۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۴۵۶۳۷۷

چند خبر کوتاه از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز

برگزار نشست نقد و بررسی کتاب «دا»، تجلیل از رسانه‌های برتر نمایشگاه کتاب تبریز و توضیحاتی پیرامون اعتبار بن های گتاب الکترونیکی از مهم‌ترین اخبار کوتاه نمایشگاه است.
نمایشگاه کتاب تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، رضا قلیزاده، مسؤول دفتر فرهنگ و مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری استان آذربایجان شرقی در نشست نقد و بررسی کتاب «داب که همزمان با چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز برگزار شد، اظهار داشت: این اثر فاخر حوزه دفاع مقدس 154 بار تجدید چاپ شده و بیش از 20 پایان نامه، تئاتر و نمایش‌نامه های صحنه‌ای و نمایش‌نامه از این کتاب تبریز تولید شده است.

وی با بیان این‌که مراحل مصاحبه و نگارش این کتاب کار بسیار طاقت‌فرسایی بوده است، خاطرنشان کرد: «دا» خاطرات سیده زهرا حسینی از جنگ تحمیلی و اوضاع خرمشهر در روزهای آغازین جنگ است، دختری هفده ساله که با شروع جنگ در روز اول مهر سال پنجاه و نه زندگی ‏اش دگرگون می ‏شود. روایتی باورپذیر، با فضاسازی بی ‏نظیر، به گونه ‏ای که خواننده خودش را در خیابان‏ های شهر خرمشهر می‏ بیند.

قلیزاده با بیان این‌که کتاب «دا» حاصل بیش از 1200 ساعت گفت و گو با راوی کتاب است، افزود: آن چیزی که احترام و تحسین خواننده را برمی ‏انگیزد این است که راوی کتاب کارهایی را انجام می ‏دهد که دیگران از انجامش سر باز می ‏زنند و شاید آن کارها را کوچک و خوار می‏ شمرند، او برای کمک و خدمت، قبرستان را انتخاب می‏ کند. آن چه کتاب را بی‏ همتا می‏ کند بیان گوشه‏ هایی از جنگ از زاویه‏ ای است که تا به حال به آن پرداخته نشده است. 

مسؤول دفتر فرهنگ و مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری استان با بیان این‌که کتاب «دا» اوج فجایع جنگ و گوشه ‏ای از تاریخ کشور را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده است، گفت: ارزش این کتاب به قدری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را مورد توجه ویژه قرار داده است.

همچنین معصومه سپهری، خالق کتاب لشکر خوبان و نورالدین پسر ایران در سخنانی با بیان این‌که «دا» اتفاقی نادر در عرصه کتاب دفاع مقدس بوده است، اظهار داشت: زمانی که کتاب «دا» هفت سال پیش منتشر شد؛ پیش بینی می شد جامعه کم حوصله و سرعت زده ایران به سادگی از کنار این کتاب عبور کند، اما قدرت قلم نویسنده همگان را مجذوب خود کرد.

وی خاطرنشان کرد: به برکت انتشار کتاب دا؛ افرادی که سخن گفتن از جنگ را در شأن خود نمی دانستند مجبور شدند، زبان باز کنند و حقایق دوران دفاع مقدس را بیان کنند. این کتاب نفوذ فوق العاده ای میان اقشار مختلف جامعه به ویژه مردم جنگ زده خوزستان داشته است، روایت‌های متعدد این کتاب حادثه‌ای بزرگ را به تصویر کشیده که سند افتخار ملت ایران بوده است.

حقایق دوران دفاع مقدس به دور از تفسیر و تأویل تبیین شوند
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در نشست نقد و بررسی کتاب «دا» که همزمان با چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز برگزار شد، اظهار داشت: همه کسانی که تجربه جنگ و دوران دفاع مقدس را داشتند، هر یک داستان این کتاب را در ذهن خود مرور می کنند.

وی با تأکید بر این‌که ادبیات جنگ و جبهه بایستی مستندسازی شوند و حقایق بدون تفسیر و تأویل صورت گیرد، خاطرنشان کرد: ممکن است حقایق و واقعیت‌های جنگ تحمیلی دچار تفسیرهایی شود که ما را از حقیقت هایی که بوده است، دور کند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی مصادره به مطلوب از حقایق جنگ تحمیلی را از مظلومیتهای بزرگ دوران دفاع مقدس دانست و ادامه داد: حقیقت آن است که در دوران جنگ کار حسینی اتفاق افتاد و کار زینبی این است که راویان و رزمندگان جنگ را پای کار آوریم تا با مستندگویی، مقابل هرگونه تحریف حقایق جنگ گرفته است.

