۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۴۵۸۹۰۳
عضو ارشد مجلس وحدت مسلمین پاکستان:

برخی طلاب پاکستانی در قم ضد انقلاب تربیت می‌شوند!/ کشمیر باید مورد توجه ایران قرار گیرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید باقر الله الزیدی با بیان اینکه قم مرکز انقلاب و صدور آن است، گفت: مشکل پاکستان این شده، طلبه‌ای که از قم می‌آید علیه ولایت‌فقیه و اسلام حقیقی صحبت می‌کند! این مشکل بزرگی است که با آن رو‌به‌رو شده‌ایم.
صدور انقلاب اسلامی ایران به جهان تروریست تروریست پاکستان

اشاره: یکی از آرمان‌ها و اهداف انقلاب سال 57 جمهوری اسلامی ایران، ایجاد یک تمدن ناب اسلامی است، در این راه اهمیت استراتژیک و راهبردی پاکستان با دارا بودن 50 ملیون شیعه و جوانان پرشور انقلابی بر کسی پوشیده نیست.

خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری رسا به دنبال بررسی فعالیت‌های دشمنان ایجاد تمدن ناب اسلامی و تحرکات آنها در پاکستان به سراغ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید باقر الله الزیدی، رییس بنیاد خیرالعمل مجلس وحدت مسلمین پاکستان و مدیر هیئت امامان مساجد و علمای امامیه پاکستان رفته که در عرصه اجتماعی و تبلیغی پاکستان فعالیت‌های ارزشمند و فراوانی داشته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید باقر الله الزیدی در این گفت‌وگو به موارد مهمی اشاره می‌کند که نشان دهنده نقاط ضعف و قوت جمهوری اسلامی ایران در ایجاد یک تمدن ناب اسلامی بوده و از طرف دیگر به فعالیت‌های گسترده وهابیت و دشمنان اسلام ناب هم اشاره می‌کند.

وی در مهمترین بخش این گفت‌وگو یکی از نقاط ضعف تمدن ناب اسلامی به رهبریت ایران را کمبود رسانه‌هایی به زبان اردو برای ترویج انقلاب و پوشش فعالیت‌های خبیثانه وهابیت بر می‌شمرد و انتقادی هم از حوزه علمیه قم می‌کند و می‌گوید: چرا برخی از طلاب پاکستانی که هزینه آنها را در دوران طلبگی انقلاب پرداخت می‌کند در قم به گونه‌ای ضد انقلاب تربیت می‌شوند و زمانی‌که پاکستان می‌آیند به جای ترویج شیعه انقلابی در سخنرانی‌هایشان اشاره می کنند انقلاب اسلامی ایران اشتباه فقهی امام خمینی(ره) بوده است!

متن کامل این گفت‌وگو در ذیل به خوانندگان رسا تقدیم می‌شود.

رسا - به‌صورت اجمالی فعالیت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی که تاکنون داشته‌اید را بیان کنید.

وقتی در کشور ایران انقلاب شد من در پاکستان اول دبیرستان بودم. دو سه سال بعد فعالیت خود را در اعتراضات، با «آی اس او» در کراچی پاکستان شروع کردم و اولین کاری هم که انجام دادیم، چاپ کتاب حکومت اسلامی امام خمینی(ره) به زبان اردو بود. بعد از سه سال در سال ۱۹۸۳ میلادی به قم آمدم و تحصیلات حوزوی را شروع کردم. قریب به بیست سال در شهر مقدس قم بودم و هشت سال پای درس خارج مراجع بزرگوار نشستهام.

بعد به پاکستان منتقل شدم و در آنجا با آی اس او و دیگر نهادها همکاری و در مساجد سخنرانی می‌کردم. همزمان با این کارها در مدرسه المهدی(عج) کراچی به تدریس مشغول بودم. فعلاً هم مشغول تدریس در مدرسه علمیه المهدی(ع) در سطوح مقدماتی، عالی، مکاسب و غیره هستم. علاوه بر تدریس لمعه، اصول و مکاسب در مدرسه «الواعظین»، مدیریت آن را هم به عهده دارم.

همزمان با این فعالیت‌ها که در حیطه تدریس است در زمینهٔ اجتماعی و در مساجد فعالیت اجرایی و تبلیغی می‌کنم. در مسجد منطقه «گلشن معمار» کراچی امام جماعت هستم و یک هیئت ائمه مساجد در کراچی هست که حدود چهارصد نفر از علمای مساجد در آن عضو بوده و تشکلی دارند به نام «امامان مساجد و علمای امامیه پاکستان» که من به‌عنوان دبیر آن مشغول فعالیت هستم. به‌وسیله همین تشکل سعی می‌کنیم مشکلات اقتصادی و غیره اعضای آن را حل کرده و مبلغان و برنامه‌های دینی آن‌ها را تأمین کنیم تا بتوانند در مساجد خودشان تبلیغ تشیع انقلابی کنند.

در دفتر وحدت مسلمین بنده دبیر شعبه‌ای به نام بنیاد خیر العمل هستم که کارهای خیریه می‌کند و علاوه بر آن عضو هیئت مرکزی این بنیاد هم هستم و فعالیت دارم؛ این بنیاد در پاکستان فعالیت زیادی دارد.

بنیاد خیرالعمل در زمان سیل کارهای خیر بسیاری را انجام داد؛ کلینیک‌های فراوان و یک بیمارستان در مناطق مختلف پاکستان راه‌اندازی کرده است همچنین مدرسه‌های رسمی زیر نظر دولت را تأسیس و در حال اداره آن‌ها هم هستیم که انشالله بتوانیم نیروهای دینی را تربیت کنیم.

این بنیاد بیش از هفتاد مسجد را بنا به‌ضرورت درجاهای مختلف ساخته است. سعی ما این هست که یک جمعیت دینی خاص را در پاکستان به وجود بیاوریم که با نظام رهبری ولایت‌فقیه مرتبط باشند و در جبهه مقاومت قرار بگیرند.

رسا - در مورد شرایط و اهمیت پاکستان و همچنین شیعیان آن توضیح دهید.

در مورد پاکستان بحث ما جنبههای متفاوتی دارد، یکی جنبه مباحث دینی است و اگر از افق وسیع‌تری نگاه کنیم جنبه دیگر ارتباط جمهوری اسلامی ایران و دولت پاکستان است.

عدم استفاده بهینه از نیروهای انقلابی در پاکستان

حال اگر تفکیک کنیم و مرحله‌به‌مرحله صحبت کنیم، جنبه اول که از حیث مذهبی است و کاملاً مشخص، در پاکستان ما از این نیروی انقلابی استفاده بهینه نمی‌کنیم. ساماندهی این نیروها که می‌توانند درجاهای دورافتاده وظیفه تبلیغ، نظام دقیق و فکر عمیق انقلابی را داشته باشند خیلی ضعیف است.

این مهم باید با شناخت دقیق صورت پذیرد چون در حال حاضر یک امر ضروری و مهم است. به این صورت که اشخاص با فکر در سراسر پاکستان شناسایی شوند. درحال حاضر چنین افرادی در کراچی و لاهور زیاد داریم؛ اما در مناطق روستایی‌(گل روستا) این افراد زیاد نیستند. درحالی‌که به نسبت شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و روستاها شیعیان بسیاری دارند و جای کار و فعالیت در آن مناطق بیشتر است.

عدم رسیدگی و تبلیغ نکردن در این مناطق باعث می‌شود که یا شیعیان غیرانقلابی داشته باشیم یا تشیع به‌وسیله اغوا کنندگانی که از طوایف دیگر هستند، تحت تأثیر قرار گیرد. برای مثال گروهی که موسوم به ماتمی‌ها بوده و یا گروهی که اغیار نام دارند، این‌طور است که شب جمعه‌ای جمع می‌شوند و سینه‌زنی می‌کنند و بعد از آن دیگر از نماز، روزه، اخلاق و در کل دین‌داری خبری نیست و از نظرشان همین کافی است! لذا از این جنبه باید کارهای دقیق و عمیقی صورت بگیرد تا ما یک جمعیت تربیت‌یافته‌ دینی داشته باشیم.

رسا - چه راهکاری برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنید؟

راهکارمان این است که ما تعداد زیادی طلبه در ایران و پاکستان داریم، بهتر است این‌ها را با یک سیستم دقیق برای تبلیغ به مناطق بفرستند، ناظرانی هم برای نظارت بر کار این طلبه‌ها و مبلغان انتخاب کنند تا بر عملکرد، حضورر، یا عدم حضور و نوع فعالیت آن‌ها در مناطق مدنظر، نظارت داشته باشند. نظارت بر اینکه در برنامه‌های آنجا چه عده‌ای از مردم شرکت می‌کنند و فعالیت طلبه در چه حدی است، در ادامه این طلبه‌ها را از حیث مالی مخصوصاً طلبه‌های مبلغ روستا را تأمین کنند.

از بین طلاب این مدارس عوامل انتحاری بیرون می‌آیند!

مثلاً در منطقه سند محبان اهل‌بیت(ع) زیاد هستند که به آن‌ها موالی هم گفته می‌شود؛ اما سپاه صحابه با هزینه بسیار و ساخت مدارس در آنجا مخصوصاً فضل‌الله الرحمن فرزندان خانواده فقرا را با دادن پوشاک، خوراک و ماهیانه به خانواده‌شان به‌عنوان طلبه می‌پذیرند. از بین طلبه‌های همین مدارس عوامل انتحاری و غیره تربیت می‌شوند.

اکثر موالی‌ها و فرزندان افراد شیعه ما در پاکستان وهابی شده‌اند!

اما تمدن ناب انقلاب اسلامی این فعالیت را ندارد و در تمامی مناطق ما آن‌ها هزینه کرده‌اند و اکثر افرادی که موالی بوده‌اند امروزه وهابی شده‌اند. من خودم بشخصه سفر کردم و تا جایی که توانسته‌ایم سعی کردم حداقل اطراف را محفوظ کنم و با ساختن مساجد و گذاشتن طلبه‌ها  فعالیت داشته باشیم تا به آن سمت تمایل نداشته باشند؛ اما به‌هرحال هجمه شدید است و با صرف پول زیاد و ساخت مدارس فعالیت می‌کنند، به افراد برای فعالیت تجاری پول می‌دهند و فعالیت تجاری کلان انجام می‌شود که در واقع باطنش وهابیت است؛ این‌ها تبلیغ می‌کنند و با پول افراد را می‌خرند. مثلاً فرزندان خانواده‌های شیعه امروزه وهابی شده‌اند.

رسا - اگر یک هیئتی از ایران در این زمینه تشکیل شود، شما و بنیاد خیر العمل و مجلس وحدت مسلمین حاضر به همکاری هستید؟

من که به‌عنوان مسئول بنیاد خیر العمل حاضر هستم و حتی در مجلس وحدت مسلمین شعبه‌ای به‌عنوان تبلیغ و تربیت داریم که می‌تواند در این زمینه همکاری دقیقی انجام دهد.

انشالله این کار به کمک هم انجام شود چون این مشکل فقط در منطقه سند نیست در منطقه پنجاب و کراچی هم هست حالا در این منطقه باز هم کاری شده و طلبه زیاد وجود دارد، مثل منطقه بلوطستان؛ اما در مناطق پنجاب که دو ایالت شده است و هر دو ایالت خصوصاً ایالت جنوبی از حیث فقر مادی و فقر دینی بسیار نیازمند هستند، خوب این راه اول بود.

کانالی که به‌منظور کمک بنا شد؛ اما...

دومین راه از حیث رابطه ایران و پاکستان و ایجاد تمدن ناب اسلامی است. امروز یک نیازی در پاکستان وجود دارد. نمی‌دانم که اطلاعات من صحیح و کامل هست یا خیر؛ اما یک کانال تلویزیونی به‌عنوان «سجع» که در زبان اردو به معنای صداقت هست و در واقع سجع در برابر کذب قرار می‌گیرد و شما می‌توانید از دفتر رهبری در این مورد این کانال تحقیق کنید، این کانال برای ارائه برنامه‌های سیاسی، تحلیل و تجزیه‌های سیاسی مسؤولان جمهوری اسلامی ایران خصوصاً رهبر ایجاد شد؛ اما امروز از این نظر صفر است، کانالی که با این هدف ایجادشده بود به این هدف هیچ کمکی نمی‌کند. امروزه ما در پاکستان به کانالی مثل کانال المیادین به زبان اردو نیاز داریم که اذهان عمومی را آگاه و تربیت کند.

