۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۴۵۵۷۰۶

فعالیت یک شهروند تالشی در عرصه تبلیغ حجاب و حمایت از کالای ایرانی

یک فروشنده لوازم خانگی در شهرستان تالش با اجرای طرحی ویژه در مغازه خود، اقدام به انجام فعالیت های فرهنگی در زمینه های مختلف از جمله حجاب، شهدا و حمایت از کالای ایرانی کرده است.
ورود با پوشش خوب 5 درصد تخفیف سید مصور هاشمی کالای ایرانی

اشاره: ولنگاری فرهنگی در جامعه اسلامی ایران به حدی رسیده که رهبر معظم انقلاب مهمترین دغدغه خود در عصر حاضر را مباحث فرهنگی می دانند؛ تئوری، تکنولوژی و سبک زندگی غربی با جامعه اسلامی کاری کرده که اقتصاد نسبت به سیاست و فرهنگ از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ این در حالی است که نظام اسلامیِ برگرفته از آیات نورانی قرآن کریم و سنت حسنه رسول اکرم(ص)، اولویت به فرهنگ داده شده است.

در واقع این سیاست و اقتصاد است که باید از فرهنگ تأثیر پذیری داشته باشد و براساس آن سیاست های اقتصادی و اجتماعی در نظام اسلامی تبیین شود؛ فرهنگ غربی که برگرفته از مکتب اومانیسم(فرد گرایی) است، انسان را محور اصلی آفرینش قرار داده و از همین جهت هم تمام لذات دنیایی را مختص او می داند.

مکتب غربی در نقطه مقابل اسلام ناب قرار گرفته، اسلامی که لذت انسان را در تعالی روح و سعادت می داند؛ این تقابل میان حق و باطل از نخستین روز خلقت وجود داشته و همچنان ادامه دارد؛ مهمترین شیوه مبارزه با باطل، جهاد فرهنگی است؛ زمانی که جبهه کفر توان مقابله نظامی و اقتصادی با جبهه حق را نداشته باشد، به سوی میدان نبرد فرهنگی می رود و تلاش می کند تا با تغییر سبک زندگی و تفکر، ضربه خود را وارد کند.

در این جاست که بحث جهاد فرهنگی بیش از پیش اهمیت پیدا می کند و جا دارد که جامعه اسلامی برای حفظ استقلال خود و مقابله با دشمن، با اتحاد کامل دست به اقدامات فرهنگی بزند؛ دو مؤلفه مهم در بحث فرهنگی که امروزه از جایگاه ویژه ای برخوردارند، پوشش و حجاب صحیح اسلامی و حمایت از کالای ایرانی است.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت وگویی را با یک فروشنده لوازم خانگی در شهرستان تالش که در زمینه حجاب و حمایت از کالای ایرانی در حال فعالیت است انجام داده که مشروح آن را در ادامه این خبر می خوانید.

رسا ـ سلام علیکم، خودتان را معرفی کرده و بفرمایید که چند سال مشغول به فعالیت هستید؟

علیکم السلام، بنده سید منصور هاشمی ساکن شهرستان تالش هستم و با 45 سال سنی که خداوند متعال به بنده عنایت کرده، صاحب دو فرزند شده ام.

حدود چهار سال است که در کار فروش لوازم خانگی هستم و پیش از آن مشغول به فروش مرکبات و تره بار بودم.

رسا ـ درباره طرحی که در این مغازه اجرا کرده اید و علت انجام آن مقداری توضیح دهید.

طرحی که بنده در این مغازه اجرا کرده ام این است که به افرادی که با پوشش مطلوب وارد مغازه می شوند، 5 درصد تخفیف داده می شود.

با توجه به این که فرهنگ جامعه مقداری متزلزل شده و من دغدغه بهبود فرهنگ اسلامی به ویژه شرایط حجاب را دارم، این کار را انجام دادم تا ارزش و توجه بیشتری نسبت به حجاب بشود.

بنده روزانه قرآن کریم را مطالعه می کنم و در آیات نورانی این کتاب آسمانی به حجاب زنان اشاره شده و آمده که حتی یک تار موی زنان و دختران نباید آشکار و در دید نامحرم باشد؛ لباسی که زن می پوشد، یک شرایط آرمانی و جهش فرهنگی برای او دارد.

متأسفانه برخی در جامعه تصور می کنند که هر کس حجاب دارد دهاتی بوده یا از روستا آمده است؛ در حالی که من مشاهده کرده ام دانشجویانی که نمرات بالا کسب می کنند، اغلب دختران و زنان محجبه هستند؛ تنها چیزی که ما به آن ارزش نمی دهیم، فرهنگ است.

در مجلس شورای اسلامی هم نگاه کنید، تعداد انگشت شماری از نماینده ها به سمت کمیسیون فرهنگی می روند؟ در مغازه و بازار هم به همین گونه است و مغازه داران اندکی به سمت فعالیت های فرهنگی می روند.

امروزه در بسیاری از مغازه ها به ویژه لباس فروشی ها زنان و دخترانی مشاهده می کنیم که با شرایط حجاب بسیار بد در حال فروشندگی هستند؛ فروشندگان خانم با حجاب در مغازه ها انگشت شمار هستند و این وضعیت در شهرستان های بزرگ بدتر است.

رهبر معظم انقلاب فرمودند که اصلی ترین بحث جامعه اسلامی فرهنگ است؛ بنده هم در این زمینه به یقین رسیده ام و واقعا در زمینه فرهنگی جای کار زیادی وجود دارد.

فرهنگ ما 10 روز به مسجد رفتن و اشک ریختن نیست بلکه زندگی ما باید حسینی باشد؛ منظور این نیست که غمگین باشیم، بلکه شادی ها باید در یک چارچوب خاص باشد.

