۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۴۵۷۴۸۵
عضو هیأت امناء اتاق فکر تبلیغ خراسان:

صاحبان قدرت و ثروت باید متواضعانه تر از دیگران رفتار کنند

عضو هیأت امناء اتاق فکر تبلیغ خراسان با بیان اینکه تواضع یکی از نشانه های جوانمردی است، گفت: افراد صاحب قدرت، ثروت، شهرت و پست بیش از دیگران باید متواضع باشند چون افراد فقیر و مستضعف دلیلی برای تکبر ندارند.
رج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد حسین رجایی خراسانی، مدیر مرکز فقهی اهل بیت مشهد، امروز چهارم آبان ماه، در سلسله برنامه های تبلیغی حرم مطهر امام رضا ویژه دهه سوم محرم الحرام اظهار کرد: یکی از مسائل مهم جامعه امروز ما مسأله نسل جوان، توجه به زندگی، تحصیل، ازدواج، اشتغال و حالات آنها است.

وی تصریح کرد: دین مبین اسلام به جوان اهمیتی زیادی داده است و پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: «جوانان را دریابید که بارهای سنگین جامعه به دوش جوانان است» بنابرانین پدر و مادران، مربیان، معلمان آموزش و پرورش، استادان دانشگاه ها و مسؤولان باید توجه زیادی به نسل جوان داشته باشند.

حجت الاسلام رجایی خراسانی با بیان اینکه جوان با جوانمرد متفاوت است، ابراز کرد: ممکن است کسی جوان نباشد اما جوانمرد باشد، شجاعت، شهامت، فتوت، جوانمردی دستگیری از ناتوانان و مستمندان نمونه هایی از جوانمردی است.

نشانه های جوانمردی

عضو هیأت امناء اتاق فکر تبلیغ خراسان با بیان اینکه جوانمردی یک اصل است نه فرع، خاطرنشان کرد: فضایل اخلاقی در اسلام اهمیت زیادی دارد و به طور کلی فسلفه مبعوث شدن پیامبر(ص) ترویج مکارم اخلاقی است.

وی «تواضع»، «گذشت»، «موعظه» و «صدقه» را از نشانه های جوانمردی عنوان کرد و افزود:  افراد دارای قدرت، ثروت، شهرت و پست بیش از دیگران باید متواضع باشند چون افراد فقیر و مستضعف دلیلی برای تکبر ندارند.

حجت الاسلام رجایی خراسانی همسفره شدن اهل بیت(ع) با فقیران و مستمندان را مصداقی از تواضع و جوانمردی بیان کرد.

مدیر مرکز فقهی اهل بیت مشهد ادامه داد: دومین نشانه جوانمردی عفو و گذشت است اینکه انسان بتواند انتقام بگیرد اما گذشت کند و ببخشد، جوانمردی کرده است.

وی با بیان یانکه گذشت تجلی ایمان و اطاعت است، عنوان کرد: دلیل بیشتر پرونده های طلاق و اختلافات بین زن و شوهر این است که هیچ یک حاضر به گذشت از هم نیستند در حالی که قرآن کریم به مردم توصیه می کند همانند اسوه خود؛ حضرت محمد مصطفی(ص) عفو و گذشت داشته باشید.

عضو هیأت امناء اتاق فکر تبلیغ خراسان ادامه داد: سالمندان و پیران هر جامعه ای مانند پیامبری در میان امتش قابل احترام هستند که باید محترم شمرده شوند، آنها هم نسبت به فرزندان و جوانان جامعه باید احساس مسؤولیت و آنها را نصیحت و موعظه کنند.

حجت الاسلام رجایی خراسانی خاطرنشان کرد: اینکه امیرمؤمنان امام علی(ع) حتی قاتل خود یعنی ابن ملجم را موعظه می کنند و به او درس سعادت می دهند، چیزی جز جوانمردی نیست.

مدیر مرکز فقهی اهل بیت مشهد عنوان کرد: صدقه یکی دیگر از نشانه های جوانمردی است که منحصر به کمک به فقیران نیست و تمام کارهای نیک چون عیادت بیمار، احسان به والدین، تقدم در سلام کردن، راهنمایی و خدمت به دیگران صدقه محسوب می شود.

عضو هیأت امناء اتاق فکر تبلیغ خراسان متذکر شد: خداوند سفارش کرده است که مبادا صدقات خود را با منت گذاشتن باطل کنید، هر کاری که به دنبالش منت باشد خیر نیست./201/1308/ب1

ارسال نظرات