هزینه‌های گزاف رسانه‌ای سعودی باعث شده ظلم آنان در پاکستان تبیین نشود

در حال حاضر سعودی‌ها در سفارت خودشان پول زیادی هزینه می‌کنند تا کسی علیه آن‌ها صحبت نکند. مشاهده کنید اینها چه ظلمی در سوریه، یمن و عراق می‌کنند؛ اما هیچ‌کسی نیست که علیه این‌ها برنامه اجرا کند. اگر یک کانال باشد که ما بتوانیم خودمان آن را اداره کنیم، همین کانال المیادین در کل کشورهای عربی تأثیرگذار است، این کانال بیاید صحبت‌های رهبری را تجزیه‌وتحلیل کند و ظلم‌هایی که می‌شود را آشکار کند.

در حال حاضر یک کانالی هست موسوم به «۲۴» که گاهی این‌چنین برنامه‌هایی نیز دارد؛ اما ماهی یک‌بار که یک پیش آمد فوری رخ‌داده و در مورد آن برنامه می‌گذارد و از جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کند و از مظالم و نقشه‌های دشمن پرده‌برداری می‌کند.

مؤسس کانال ۲۴ یک شیعه ساده است و نه شیعه انقلابی و این کانال را برای درآمدزایی ایجاد کرده است اما خب به خاطر اینکه شیعه است این برنامه‌ها را انجام می‌دهد. پس‌نیاز فوری ما تأسیس یک کانال انقلابی به زبان اردو هست، برای مثال المیادین که قبلاً المنار بود، بالاخره ما بلندگویی برای رساندن حرف‌های خودمان نداریم.

نبود رسانه انقلابی در پاکستان مهم‌ترین مشکل شیعیان

رسانه‌های این‌ها هجوم آوردند به شیعه انقلابی و انقلاب جمهوری اسلامی ایران. شما می‌دانید که مدیا خودش یک ستون ۵ و ۶ و ۷ و ۸ هست. تمام سیاست‌بازی‌ها را انجام می‌دهد، باید اهمیت رسانه را در ایجاد یک تمدن ناب اسلامی درک کنیم و بدانیم رسانه در عصر کنونی به‌عنوان یک حکومت عمل می‌کند.

رسا - شما برای وحدت مسلمانان ایران و پاکستان و تمام نقاط جهان در برابر  اسلام آمریکایی و اسلام داعشی چه توصیه‌هایی می‌کنید؟

ما این را یک ضرورت می‌دانیم و معتقدیم که اسلام حقیقی در نزد ماست، باید دغدغه بیشتری داشته باشیم، ما این را ضرورت می‌دانیم و می‌گوییم که علمای مابعد از اهل‌بیت و ائمه(ع) مثل رهبر معظم انقلاب مبصر و نماینده آیین حقیقی اسلام هستند، پس‌درد حقیقی اسلام را ما درک می‌کنیم.

شاهد هستیم به اسلام با تفرقه‌افکنی و فرقه‌گرایی ضربه می‌زنند و از این تز علیه اسلام حقیقی استفاده می‌کنند؛ ما باید کاری کنیم. ۸۰ درصد مسلمانانی که در دنیا هستند مسلمان‌های فرقه‌گرا نیستند، در پاکستان هم همین‌طور است. ده درصد این افراد داعشی شده‌اند و داعشی‌ها هم که از مسلمان‌ها نیستند و حتی عضو غیرمسلمان هم دارند، این فرقه‌ها همه با تزریق پول به جریان افتاده‌اند.

این هشتاد درصد را ما باید ساماندهی کنیم در برابر فرقه‌های ساختگی داعشی وهابی و شیاطینی که به این‌ها کمک مالی می‌کنند. و ما این مهم را در پاکستان شروع کرده‌ایم. در آنجا از این احزاب اهل سنت که برلی گفته می‌شود را به سمت خودمان جذب کنیم و آن‌ها را از فتنه وهابیت دور کنیم و نشان بدهیم که آن‌ها تکفیری هستند.

