۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۴۵۹۰۲۰
نماینده بعثه رهبری در عراق مطرح کرد؛

باید مراقب بود تا حقایق و پیام‌های اربعین تحریف نشود/ ترفند دشمنان برای خنثی کردن آثار بی‌نظیر زیارت اربعین

حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی مراسم اربعین را مظهر محبت، معرفت، بصیرت و همبستگی دانست و آن را بازخوانی جدید واقعه عاشورا برشمرد و از رسانه‌ها خواست با تمام توان این حرکت عظیم را در عرصه‌های مختلف برای جهانیان به نمایش بگذارند.
نجفی روحانی نجفی روحانی نجفی روحانی نجفی روحانی

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، رسانه ها نقش بسیار برجسته ای در مراسم اربعین دارند آنها می توانند چهره پیامهای قیام سیدالشهدا را به طور کامل برای جهانیان به تصویر بکشند و به نمایش بگذارند و پیامهای واقعه عاشور را به گوش دیگران رسانده تبلیغات مسموم دشمنان را خنثی کنند.

در گفتگویی که با حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی انجام داده ایم، وی با تأکید بر اینکه اگر پیام رسانی نباشد دشمن حقایق را پنهان می کند، از اصحاب رسانه می خواهد که با توجه به قدرت رسانه در انعکاس اخبار به نقاط مختلف جهان و حضور مؤثر در همه خانه ها، درسها و عبرتهای عاشورا را برای بشریت تبیین کنند.

رسا ـ با تشکر از حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی نماینده محترم بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق که این فرصت را در اختیار ما گذاشتند و با صعه سدر به سئوالات مورد نظر پاسخ گفتند؛ به عنوان نخستین سئوال، ظرفیت جهانی مراسم اربعین را چگونه می دانید؟

بسم الله الرحمن الرحیم انه خیر ناصر و معین. در ابتداء باید عرض کنم امام حسین علیه السلام تنها کسی است که از بین انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام اربعین دارد این اربعین فرصتی بی نظیر برای پیوند دلها وانسجام وهمبستگی ملتهاست. ظرفیتی بسیار عظیمی برای بازخوانی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله است اسلامی که از غدیر آغاز شد و در عاشورا احیاء گشت و هنگام ظهور حجت خدا(عج) به طور کامل به ثمر می نشیند.

رسا ـ به نظر حضرتعالی، اسلام اصیل با اسلام اموی چه تفاوت هایی دارد؟

اسلام اصیل اسلام والایی است ولایتی که اگر پیامبر اسلام ابلاغ نمی کرد رسالت خود را به انجام نرسانده بود. اسلامی که بر اساس خدا محوری، وحی، صداقت، محبت، انسان دوستی و حمایت از مستضعفان بنا شده است. اسلامی که در غدیر کامل شد اسلام دیگر که با زر، زور، تزویر، ظلم و ستم و نادیده گرفتن ارزش های الهی هم خوان بود و در کربلا به طور کامل مقابل ولی خدا، فرزند پیامبر ایستاد، اسلامی که يزيد خود را خلیفه آن می دانست و با غرور و سرمستى اشعاری را بدین مضمون خواند و آرزو كرد كاش نياكانش كه در جنگ بدر كشته شدند، زنده بودند و انتقام گیری يزيد را مى دیدند «ليت اشياخى ببدر شهدوا...» تا آنجا كه به انكار وحی و رسالت پرداخت وگفت: «لعبت هاشم بالملك فلا   خبر جاء و لا وحى نزل» هاشميان با حكومت بازى مى‌كردند، نه خبرى از عالم غيب آمده و نه وحى نازل‌ شده است همانطور که در کربلا مقابله شدیدی بین اسلام علوی و اموی به وجود آمد. امروز نیز در همان راستا اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی در مقابل هم قرار دارند؛ تکفیری های متحجر و گروهک تروریستی داعش جنایتکار نیز مولود آن است.

رسا ـ با توجه به اتهامات تکفیری ها مبنی بر بی توجهی شیعیان به قرآن به نظر حضرت عالی زائران اربعین نسبت به قرآن چه رسالتی دارند؟

