۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۴۵۸۸۷۰
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد:

نظام‌مند شدن برنامه‌های پژوهشی مدارس علمیه خواهران

حجت‌الاسلام حصاری از نظام‌مند و هدف‌مند شدن برنامه‌های پژوهشی برای اولین بار در کشور در مدارس علمیه خواهران خبر داد.
حجت‌الاسلام حصاری، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از مرکز مدیریت حوزه‌های خواهران، حجت‌الاسلام حصاری، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، از نظام‌مند و هدف‌مند شدن برنامه‌های پژوهشی برای اولین بار در کشور در مدارس علمیه خواهران خبر داد و گفت: حوزه‌های علمیه، نهاد آموزشی صِرف نیستند لذا باید در حوز‌ه‌های علمیه همه سازوکار‌هایی که موجب تعمیق و توسعه علمی و تولید علم می‌شود تعریف و ساختار آن ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر نظام آموزشی حوزه‌های علمیه هدف‌مند برنامه ریزی شده است ولی چرخه علمی زمانی کامل می‌شود که به تعمیق و توسعه علمی طلاب بپردازیم و از توانایی‌های به فعلیت رسیده طلاب در مسیر گسترش دامنه علمی استفاده نمائیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران توسعه علم، تعمیق علمی طلاب و تولید علم را از رسالت‌های معاونت پژوهش برشمرد و گفت: در این راستا برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم که برخی به مرحله اجرا رسیده و برخی نیز در حال آماده‌سازی است و در آینده نزدیک آماده‌ و اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که نظام‌‌مند کردن برنامه‌های پژوهشی مدارس علمیه خواهران برای اولین بار درکشور توسط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران انجام شده است اظهار داشت: نظام‌مند و هدف‌مند‌ کردن برنامه‌های پژوهشی مدارس علمیه خواهران، از گام‌هایی است که معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران‌ به منظور توسعه و تعمیق علمی طلاب برداشته است و این اولین بار در کشور است که برنامه‌های پژوهشی به صورت مدون و برنامه‌ریزی شده در کنار برنامه‌های آموزشی اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام حصاری با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، کرسی‌های نظریه پردازی،‌ نشست‌های نقد و بررسی و کارگاه‌های روش و مهارت‌های پژوهشی در مدارس علمیه خواهران گفت: همه فعالیت‌های پژوهشی که می‌تواند طلاب را در مسیر توسعه و تعمیق علمی کمک کند در برنامه‌های پژوهشی مدارس پیش‌بینی کردیم که موجب می‌شود آموخته‌های طلاب فقط محدود و محصور به کتاب‌های درسی نباشد و دامنه پیدا کند.

وی افزود: طلاب باید در فعالیت‌های پژوهشی، تمرین و ممارست داشته باشند به همین منظور با تصویب شورای علمی حوزه‌های علمیه، ساعات الزامی و اختیاری برای فعالیت‌های پژوهشی در طول سال تحصیلی در برنامه ثابت هفتگی خواهران طلاب معین شده است.

معاون پژوهش حوزه‌‌های علمیه خواهران ادامه داد: در این برنامه، طلاب ۲ساعت در هفته به صورت الزامی به فعالیت‌های پژوهشی تعریف شده و ۱۰ ساعت به صورت اختیاری و به فراخور علاقه و انگیزه به فعالیت‌‌های پژوهشی، فرهنگی و تربیتی می‌پردازند.

وی ادامه داد: ‌باتوجه به این‌که ۲ ساعت در هفته از برنامه‌های الزامی مدارس به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص دارد، لذا هزینه‌های آن هم به عنوان هزینه‌های اجتناب ناپذیر، قابل پیش‌بینی است و از این نظر مدارس برای اجرای برنامه‌های پژوهشی مشکلی نخواهند داشت.

حجت‌الاسلام حصاری در ادامه با تأکید بر تعمیق علمی طلاب و تولید علم به مسابقه پژوهشی رشد اشاره کرد و تصریح نمود: از ویژگی‌های مهم مسابقه رشد این است که موضوع انتخاب شده توسط طلبه برای شرکت در مسابقه معطوف به نیازهای دینی جامعه مخاطب است.

وی در ادامه با بیان این‌که تغییر ارزشیابی آموزشی به ارزشیابی تحصیلی از مصوبات شورای عملی و تربیتی است، گفت: سهم پژوهش در نظام آموزش از مسائلی است که مصوب شواری علمی و تربیتی است و موجب می‌شود که نمرات طلاب صرفا نمرات آموزشی نباشد بلکه فعالیت‌های پژوهشی و همچنین فرهنگی نیز در این نمرات سهیم باشند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران افزود: به همین منظور در حال آماده‌سازی پیوست‌های پژوهشی برای دروس مختلف هستیم تا در نیم سال دوم سال تحصیلی جاری این طرح در چند مدرسه علمیه، به صورت آزمایشی اجرا شود.

حجت‌الاسلام حصاری گفت: در رابطه با تولید علم، معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، بیش از ۵۰۰ هسته پژوهشی با حضور فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران و بیش از ۳۰۰ هسته نیز با حضور استادان حوزه‌های علمیه خواهران تشکیل داده است و خواهران طلبه به تولید اثر مشغول هستند.

وی با اشاره به برگزاری اولین دوره تربیت محقق در رشته اخلاق و تربیت در سال تحصیلی جاری، تصریح نمود: تربیت پژوهشگر به صورت نظام‌مند از دیگر برنامه‌های معاونت پژوهش است تا خواهران پژوهشگر در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و مورد نیاز جامعه تربیت شوند.

معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران گفت: تأسیس و ایجاد مراکز پژوهشی در نقاط مختلف کشور به منظور فعا‌لیت‌های انجام فعالیت‌های پژوهشی از دیگر اقدامات معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران است./998/102/ب3

ارسال نظرات