۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۴۵۷۹۲۹
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

المانها به تنهایی نماد هویت مشهد نیستند/ در پروژه ها نگاه فرهنگی قویتر از نگاه عمرانی باشد

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پروژه میدان شهدا افزون بر توجه به مسائل اجتماعی بایستی به مسائل فرهنگی و هویتی هم توجه بیشتر صورت می گرفت، گفت: اشکال کار به این موضوع بر می گردد که در همه مسائل شهری فقط از کارشناسان عمرانی استفاده می شود و فلش حرکت به سمت مسائل اقتصادی است.
حجت الاسلام پژمانفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی امروز 6 آبان درحاشیه نشست شورای راهبری پیوست فرهنگی پروژه میدان شهدا در جمع خبرنگاران گفت: به طور مجموع بایستی اتفاقاتی در میدان شهدا می افتاد که بهتر از شرایط امروز باشد.

وی با بیان اینکه در پروژه میدان شهدا افزون بر توجه به مسائل اجتماعی بایستی به مسائل فرهنگی و هویتی هم توجه بیشتر صورت می گرفت، افزود: اشکال کار به این موضوع بر می گردد که در همه مسائل شهری فقط از کارشناسان عمرانی استفاده می شود و فلش حرکت به سمت مسائل اقتصادی است که پولساز باشد و نگاه عمرانی است.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه در این شرایط و نگاه یک سویه عمرانی به پروژه میدان شهدا سبب می شود که این اتفاقات جدید پیش بیاید، اظهار کرد: در واقع در این پروژه هویت مشهد به زیر سؤال می رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر و در فضای امروزی باید با برنامه ریزی کاری کرد که  با یک حرکت قابل دفاع این نقض جبران شود و اگرچه در این دنیا برای این اتفاقات، همه پروژه متوقف می شود ودر این صورت بایستی مشهد را براساس یک نگاه جدید طراحی کرد که این موضوع را من قبول ندارم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این رویکرد افراطی است، تصریح کرد: این نقیضه را باید با یک برنامه ریزی منسجم و منظم برطرف کرد و کارشناسان مختلف از کشور دعوت شوند تا این موضوع بررسی و رفع شود.

وی با بیان اینکه مشهد دارای یک هویت اصیل است، تصریح کرد: در واقع هرکسی که به این فضا وارد می شود باید این هویت را مشاهده کند و درهمه دنیا وقتی به مرکز یک شهر می روید هویتش را در آنجا می بینید.

حجت الاسلام پژمانفر اظهار کرد: به بهانه نبود پول نباید اجازه داد هر اتفاقی در پایتخت معنوی کشور بیفتد و هویت فرهنگی این شهر نابود شود.

وی با بیان اینکه مرکز یک شهر بیانگر هویت آن شهر است، اظهار کرد: مشهد هویتی مذهبی و زیارتی دارد و باید این هویت با ورود به مشهد قابل مشاهده باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پروژه میدان شهدای مشهد به دلیل نبود منابع مالی به صورت تراز صفر اجرا می شود که این امر ظلم در حق این کلانشهر است.

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: فضای کالبدی میدان شهدا از لحاظ هویتی بیانگر هویت این کلانشهر نیست از این رو باید روی این پروژه کار کرد و با قبول هزینه های مربوطه آن را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: با ساختن و نصب المان مساله هویتی میدان شهدا قابل تعمیر نیست چرا که همانطور که بدن بیمار، با لباس قابل مداوا نیست و باید تغییرات اساسی در معماری مشهد و میدان شهدا رخ دهد، زیرا مرتفع سازی و برج سازی به شدت با نماد و هویت مشهد مغایرت دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در فضای موجود و باقیمانده از این پروژه با برنامه ریزی منسجم و حرکت قابل دفاع باید این نقضان را جبران کرد.

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: پیوست فرهنگی در این کلانشهرباید جلوی برج سازی را بگیرد وگرنه بحث های تشریفاتی و گذاشتن مجسمه مقابل حرم رضوی مساله ای را حل نمی کند.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه برای اصلاح این پروژه باید کار کرد و هزینه های آن را هم بپذیریم، اظهار کرد: موضوع ارتفاعات و برج سازی با نماد مشهد در تعارض است و فقط در این امر نمی توان به المانها بسنده کرد.

گفتنی است، اجرای طرح میدان شهدا به عنوان یکی از بزرگترین برنامه‌ های نوسازی و بهسازی بافت فرسوده مشهد از سال 1383 آغاز شده است که این پروژه در 35 هکتار و با 70 برنامه عمرانی با کاربری های مختلف اداری، تجاری، مسکونی، تفریحی، خدماتی و نظیر آن در حال اجراست./201/934/ب1

ارسال نظرات