۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۴۵۸۷۱۲
مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق:

بی‌بند و باری در جامعه نتیجه عدم امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر است

حجت‌الاسلام نخاولی با اشاره به این‌که امر به معروف و نهی از منکر جایگاه والایی در فرهنگ اسلامی دارد، گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر صورت نگیرد جایگاه معروف و منکر تغییر می‌کند و بی‌بند و باری به وجود می‌آید.
حجت الاسلام نخاولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدمهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق شب گذشته در مسجدالنبی(ص)  در آخرین جلسه از سلسله جلساتی با موضوع دینگریزی با اشاره به این‌که پیش‌فرض‌های علوم انسانی غیرتجربی هستند،‌ گفت: درست است که علوم انسانی از روش تجربه استفاده می‌کند اما پیش‌فرض‌های این علوم غیرتجربی‌ و باوری و اعتقادی هستند.

وی افزود: به همین دلیل است مسیری را که طی می‌کنند مسیر کاملا تجربی نیست،‌ البته جوابگو هست، در مسأله‌ای که انسجام بین مقدمات و نتایج باشد،‌ جوابگو هست، گرچه ممکن است صحیح نباشد.

وی با بیان این‌که عوارض اجتماعی مسائل علوم انسانی دیرهنگام خود را نشان می‌دهند،‌ اظهار داشت: گاهی نظریه یا عملی در حوزه علوم انسانی انجام می‌شود که در آن لحظه تأثیری نمی‌گذارد اما باید بدانیم که هر گام در علوم اجتماعی ۲۵سال طول می‌کشد.

حجت‌الاسلام نخاولی افزود: بنابراین ممکن است اتفاق بیفتد و نظریه‌ای اکنون داده شود اما ۲۵سال بعد نتیجه آن را مشاهده کنیم، مانند این است که به کودک می‌گوییم فلان ماده غذایی به معده تو آسیب می‌رساند، او بلافاصله بعد از مصرف آن می‌گوید، معده‌ام درد نگرفت اما غافل از آن است که چندین سال بعد عوارضش را خواهد دید.

وی در ادامه تصریح کرد: اوضاع کنونی جهان محصول دسترنج نوابغ بشری است که علوم انسانی را برای زندگی دنیوی بنا کرده‌اند، در غرب آمار افسردگی‌ها، اضطراب‌ها، معضلات اخلاقی و بی‌بند و باری‌ها روز به‌ روز افزایش می‌یابد تا جایی که بعضی از اعمال از لیست ناهنجار‌ی‌ها و خلاف اخلاق‌ها حذف شده است.

مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق با اشاره به این‌که امر به معروف و نهی از منکر جایگاه بالایی در فرهنگ دارد، ابراز داشت: اگر امر به معروف و نهی از منکر صورت نگیرد، جایگاه معروف و منکر تغییر می‌کند، مانند نگاه کردن به نامحرم که اندک‌ اندک تبدیل به کاری عادی شده است و حتی اگر در هنگام صحبت کردن به زن نامحرم نگاه نشود،‌ ناراحت خواهد شد و این کار را بی‌احترامی می‌داند.

وی افزود: اعمال خلاف عرف و اخلاق آنقدر آرام پیش می‌رود که ممکن است حتی به چشم هم نیاید اما تغییرهایی صورت می‌گیرد که اگر ۲۵سال قبل می‌گفتند قرار است چنین تغییری روی دهد به باورمان نمی‌‌آمد، مانند تغییری که در حجاب زنان اتفاق افتاده است، ۲۵سال قبل اکثر زنان چادر به سر داشتند و تعداد اندکی مانتویی بودند.

حجت‌الاسلام نخاولی با بیان این‌که عده‌ای ناهنجاری را آغاز می‌کنند، گفت: در مسأله حجاب عده‌ای به عنوان هنجارشکن وارد می‌شوند و مثلا مانتوی کوتاه می‌پوشند، این مانتو‌ها عادی می‌شود و دیگر به همه جا سرایت می‌کند، بعد از مدتی همین افراد هنجارشکن مانتویی با مدل دیگری به تن می‌کنند و اوضاع حجاب روزبه‌روز بدتر می‌شود.

وی اسلام را ارائه دهنده فرهنگ متقن و دقیقی عنوان کرد و افزود: به دلیل این‌که اسلام فرهنگ متقن و دقیقی را ارائه می‌دهد سبب هراس دشمنان می‌شود، در غیر این صورت از اسلام به عنوان نیروی نظامی هراسی ندارند، انقلاب اسلامی با تئوری‌هایی همچون حکومت دینی فضای جدیدی را در جهان به وجود آورد. نگاه غرب به دین و حکومت نگاه تفکیک این دو بود؛ انقلاب اسلامی نشان داد که دین به شدت با مسائل اجتماعی و سیاسی آمیخته است./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات