۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۴۵۷۴۸۹
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

نهیب رهبری سبب تغییر موضع سعودی ها در فاجعه منا شد

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب در نوشهر و تهدید جدی آل سعود از سوی معظم له سبب شد آنها به خود بیایند و پس از آن با تغییر رویکرد خود، به ما اجازه بازگرداندن جنازه‌ها را بدهند.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر - دیدار با خانواده شهدای منا در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، شامگاه سه‌شنبه در دیدار با خانواده شهدای منا در استان خراسان شمالی، اظهار کرد: بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت حج عامل اصلی به وقوع پیوستن فاجعه منا بود.

وی با اشاره به ضعف مسؤولان سعودی در رسیدگی به مجروحان و حادثه‌دیدگان فاجعه منا، افزود: بیمارستان و سردخانه‌های عربستان برای این میزان از مجروحان و شهدا ظرفیت نداشت؛ به‌گونه‌ای که سوء مدیریت سعودیها در رسیدگی به مجروحان سبب شد تا تعداد شهدا افزایش یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر اضافه کرد: پس از وقوع فاجعه منا تمام نیروهای بعثه و سازمان حج و زیارت به کمک آمدند و تعدادی را نجات دادند اما یکی از کارهای اشتباه سعودیها این بود که گفتند ما باید خود حادثه را مدیریت کنیم و نیروهای کمکی را از صحنه خارج کردند.

وی با بیان این که مسؤولان سعودی نیروهای امدادی کمکی و مسلط را از صحنه بیرون کردند، اضافه کرد: سعودی‌ها به جای بهره‌گیری از نیروهای امدادی کارآمد، ارتش را وارد کار کردند و ارتش هم به جای امدادرسانی، بیشتر برای کنترل جمعیت عمل می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با انتقاد از سوء تدبیر سعودی ها در فاجعه منا، گفت: در این فاجعه حاجیانی از کشورهای مختلف به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: ما هر مقدار که توان داشتیم برای شناسایی و درمان مجروحان اقدام کردیم اما بیشتر شهدای ما در همان لحظات اولیه به شهادت رسیده بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: یکی دیگر از اقدامات نادرست سعودی‌ها بعد از فاجعه منا این بود که وقتی جنازه‌ها را برده بودند کارت‌های شناسایی و وسایل آنها را جمع‌آوری کرده و در داخل پلاستیک مشترکی ریخته بودند که این کار شناسایی شهدا را با مشکل روبرو کرده بود.

وی تصریح کرد: سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب در نوشهر و تهدید جدی آل سعود از سوی معظم له سبب شد آنها به خود بیایند و پس از آن به ما اجازه بازگرداندن جنازه‌ها را دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان این که گروه تفحص ما فداکاری زیادی کرد و تا الآن هم تقریباً تکلیف همه شهدای ما مشخص شده است، اضافه کرد: تعدادی از شهدای ما با رضایت خانواده در عربستان دفن شده‌اند اما چند نفری هستند که به دلیل قطع رابطه سیاسی با عربستان و عدم امکان ارسال نمونه DNA اعضای خانواده، هنوز پیکر آنها در عربستان است تا بعداً تعیین تکلیف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان این که سعودی ها مقصر اصلی حادثه منا بودند که نتوانستند حج را به‌خوبی مدیریت و کنترل کنند، تصریح کرد: در حادثه جرثقیل و فاجعه سال 66 هم مقصر اصلی سعودی‌ها بودند.

وی اضافه کرد: با توجه به تجربه قوی جمهوری اسلامی در امر حج، مجموعه حج‌گزاران در این زمینه مقصر نبودند ولی حادثه به‌گونه‌ای نبود که حج‌گزاران ما بتوانند آن را پیش‌بینی و پیش‌گیری کنند./9314/پ202/ج

ارسال نظرات