۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۴۵۷۶۱۹
حجت الاسلام ملکدار خبر داد؛

فراخوان مقاله جشنواره هنر آسمانی در سال 95

دبیر جشنواره هنر آسمانی از برگزاری جشنواره هنر آسمانی در سه محور هنرهای نمایشی، پژوهش هنر و هنرهای تجسمی خبر داد.
محمود ملکدار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود ملکدار، دبیر جشنواره هنرهای آسمانی، در فراخوان پنجمین جشنواره هنر آسمانی ویژه طلاب و فضلای حوزه های علمیه خواهران و برادران در میان خبرنگاران با اشاره به درگیری ها و جنگ های ناخواسته در جهان اسلام گفت: با یک نگاه سطحی می توان دست استکبار را در این فتنه ها دید.

وی با بیان این که امروز همه مسلمانان در قبال این هجمه ها مسؤولیت های بزرگی دارند تا چهره استکبار جهانی و نفاق کشورهای اسلامی را افشا و بیان کنند، اظهار داشت: باید با زبان رسانه و هنر در مقابل این جنایات بایستند و هنرمندان به ویژه هنرمندان حوزوی در این زمینه مسؤولیت زیادی دارند و سکوت هنرمندان در این شرایط گناهی نابخشودنی است.

حجت الاسلام ملکدار خاطرنشان کرد: امروز داعش و وهابیت این جنایات را به نام اسلام و به نام پیامبر اسلام(ص) که پیامبر مهربانی و محبت است انجام می دهند و این مسأله مسؤولیت هنرمندان را بیشر می کند و باید با انواع رشته های هنر بایستند.

وی افزود: در همین راستا جشنواره هنرآسمانی به عنوان بخشی از حوزه علمیه کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است و سال گذشته این جشنواره با استقبال خوبی مواجه شد؛ در کنار این جشنواره نمایشگاهی از آثار هنری طلاب سراسر کشور برپا شد که خروجی آن سه کتاب در زمینه داستان، شعر و پژوهش هنر آماده چاپ است و به زودی منتشر خواهد شد.

دبیر جشنواره هنر آسمانی با بیان این که ما در سال جاری سه برنامه را پیگیری کرده ایم، ابراز داشت: اولین برنامه جشنواره شعر منا بود که خروجی آن به زودی در غالب یک کتاب منتشر می شود، برنامه دیگر سال 95 فراخوان عکس و خاطرات  از حضور طلاب و روحانیان در دفاع مقدس بوده که در چهار محور خاطرات تبلیغ در دفاع مقدس، حضور مراجع تقلید در دفاع مقدس و خاطرات و عکس آزادگان روحانی و نامه ها و دست نوشته های شهدا و ایثارگران روحانی بوده و مهلت این فراخوان تا 30 آبان 95 است که برخی آثار آمده است و استقبال خوبی شده است.

وی اظهار داشت: بخش سومی که در این سال خواهد بود پنجمین جشنواره هنر های آسمانی است که در سه محور هنرهای نمایشی، پژوهش هنر و هنر های تجسمی برگزار می شود و مهلت ارسال آثار تا 30 آذر ما 95 خواهد بود.

حجت الاسلام ملکدار یادآور شد: محور هنرهای نمایشی با موضوعات فیلم، فیلم نامه، نمایش نامه، بازی نامه، ارائه مفاهیم دینی در قالب نوین یا روایت گری نوین و بازی های رایانه ای و موضوعات ویژه این محور با موضوعات اسلام دین صلح جهانی، سبک زندگی اسلامی با تأکید بر تحکیم خانواده، روحانیت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، بصیرت و فرهنگ مقاومت خواهد بود.

وی افزود: این جشنواره در محور پژوهش هنر در بخش سینما و تلویزیون با موضوعات روایت دینی، نقش ساختار در فیلم دینی، چیستی سینما و تلویزیون دینی و نقش تئاتر و تبلیغ دینی و در بخش فقه و اخلاق در هنر های نمایشی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است با موضوعات جایگاه اخلاق در فقه و نمایش های دینی، ارزش های اخلاقی در فیلم، تصویر گری معصومان(ع) در هنرهای نمایشی، نقش هنرهای نمایشی در کاهش آسیب های اجتماعی و نقش هنر در انتقال مفاهیم دینی در سایر ادیان خواهد بود.

دبیر جشنواره هنر آسمانی گفت: همچنین در محور پژوهش هنر در بخش هنر های تجسمی با موضوعات نگارگری و نقاشی از منظر دین، نسبت دینی و معماری، شهر سازی اسلامی، نقش المان های شهری و معماری در ترویج روحیه دینی، مبانی تئوری خوشنویسی در هنر اسلامی و جایگاه خوشنویسی در هنر اسلامی  و در بخش ویژه با موضوعات هنر مطلوب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در هنر های تجسمی و نمایشی و نقش هنر نمایشی و تجسمی در بیداری اسلامی است.

وی با بیان این که این جشنواره در دهه فجر برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 1150 اثر در زمینه داستان، شعر و پژوهش هنر ارسال شده است.

حجت الاسلام ملکدار همچنین از فصل نامه تخصصی هنر در آینده ای نزدیک خبر داد و که در پاییز شماره اول آن و در زمستان هم شماره دوم آن منتشر خواهد شد.

در ادامه بذر افشان مسؤول اجرایی جشنواره هنر آسمانی با اشاره به آیین نامه دریافت آثار خاطرنشان کرد: این جشنواره ویژه طلاب دارای پرونده تحصیلی در یکی از حوزه های علمیه قم، خراسان و اصفهان است و آثار باید مربوط به سال 90 به بعد باشد و همچنین باید هویت اصلی صاحب اثر بیان شود و در بخش هنر های تجسمی اثرشان بر می گردد و در بقیه محورها اثر برگردانده نمی شود و در بانک اطلاعات طلاب قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه داوری در سه مرحله انجام می شود ابراز داشت: اول مرحله ابتدایی و مقدماتی است که ارتباط موضوع مورد بررسی قرار می گیرد و همچنین آثار در دو مرحله متوسط و نهایی مورد داوری قرار می گیرد که نشان از سطح بالای این جشنواره دارد.

بذرافشان با بیان این که ما اثار را به صورت الکترونیک در سایت دریافت می کنیم، گفت: سایت برنامه به نشانی www.honareasemani.com است و در کنار این طلابی که می خواهند اطلاعات مرتبط با جشنواره را دریافت کنند باید در سایت نام نویسی کنند و ایمیل خود را یادداشت کنند و کانال تلگرامی هنرهای آسمانی هم راه اندازی شده است./843/پ201/ب1

ارسال نظرات