شکر خدا این فهم در مردم ایجادشده است. آن‌ها آگاهی پیدا کرده‌اند کسانی که تکفیری‌گری می‌کنند و کشتار راه می‌اندازند چه کسانی هستند. طالبان، داعش و مراکز حمایتی آن‌ها چه کسانی هستند، این را مردم فهمیده‌اند.

اما دولت‌مردان پاکستان به خاطر منافع شخصی، مالی و در بعضی مواقع برای مثال ارتش پاکستان از این‌ها استفاده می‌کنند، به این‌ها اندازه‌ای آزادی می‌دهند که نتیجه‌ای جزء کشتار شیعیان ندارد اما در مقابل این‌ها پول می‌گیرند تا زمانی که این پول‌ها در جریان باشند، این مشکلات ادامه دارد و کسی قادر به مهار آن نیست؛ اما ما می‌توانیم از حیث فکری اهل سنت را از آسیب آن‌ها محفوظ کنیم و دراین‌باره کارهای زیادی شده است. یک جو ایجادشده و اگر این کانال را هم داشته باشیم تأثیر بیشتری می‌توانیم داشته باشیم.

رسا - به نظر شما تابعیت از یک رهبر واحد در جهان اسلام چه ثمراتی را می‌تواند به داشته باشد؟

این‌یک امر بدیهی است و در یک جاهایی ابتدائیات هست، رک می‌گویم برای مثال رهبر معظم انقلاب وقتی در عراق حشد الشعبی را راه انداختند آقای سیستانی را مسؤول کردند و از ایشان خواستند تا فتوا بدهند، شاید اگر رهبر معظم انقلاب مستقیم فتوا می‌دادند مورد مقبولیت آن‌قدر نبود. این‌چنین مسائلی هست اما وجود رهبر واحد یک‌چیز بدیهی و قطعی است. تأثیر امت واحد اسلامی در مقابل دشمن حتی اگر کل دنیا باشد، بسیار زیاد است و می‌تواند به‌روز باشد.

نفاق بین شیعیان به تمدن ناب اسلامی ضربه خواهد زد

اما اگر در شیعیان اختلافی بیفتد و این‌ها جدا بشوند و رهبرانشان جدا باشند، این‌ها به هیچ هدفی نمی‌توانند برسند. دشمن بین این‌ها تفرقه ایجاد می‌کند و آن‌ها را در برابر هم قرار می‌دهد. مثال واضح همین جریان تشیع انگلیسی هست.

این جریان شیرازی‌ها در مقابل چه کسی آمده است؟ در برابر شیعه حقیقی، یک تشیع جعلی را کمک و هدایت می‌کنند که یک امت تشیع واحده مختل شود و افتراق پیدا کند؛ افتراق که پیدا شود شیعیان آن قدرت را از دست می‌دهند، قدرت که از دست برود رهبری هم نمی‌تواند کاری انجام دهد.

رهبر وقتی می‌تواند کاری انجام دهد که مردم  پشت او بایستند. امیرالمؤمنین علی(ع) برای مثال نتوانستند بعد از رحلت پیامبر(ص) عملاً امام شوند چون مردم پشت ایشان نایستادند. پس نقش مردم، خصوصاً مردم آگاه  بسیار مهم است.

آن‌ها سعی می‌کنند که امت پراکنده شود، بین اهل سنت و تشیع و حتی در بین خود شیعیان اختلاف ایجاد می‌کنند. این قمه‌زن هست و آن نیست. او شهادت ثلاثه در نماز می‌گوید و دیگری نمی‌گوید، با این‌ها مردم را به جان هم می‌اندازند و همدیگر را کافر خطاب کنند تا آخرش چه شود؟ در این صورت دشمن واحدی که هست به پیروزی می‌رسد.

سعودی‌ها به قمه‌زن‌های پاکستانی پول‌های زیادی می‌دهند!

