کربلا نگاه کرده است و ظرقیت عظیمی در حقیقت کربلا نهفته است چرا که این ظرفیت متصل به امام کربلا است و تا انتهای تاریخ قابلیت بررسی و پژوهش دارد؛ بر این اساس اقامه عزا امام حسین(ع) تنها راه حل بشر برای تربیت نسل های آینده و تأمین و اغناء اقشار مختلف جامعه است چرا که در این دستگاه همه به عنوان فرستاد و سفیر امام حسین(ع) رسالتی بر عهده دارند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حقیقت تاریخ نگاری و تبیین ابعاد واقعه عاشورا این است که هر کس از زوایه و ظرفیت خود به کربلا نگاه کرده است، اظهار داشت: این تحلیل‌ها تا انتهای تاریخ ادامه خواهد یافت چراکه امام نگارنده این وقایع محو در خداوند متعال بوده است بر همین مدار است که کربلا مانند امام خود دائمه در حال جریان و قلیان استِ بنابراین کربلا تربیت کننده نسل های مختلف جامعه است.

لزوم صیانت از فرهنگ عاشورا

حجت الاسلام میرزا محمدی به تشریح لزوم صیانت از فرهنگ عاشورا پرداخت و گفت: باید علم، معرفت، بندگی، توحید، مَحبت و نصرت علم ولایت امام حسین(ع) مورد صیانت قرار گیرد تا نسل های بعدی در زیر سایه ولایت قرار گیرند؛ بر این اساس نباید اجازه داد که نور این علم خاموش شود و این رسالت صیانت از فرهنگ عاشورا بر عهده همه مومنان است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم به تشریح ابعاد ولایت پذیری حضرت ابالفضل العباس(ع) پرداخت و گفت: پس از شهادت رسول اکرم(ص) که بشر با فقدان انسانهای ثبات قدم و بصیر و با شعور ولایی مواجه شد کار به جایی رسید که صحابه به خود اجازه نصیحت امام علی(ع) را دادند در حالی که تاریخ گواهی داده است که در جریان عاشورا هم همین حقیقت تلخ رخ داده است؛ این حقیقت برجستگی و امام شناسی علمدار کربلا را به انسان نشان می‌دهد چنانچه که در مستندات تاریخی شاهد آن هستیم که هیچ کس در کربلای ۶۱ هجری قمری به اندازه حضرت عباس(ع) امام شناسی نداشته است براین اساس اگر بنا است که ما امام حسین(ع) را در جایگاه ولایتشان درک کنیم تا بتوانیم واقعه کربلا را تحلیل و مورد بررسی قرار دهیم باید حضرت عباس را آنچنان که در شان حضرت است بشناسیم.

تمام اسناد تاریخ گواه بر ولایت پذیری علمدار کربلا در تمام شرایط است

وی ادامه داد: اگر از ابعاد سیاسی، عبادی و عقدیتی و در یک جمله بصیرت حسین را بخواهیم تحلیل کنیم باید قمر بنی هاشم را درک کنیم؛ چنانچه که مستندات تاریخی به جای مانده از ابن کثیر دمشی و طبری ها در دست است در مورد حضرت مسلم(ع) اشاراتی در باب راهنمایی و نصیحت امام نقل شده است که شیعه این نقل ها را قبول ندارد، اما از همین تاریخ نویسان مقرض یک اشاره از حضرت عباس(ع) در زمینه نصیت یا حتی مشاوره امام حسین(ع) نقل نشده است و این نشان از عمق فهم دینی و امام شناسی علمدار کربلا است.

حجت‌الاسلام میراز محمدی به مسکوت بودن منابع تاریخی در باره حضرت اباالفضل(ع) در دوران ۱۰ ساله صلح امام مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: امام صادق در زیارت نامه حضرت اباالفضل العباس(ع) فرموده است«أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ» که این فراز ابعاد تحلیل و تفسیری فراوانی دارد؛بر این اساس در مقاتل آمده است«كاروان به سوی شام در حركت بود راه دراز كربلا تا شام پیموده شد و وقتی کاروانیان به شام رسیدند، سپاهیان وسایل غارت شده از شهدای كربلا را نزد یزید بردند. در میان آن وسایل پرچم بزرگی وجود داشت که نشانی از وفاداری حضرت ابوالفضل العباس بر آن نقش بسته بود و موجب تعجب همه شد. یزید و حاضران بهت زده دیدند واعجبا همه جای چوبه پرچم، سوراخ شده و آسیب دیده است؛ ولی تنها جای یک دست بر روی چوبه آن سالم است. یزید از روی حیرت و تعجب پرسید: این پرچم را چه كسی حمل می كرد؟ گفتند: ابوالفضل العباس یزید از روی تحیر و تعجب برای تجلیل از پرچمدار كربلا سه بار برخاست و نشست. سپس رو به حاضران كرد و گفت: "به این پرچم بنگرید كه بر اثر صدمات و ضربه ها، هیچ جایش سالم نمانده است؛ جز دستگیره پرچم كه پرچمدار با وفاداری آن جا را می گرفته و تحت هیچ شرایطی علم را رها نكرده است. سپس گفت: این است معنای وفای ابوالفضل العباس نسبت به برادرش»

استاد برجسته حوزه علمیه قم به تبیین ابعاد بصیرت در ادبیات دین اسلام پرداخت و گفت:رهبر معظم انقلاب در جایی در تبیین اهمیت صبر چنین می فرمایند«جنبه‌ی عمقی و معنوی قیام حسین(ع) صاحبان فکر و بصیرت را آگاه می‌کند؛ روشن می‌کند. بنده بارها در طول این سالها این جمله‌ی امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) را عرض کرده‌ام که فرمود: «ألا لا یحمل هذا العلم إلّا أهل البصر والصّبر»؛ این پپرچم انسانیت، اسلام، توحید را آن کسانی که دارای این دو خصوصیتند، میتوانند بر دست بگیرند و بلند نگه دارند؛ «البصر والصّبر»؛ بصیرت و استقامت. امام حسین (علیه‌السّلام) مظهر بصیرت و استقامت است.»

وی ادامه داد: در یک جمله بصیرت بر ملاک و معیار و خط کش امام زمان حرکت کردن است./۸۳۷/پ201/ی

ارسال نظرات