رسا ـ از زمانی که این طرح را اجرایی کردید، خاطره یا اتفاق جالبی که رخ داده باشد، مدّنظر دارید؟

دختر خانمی به همراه مادرش به مغازه آمده بودند و بنده تصور کردم که آن دختر ازدواج کرده است؛ بعد از این که وسایلی را برای خرید انتخاب کردند، قیمت را از من پرسیدند؛ بنده هم گفتم به خاطر این که دختر خانم شما ازدواج کرده می توانم به عنوان کادوی جهیزیه مقداری از قیمت را تخفیف بدهم؛ اما مادر آن دختر اظهار کرد که دخترم هنوز ازدواج نکرده است.

من از آن ها عذر خواهی کردم و مادرش ادامه داد، من هم به دخترم می گویم که وقتی به این گونه آرایش می کنی مردم تصور می کنند تو ازدواج کرده ای، این کار تو اشتباه است؛ الحمدلله بعد از مدتی از گذشت این جریان، آن دختر وضع حجاب و عفافش تغییر کرد.

رسا ـ این طرح باعث نشده که سود کمتری کسب کنید؟ برخورد مردم چگونه بوده است؟

از زمانی که بنده این طرح را در مغازه به اجرا گذاشته ام، نه تنها رزق و روزی من کم نشده که بیشتر از پیش هم شده است؛ چرا که این طرح نوعی جاذبه برای مشتریان ایجاد می کند و با توجه به این که اجناس را با سود کمتری می فروشم، خریداران بیشتری هم به بنده مراجعه می کنند؛ به طور یقین عرض می کنم که برکت در زندگی بیشتر شده و این امر را به خوبی احساس می کنم.

برای انجام کارهای فرهنگی نیت یک شرط اساسی و مهم است و بنده هم هیچ چشم داشتی از نظر جایگاه و مقام در انجام این کار ندارم، چرا که در هیچ ارگان و سازمانی نبوده و نیستم.

در جامعه ما اقتصاد حرف اول را می زند در حالی که فرهنگ بنیاد اصلی جامعه اسلامی است؛ امروز هر کس را به اندازه مال و اموالی که دارد سنجش می کنند، این یک ضعف اساسی در فرهنگ جامعه اسلامی است که به ایمان و اعتقاد دینی افراد اهمیت نمی دهیم.

رسا ـ به غیر از طرحی که در محل کار اجرا کردید، چه فعالیتی انجام می دهید؟

برای کار فرهنگی کمک اقتصادی کافی نیست، بلکه باید از خود گذشتگی داشته باشیم؛ همانند کشاورزی که با زحمت دانه های جو و گندم را می کارد و چند برابر برداشت می کند؛ بنده اضافه بر تخفیف 5 درصدی، در مناسبت ها و اعیاد مختلف، قرعه کشی برگزار کرده و به قید قرعه به چند نفر از خریداران جوایزی اهدا می شود؛ برخی هم جوایز خود را با کالاهای داخل مغازه تعویض می کنند.

ما هر چه داریم از شهدا داریم و به همین دلیل از دیگر فعالیت های فرهنگی بنده این است که در دهه محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورا، عکس شهدای منطقه تالش را در مغازه نصب می کنم.

گاهی که دلم می گیرد، به تپه سید الشهدا(ع) می روم و واقعا آرامشی غیر قابل وصف در من ایجاد می کند.

شهدای گمنام جایگاه بسیار بالایی داشته و در واقع افرادی هستند که هیچ کس را ندارند؛ این یک فرهنگ غنی است که انسان از همه چیز خود بگذرد و به جبهه جنگ حق علیه باطل برود و جانش را در این راه بدهد؛ ما هر چه داریم از شهدا داریم.

بنده به این امر مقید هستم که با شنیدن صدای اذان، درب مغازه را بسته و به مسجد برای اقامه نماز می روم.

رسا ـ برای حمایت از کالای ایرانی چه کاری انجام داده اید؟

اغلب اجناس مغازه بنده ایرانی است و خودم در خانه هم از وسایل ایرانی استفاده می کنم؛ من افتخار می کنم که اجناس ایرانی در این مغازه به مشتری بفروشم، چرا که خدمات پس از فروش آن بهتر بوده و شرکت های سازنده ضمانت های خوبی ارائه می دهند.

اگر کالای ایرانی با کیفیت خوبی تولید شده باشد، وقتی مشتری تفاوت قیمت میان کالای ایرانی و خارجی و نوع کیفیت را مشاهده کند، به راحتی کالای ایرانی را انتخاب خواهد کرد؛ بنده هم به مشتریان توصیه می کنم که کالای ایرانی خریداری کنند.

رسا ـ از همکلامی با شما بسیار خرسند شدم؛ ان شاءالله خدای متعال به شما برکت بدهد؛ در آخر اگر نکته ای لازم هست، بیان کنید.

به عنوان سخن آخر باید عرض کنم که به اندازه ای که تکنولوژی رشد کرده، فرهنگ ما رشد نکرده است؛ در تالش احترام ویژه ای برای پدر و مادر قائل می شوند؛ برخی از تالشی ها هنوز به سنت حسنه اسلام عمل کرده و با دست غذا می خورند و جالب است که دانشمندان طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که دست باکتری هایی دارد که ضد سرطان بوده و سیستم دفاعی بدن را قوی می کند.

امیدوارم سبک زندگی اسلامی بیش از پیش در جامعه ایرانی نهادینه شود؛ بنده هم از شما طلاب مبلغ که در جبهه فرهنگی در حال فعالیت هستید تشکر و آرزوی موفقیت روزافزون دارم./840/پ200/س

ارسال نظرات