همچنین سیده اعظم حسینی، نویسنده کتاب «دا» در سخنانی با بیان این‌که کتاب «دا» حاصل 1200 ساعت مصاحبه با راوی و تلاش شش ساله مؤلف است، اظهار داشت: کتاب "دا" نتیجه پایبندی به بسیاری از اصول و فنونی بود که در حوزه خاطره نویسی به عنوان روش و شیوه در برخی کارشناسی ها مطرح بود اما اجرا نشده بود.

وی با بیان این‌که برای نگارش این اثر صدها ساعت گفت وگو با خانواده های شهدای خرمشهر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: اصول مهمی از جمله صبوری، ترسیم افق های کلان و اعتقاد به نتیجه در این اثر بکار گرفته شد.

حسینی با اشاره به این‌که نگارش کتاب «دا» آثار و برکات گسترده و مهمی در عرصه فرهنگ و هنر کشور به جا گذاشته است، خاطرنشان کرد: نگارش فیلمنامه، نمایشنامه، تولید فیلم و سریال با الهام از کتاب دا مورد نظر اهالی فرهنگ و هنر است که برخی تحقق یافته و برخی دیگر در دست اقدام است.

رسانه‌های برتر نمایشگاه کتاب تبریز تجلیل می‌شوند
مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از اجرای طرح ارزیابی رسانه‌های استان همزمان با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز خبر داد.

ناصر سیدی، مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از اجرای طرح ارزیابی رسانه‌های استان همزمان با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز خبر داد و اظهار داشت: بر اساس تصمیم ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب، رسانه‌های دارای مجوز استان در طول نمایشگاه رصد و مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی افزود: بر این اساس؛ رسانه‌هایی که بیشترین و کیفی‌ترین اخبار، گزارش، یادداشت، مصاحبه و مقالات مربوط به چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت را تولید و منتشر کردند؛ مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

سیدی با اشاره به این‌که 5 رسانه برگزیده پس از ارزیابی‌های بعمل آمده مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، گفت: ارزیابی از میان مطبوعات محلی و سراسری، خبرگزاری ها و پایگاه‌های خبری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد.

بن‌های الکترونیکی بعد از نمایشگاه کتاب تبریز نیز اعتبار دارند
دکتر اکرمی، مسؤول دبیرخانه نمایشکاه های کتاب بانک شهر اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تبریز بعد از تهران بزرگترین نمایشگاه کتاب کشور شناخته می شود، با این اوصاف بانک شهر با اکیپ کامل و با استقرار 20 باجه فعال برای متقاضیان خدمات بانکی و خرید بن کتاب ارایه خدمات می دهد.

وی با بیان این‌که 12 میلیارد ریال بن خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوستداران عرصه کتاب و کتابخوانی در نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز عرضه خواهد شد، گفت: بن کارت های الکترونیکی با قیمت های مختلف ارایه می شوند که 20 درصد یارانه ارشاد و 80 درصد از سوی خود متقاضیان پرداخت می شود.

اکرمی با بیان این‌که بانک شهر خود را موظف به ارایه خدمات مختلف بانکی به اهالی فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان می داند، افزود: برای اولین بار با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ دستگاه های کارت خوان برخی از کتابفروشی های منتخب تبریز به گونه ای تنظیم شده که مردم بتوانند از بن کتاب خود، هم در زمان نمایشگاه و هم بعد از نمایشگاه استفاده کنند.

مسؤول دبیرخانه نمایشکاه های کتاب بانک شهر ادامه داد: برخی از شهروندان که نمی توانند تمامی مبالغ بن کارت الکترونیکی کتاب را در دوران برگزاری نمایشگاه خرج کنند، می توانند تا 17 روز بعد از پایان نمایشگاه نیز مانده بن کارت خود را از دستگاه های متصل به شتاب و عابربانک شهر دریافت کنند.

وی با اشاره به سطح کمی و کیفی نمایشگاه کتاب تبریز گفت: استقبال به مراتب فراتر از آن چیزی بود که پیش بینی می‌شد، در عرض چند ساعت 3 هزار بن کارت در نخستین ساعات برگزاری نمایشگاه به فروش رفت که پیش بینی می کنیم دوران اوج فعالیت در روزهای پایانی هفته باشد./935/101/ب2

ارسال نظرات