۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۴۵۷۸۸۶
آیت الله مهدوی در گردهمایی ائمه جماعات غرب اصفهان:

روحانیان در تعظیم شعائر مذهبی پیش قدم باشند

آیت الله مهدوی با تأکید بر لزوم پیش قدم شدن روحانیان و ائمه جماعات در تعظیم شعائر مذهبی و حسینی، گفت: گفتن اذان حلقومی و زنده در مساجد تعظیم شعائر است، روحانیان باید بدون دعوت در جلسات عزای ائمه طاهرین(ع) شرکت کنند.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، بعد از ظهر امروز در گردهمایی ائمه جماعات غرب اصفهان به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) که در مسجد روح الله خیابان کهندژ اصفهان برگزار شد، گفت: تعظیم شعائر از مهم ترین اموری است که مؤمنان و ائمه جماعات باید نسبت به آن حساسیت داشته باشند و همواره شعائر اسلامی و حسینی را زنده نگهدارند و در  حفظ آنها پیش قدم باشند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نصب پرچمهای عزای سیدالشهدا(ع) بر سر در مساجد، حسینیه ها، مغازه ها و خانه ها یکی از همین تعظیم شعائر است که روحانیان و ائمه جماعات باید در این زمینه ها فعال باشند و خودشان پیشاپیش همه اقشار مردم حرکت کنند و مردم را هم تشویق به این مهم کنند.

وی افزود: از دیگر تعظیم شعائر مذهبی در جامعه اسلامی حضور پر رنگ اذان در مساجد و محلات است، بسیار ناپسند است که در مسجدی اذان مظلوم باشد و اهمیت کافی به اذان ندهند، گاهی مشاهده می شود که در برخی از مساجد اذان تنها از رادیو پخش می شود، لازم است تا اذان در مساجد با حنجره و به صورت زنده گفته شود.

نبود اذان حلقومی در مساجد نشانه ضعف امام جماعت است

آیت الله مهدوی اظهار داشت: اذان گفتن باید یک افتخار بزرگ باشد و بزرگان برای اذان گفتن تمایل داشته باشند، حتی خود ائمه جماعات می توانند اذان بگویند و به آن افتخار کنند، بسیار زشت است که امام جماعتی اذان گقتن را برای خود کسر شأن بداند، اهل بیت(ع) به اذان علاقه فراوان داشتند و خودشان در مأذنه ها اذان می گفتند.

نماینده مجلس خبرگان ابراز داشت: مبادا اذان گفتن در مساجد مختص افراد ضعیف و محدود به بچه ها باشد، باید اهمیت اذان گفتن برای همه مردم معلوم شود، نباید فقط از کودکان بخواهیم که اذان بگویند، این از نشانه های آخرالزمان است، بلکه شخص امام جماعت می تواند اذان بگوید، تعظیم شعائر اسلامی بسیار مهم است، امیرمؤمنان(ع) خودشان در مسجد اذان می گفتند، نبود اذان حلقومی در مساجد نشانه ضعف امام جماعت است.

وی گفت: شرکت در جلسات عزاداری و روضه ها باید از اهمیت بالایی برای روحانیان برخوردار باشد، بسیاری از علمای اسلام بدون آنکه به مجلسی دعوت شوند به صورت سرزده در مجالس عزای اباعبدالله(ع) حاضر می شدند تا به این جلسات احترام بگذارند و اعتقاد داشتند که این جلسات موجب رشد آنها خواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان داشت: مبادا روحانیان ما برای شرکت در جلسات اباعبدالله(ع) منتظر کارت دعوت باشند، بلکه علما و روحانیان باید به صورت خودجوش و داوطلبانه شرکت کنند و در صف مقدم مجالس عزاداری حاضر باشند، هرچند سخنران هم نباشند و از آنها دعوت نشده باشد، این موضوع سبب می شود تا عظمت این جلسات برای مردم هم بیشتر معلوم شود.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: در سوره انعام خداوند قرآن را «کتاب مبین» می داند که همه علوم در آن جمع شده است، اما افزون بر این خداوند در آیه 12 سوره یاسین عبارت «امام مبین» را مطرح می کند، «وَ کُلَّ شَیاٍ اَحصَیناهُ فی امامٍ مُبین»، خداوند می فرماید ما همه چیز را در امام جمع کرده ایم، ائمه اطهار(ع) ناظر به همه رفتار ما هستند.

مردم برای کمک به ساخت قبور ائمه(ع) با ستاد بازسازی عتبات عالیات هماهنگ شوند

وی با اشاره به آیه 105 سوره توبه، ابراز داشت: خداوند می فرماید که خدا و رسول و 12 امام (ع) همه اعمال ما را به صورت مستقیم مشاهده می کنند، همچنین خداوند در آیه 43 سوره رعد همه علمی را که در قرآن جمع شده است را در وجود یک نفر که همان امام و امیرمؤمنان(ع) است می داند، در آیه 40 سوره ذکر شده که «آصف ابن برخیا» تنها بخشی از علم را داشت، اما ائمه اطهار(ع) همه علم قرآن را یکجا دارند.

آیت الله مهدوی در ادامه ‏ توضیح داد: اگر افرادی می خواهند در ساخت و آبادانی عتبات عالیات همکاری کنند و نذر و مبلغی را به این امر اختصاص دهند، بهتر است ‏تا این هزینه ها را با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات خرج کنند، مواردی مشاهده شده که ایرانیها با هماهنگی افرادی در ‏عراق مبالغی را برای عتبات به آنها می دهند که در اموری که خواسته بودند خرج نمی شود.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: پس هر کس نذری دارد باید از طریق ستاد بازسازی عتبات آن را هزینه کند و از سپردن پول به افراد غیر مسؤول و ناشناس خودداری کند تا هم به محل هزینه کرد پولشان اطمینان داشته باشند و هم اینکه کارها با هماهنگی بهتری در بازسازی قبور ائمه اطهار(ع) پیش برود./201/869/ب1

ارسال نظرات