۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۴۵۷۵۷۸
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

وظیفه روحانیان در قبال مردم و جامعه بسیار سنگین است

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: هیچ وقت نباید دل به حوزه بست زیرا علم فقط در حوزه علمیه نیست، علم در قرآن نزد خداوند هم هست، مردم کشور ما عملکرد و رفتار روحانیت را زیر نظر دارند، این امر ازگذشته وجود داشته و خیلی از روحانیان و علما ما در طول تاریخ به عنوان الگو و رهبر مردم بوده‌اند.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور پیش از ظهر امروز در نهمین همایش علمی و آموزشی روحانیون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) که با حضور نماینده ولی فقیه در سپاه و رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا در مجتمع کوثر ولایت برگزار شد با اشاره به اینکه وظیفه روحانیون در قبال مردم و جامعه بسیار سنگین است، اظهار داشت: مردم کشور ما عملکرد و رفتار روحانیت را زیر نظر دارند، این امر ازگذشته وجود داشته و خیلی از روحانیون و علما ما در طول تاریخ به عنوان الگو و رهبر مردم بوده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود این حساسیت بروی قشر روحانی می‌طلبد کسی که می‌خواهد الگو برای دیگران شود ابتدا مطالعه لازم را در زمینه‌های مختلف داشته باشد، زیرا در این صورت می‌تواند به تمام مسائل و شبهات مردم در زیمنه‌های گوناگون پاسخ دهد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور تاکید کرد: موضوع مطالعه بسیار مهم است، هر مطالعه‌ای برای مردم مفید نیست، در واقع مطالعه‌ای به کار می‌آید که با برنامه و هدف باشد، در همین راستا برای روحانیون پیشنهاد می‌شود مطالعه بیشتر بروی قرآن داشته باشند، زیرا مطالعه قرآن اثراتش در طول زمان باقی می‌ماند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان اینکه یکی از موضوعات روز جامعه مشکلات خانوادگی است، خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از مواردی است که با مطالعه در قرآن می‌توان به راحتی بر آن اشراف پیدا کرد، در قرآن آمده است اگر روزی در یک خانواده مشکلی ایجاد شود باید یکسری مسائل را رعایت کرد.

وی یادآور شد: اولین نکته مدنظر قرآن این است که تا زمانی که زندگی کسی به مرحله خوف نرسیده به هیچ وجه با سو ظن وارد زندگی مردم نشوید، در مقابل ذکر شده برای آشتی خانواده‌ها عجله کنید و با ایجاد انگیزه دو طرف را به زندگی برگردانید.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه در انتخاب داور برای دعوا باید دقت کرد، تصریح نمود: قرآن برای داور بین دعاوی خانوادگی اعضای خانواده و اطرافیان را توصیه می‌کند، زیرا این داوران از امتیاز سرعت در حل دعوا، دقت کافی، مشاوره رایگان، عدم افشای راز و آبروریزی و دلسوز بودن برخوردار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: زن و مرد از حقوق مساوی برخوردار هستند، اما آنچه مهم است اینکه هر دو هدف‌شان باید اصلاح باشد، بدانید انسان اگر نیت اصلاح داشته باشد خدا به او کمک می‌کند.

وی در ادامه با توصیه به روحانیون مبنی بر اینکه رزق انسان می‌رسد ولی هیچگاه برای پول نباید کار کرد، بیان داشت: روحانی اگر برای مراسم می‌رود باید نیت‌اش رضای خدا باشد و هرگز با هدف پول درآوردن نباید قدم بردار در این صورت خدا هم برای او جبران می‌کند.

 

یکی از ضعف‌های حوزه تعطیلی بیش از حد آن است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: یک طلبه اگر نافله نخواند که دیگر روحانی نیست چون با دیگر مردم فرقی ندارد، یکی از ضعف‌های ما این است که حوزه‌های ما تعطیلات زیادش است و متاسفانه روحانیون ما امروز عمر خودشان را آتش می‌زنند و از فرصت برای کسب علم بهره برده نمی‌شود، ما در حوزه‌های مختلفی چون طنز مردم، بهداشت مردم و... فعالیتی نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه مملکت ما آیت الله کم ندارد ولی روحانی شجاع کم دارد، اظهار کرد: خیلی جای تاسف دارد که امروزه با اجبار از روحانیون ما کار می‌خواهند، رجوع به قرآن و تفسیر آن باید اجباری شود در غیر اینصورت به قرآن سر نمی‌زنند و این امر خیلی برای روحانیون ما زشت است، یک روحانی باید حداقل یک تفسیر قرآن و نهج البلاغه خوانده باشد.

وی ادامه داد: امروزه روحانی‌های ما بالای منبر بیشتر سیاسی حرف می‌‎زند تا اینکه درباره اخلاقی و معنویت مردم نکاتی بیان نمایند، هیچ وقت نباید دل به حوزه بست زیرا علم فقط در حوزه علمیه نیست، علم در قرآن نزد خداوند هم هست، ما نبیاد به دنبال این باشیم که درس یاد بگیریم تا به ما عنوان آیت‌الله بدهند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه در مسیر زندگی همیشه از احکام قرآن بهره ببرید افزود: در مسیر کار و زندگی خودمان همیشه از قرآن بهره ببریم زیرا قرآن نور و حیات آدمی است، در اصل استفاده از قرآن در همه موارد می‌تواند به انسان کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان گفت: یکی از مواردی که روحانیون باید به آن توجه کنند این است که در تبلیغ کودکان همیشه به واجبات اشاره کنید، زیرا طلاب همیشه در پیشگاه کودکان نیستند و از آن زمان اندک باید بهره لازم را ببرند، همچنین باید زمان کوتاهی به کودکان تدریس کنید تا حوصله کنند و به شما توجه داشته باشند./816/202/ب3

ارسال نظرات