۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۴۵۶۷۷۶
رویترز:

حمله به ناو آمریکایی در آب‌های یمن کار ایران نیست

یک خبرگزاری غربی نوشت که به دلایل متعدد حمله موشکی به کشتی جنگی آمریکایی در آبهای یمن احتمالا ارتباطی با ایران ندارد.
 ناو آمریکایی


به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: بحران در یمن شدت گرفته است. نیروی دریایی آمریکا به سمت سایت‌های راداری در مناطقی که تحت کنترل حوثی‌ها که مورد حمایت ایران قرار دارند، موشک شلیک کرده است و بنابر گزارش‌ها ایران هم ناو به آب‌های یمن فرستاده است. این اقدام می‌تواند خطر تقابل مستقیم ایران با آمریکا و هم‌پیمانش عربستان سعودی را فراهم کند.اما اگر چه که ایران از فرصت ضربه زدن به شریک منطقه‌ای خود چشم‌پوشی نخواهد کرد، در عین حال تهران نمی‌خواهد که در یمن با آمریکا روبرو شود.

در این گزارش آمده است که اقدام آمریکا پس از آن صورت گرفت که 2 کشتی در نزدیکی باب‌المندب مورد حملات جداگانه قرار گرفتند البته هر 2 این موشک‌ها به هدف نرسیدند و سومین حمله‌ای که در پایان هفته گزارش شد هم در دست بررسی قرار دارد. این موشک از مناطق شمالی که تحت کنترل حوثی‌ها بود، شلیک شد اما همچنان مشخص نشده است که چه گروهی آن را شلیک کردند. حوثی‌ها هم چنین اقدامی را رد کرده‌اند.

رسانه های ایرانی در این مورد گزارشی منتشر کردند مبنی بر اینکه اعزام کشتی به منطقه در پاسخ به تحرکات آمریکا بوده است که می‌تواند به اقدامات هر چه بیشتر آمریکا در یمن منجر شود اما مسئله اینها نیست.

نخست اینکه کشتی‌های الوند و بوشهر برای گشت‌زنی از خلیج عدن به این منطقه اعزام شدند خلیج عدن یکی از مناطق کشتی‌رانی مهم جهان است. این کشتی علاوه بر خلیج عدن به سومالی و تانزانیا برای مقابله با دزدان دریایی اعزام شد.

به نوشته فارس، در بخش دیگری از این گزارش نویسنده مدعی شده است که ایران نمی‌خواهد در یمن گرفتار شود به خصوص که اکنون موفق شده خود را به عنوان شریک پایداری برای آمریکا نشان دهد. از طرفی آمریکا پس از اقدام یمن در بمباران مراسم ختمی در یمن در زمینه پشتیبانی از ریاض تجدید‌نظر می‌کند و چنین اقدامی مداخله کمتر آمریکا در جنگ یعنی همان چیزی که ایران می‌خواهد را به دنبال خواهد داشت.

یمن برای ایران اولویت نیست بلکه عراق به عنوان کشور همسایه ایران در اولویت مقامات این کشور قرار دارد و ایران با عراق و سوریه منافع مهم مذهبی، بازرگانی و سیاسی دارد چرا که به این ترتیب ایران به حزب‌الله و مدیترانه دسترسی خواهد داشت.

اوایل بحران، ایران موضع‌گیری کمی در حمایت از حوثی‌ها داشت اما در شرایطی که حملات سعودی‌ها افزایش یافت، ایران دید که فرصت خوبی برای مقابله با رقیب خود است. از طرفی آمریکا هم نمی‌خواهد به حمایت از عربستان در بحرانی که پایانی برای آن متصور نیست، ادامه دهد. همچنین خواستار مداخله بیشتر ایران در یمن نیست.همچنین واشنگتن می‌داند که ایران می‌تواند در منطقه مشکلات جدی (برای آمریکا) ایجاد کند.

با وجود درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس، جنگ در یمن ادامه دارد اما تاکنون تهران و واشنگتن اوضاع را طوری مدیریت کرده‌اند تا درگیری آنها محدود شود. حملات موشکی نباید افزایش یابند چرا که می‌توانند هر 2 کشور را به بحران بیشتری دچار کنند و این چیزی است که هیچکدام از آنها خواستار آن نیستند./982/ب102/د

ارسال نظرات