امریکا، انگلیس و فرانسه به‌عنوان دشمنان تشیع در حال انجام این کار هستند. پول هزینه می‌کنند تا در بین تشیع اختلاف بیاندازند. حتی در کارهای کوچک؛ برای مثال شاید شما هم اطلاع داشته باشید در پاکستان کسانی که قمه و زنجیر می‌زدند سعودی‌ها به این‌ها پول می‌دادند. چرا باید وهابیت هزینه کند برای قمه‌زنی؟ مشخص است که توطئه‌ای وجود دارد. ما باید هشیار باشیم و ابتدا که در مورد تبلیغ صحبت کردیم، آن اقدامات اگر انجام شود ما می‌توانیم راه‌هایی پیدا کنیم.

برخی طلاب پاکستانی در قم ضدانقلاب تربیت می‌شوند!

یک حرف خیلی مهم در مورد حوزه مخصوصاً حوزه قم هست. رسول اکرم(ص)در مدینه تشکیل حکومت دادند و بعد از رحلت ایشان دشمنان اسلام در خود مدینه اختلاف‌افکنی کردند.

یک تز ضد اسلامی بعد از رحلت پیامبر شروع شد. همین کار را با حوزه علمیه قم کردند. قم مرکز انقلاب است و از اینجا انقلاب به دنیا صادر می‌شود، آن‌ها افرادی را به قم تزریق کردند تا یک جو ضدانقلابی در قم ایجاد کنند.

در مورد افرادی که از نقاط مختلف دنیا برای تحصیل در مدارس اینجا آمده‌اند باید یک تحقیق دقیق و علمی انجام شود. مشکل ما این شده است، طلبه‌ای که از قم می‌آید علیه ولایت‌فقیه و اسلام حقیقی و سیاسی صحبت می‌کند! این مشکل بزرگی است.

باید برای این چاره‌ای اندیشیده شود، وگرنه در نهایت از اینجا مبلغ می‌رود و بر ضد رهبری عمل می‌کنند. این‌ها افرادی هستند که با پول و یک تفکر دیگر تا مرحله‌ای رسیده‌اند که در اینجا موردپذیرش قرار بگیرند و بعد بتوانند کارشان را انجام دهند، برای مثال در همین قم یک کسی به من گفت که امام خمینی(ره) اصلاً مجتهد نیست و اگر مجتهد باشد این انقلابی که کرده است یک خطای اجتهادی است، حالا بگویید چه‌کار کنیم؟!

کلام آخر/ کشمیر منطقه استراتژیک مهمی است که باید مورد توجه ایران قرار بگیرد/ارتش هند جوانان مارا می‌کشد

یک‌چیزی که مهم بود و ناگفته ماند مسأله کشمیر است. در مورد کشمیر خودتان می‌دانید چگونه است. آنجا یک نهضت آزادی‌بخش هست که می‌خواهند از هند جدا شوند، حال یا با پاکستان می‌مانند یا مستقل می‌شوند.

به‌هرحال مسلمان هستند شیعیان بسیاری در آن‌جا وجود دارد، مردم و ما در دولت پاکستان از ایران توقع داریم و اگر ایران بتواند کاری انجام بدهد محبت عموم مردم پاکستان را می‌تواند به دست بیاورد. می‌تواند آنجا یا در تهران در مورد مشکل کشمیر یک درس گروهی یا مذاکراتی بر پا کنند و از کشمیر حمایت کنند؛ فرقی نمی کند از هر ملتی که نهضتی علیه کفر دارند.

 

ببینید الآن چه اوضاعی هست. ارتش هند بچه‌ها و جوان‌ها را می‌کشد. زن‌ها را می‌برند و عصمت آن‌ها را پایمال می‌کنند. توسط سلاح‌هایی مردم را نابینا می‌کنند و کشمیر در حال حاضر اوضاع بسیار وخیمی دارد و بیش از صد شهید در مرحله‌ جدید درگیری‌ها داده است.

ایران از این راه می‌تواند محبت عمومی مردم پاکستان را که در حال حاضر به خاطر وجود رسانه‌های وهابی خدشه‌دار شده است را به خود جلب کند. این شروع نهضت آزادی‌بخش کشمیر بهترین فرصت برای این کار است و اگر این محبت ایجاد شود، مسؤولان ایرانی می‌دانند که چه پیامدهای خوبی در ادامه به دنبال خواهد داشت.

/874/402/ر

محمدصالح غلامعلی نژاد
ارسال نظرات