امام حسین علیه السلام قرآن ناطق است کتاب تدوین الهی هم جامع ترین و کامل ترین کتاب آسمانی است. نجات بشریت در تمسک به این دو است. پیروان و محبان اهل بیت علیهم السلام باید همیشه مخصوصاً در ایام اربعین هرچه بیشتر به قرآن اهتمام ورزند و آن را در زندگی خود پیاده کنند همانند حضرت امام حسین علیه السلام که علاقه شدیدی به تلاوت قرآن داشتند و در شرایط حساس شب عاشورا نیز از تلاوت قرآن دست بر نداشته و پس از شهادت هم سر بریده آن حضرت اعجاز گونه چند مورد تلاوت قرآن کرد و یکی از آنها این بود «سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ» به زودى آنها كه ستم كردند مى‏ دانند كه بازگشت‏شان به كجاست. امام حسین علیه السلام با تلاوت این آیه هشدار داد که ستمگران سرنوشت بدی در پیش دارند. مورد دیگر این آیه از سوره کهف بود «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ كانُوا مِنْ آياتِنا عَجَباً» یعنی آيا گمان كردى اصحاب كهف و رقيم از آيات عجيب ما بود» حقیقتاً هم سرگذشت امام حسین از داستان اصحاب کهف عجیب تر بود. زیرا در جریان اصحاب کهف چند نفر برای حفظ خداپرستی از شهرشان فرار کرده به کوه پناه بردند اما امام حسین علیه السلام برای حفظ دین از شهر خود بیرون آمدند و در صحرای سوزان کربلا تمام هستی خود را فدا کردند تا دین خدا باقی بماند.

رسا ـ چگونه زائران از مراسم اربعین بهره بیشتری ببرند؟

زائران عزیز باید قدر این فرصت کم نظیر را بدانند و استفاده حد اکثری نمایند؛ به دنبال فرصت سازی باشند فرصت سوزی نکنند آداب ظاهری و باطنی زیارت را رعایت کنند. در این سفر سعی کنند با سیره امام حسین علیه السلام بیشتر آشنا شوند از هرکاری که با فلسفه قیام آن حضرت و راه ایشان منافات دارد خودداری کرده برای سفر خود برنامه ریزی داشته باشند. از برنامه ها و جلسات آموزشی و معرفتی استفاده و با عالمان و اندیشمندان و اساتید اخلاق ارتباط برقرار کنند تا توشه از معنویت را برای خود و دوستان به یادگار ببرند.

رسا ـ چگونه این شعور و شوق در زندگی ماندگار و مؤثر خواهد شد؟

جذبه مغناطیسی امام حسین علیه السلام افراد زیادی را دلباخته خود ساخته است. این عشق مقدس قابل تحسین است اما آنچه آن را ماندگار و اثرگذار در زندگی می کند عشق توام با معرفت است. زائران حسینی که با شور، عشق و محبت به زیارت حضرت اباعبدالله علیه السلام می روند باید خود را به اخلاق الهی متخلق و دستورات الهی را رعایت کنند. طبق سفارش ائمه معصومین علیهم السلام باید از روی معرفت زیارت کنند. خطباء، وعاظ، مبلغان، روحانیان، اهل قلم و رسانه باید تلاش کنند این شور و عشق را به معرفت افزایی و بصیرت زایی سوق دهند.

رسا ـ چگونه می توان زمینه مشارکت مطلوب مردم را در این جریان فراهم کرد؟

باید توجه داشته باشیم که هر کاری نیاز به انگیزه دارد. هر اندازه اجر و پاداش آن بیشتر باشد انگیزه شدیدتر می گردد. بنابر این برای مشارکت مطلوب تر باید مردم را هرچه بیشتر با فضائل زیارت امام حسین علیه السلام آشنا کرد. در حدیث هم آمده است که اگر مردم اجر و پاداش زیارت امام حسین علیه السلام را می دانستند از شوق نفس هایشان بند می آمد یا اینکه در حدیث دیگر آمده است که در قیامت هیچ کس نیست مگر اینکه وقتی برخورد کریمانه خداوند با زائر امام حسین علیه السلام را می بیند آرزو می کند کاش زائر امام حسین علیه السلام بود؛ حضور میلیون ها زائرکربلا و اربعین حسینی گویای این حقیقت است.

رسا ـ رسانه ها چه نقشی در بازنمایی و انعکاس جهانی مراسم اربعین دارند؟

رسانه ها نقش بسیار برجسته ای در مراسم اربعین دارند آنها می توانند چهره پیام های قیام سیدالشهدا را به طور کامل برای جهانیان به تصویر بکشند و به نمایش بگذارند اصحاب رسانه در این خصوص رسالت خطیری را برعهده دارند آنها می توانند با اقتدا به حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام و سایر اهل بیت علیهم السلام پیام های واقعه عاشور را به گوش دیگران رسانده تبلیغات مسموم دشمنان را خنثی کنند. بدون شک اگر پیام رسانی نباشد دشمن حقایق را پنهان می کند به قول شاعر «سِرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود/ کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود» رسانه ها که در دنیای امروز صدایشان به اقصی نقاط عالم می رسد و در همه خانه ها حضور دارند باید درس ها و عبرت های عاشورا را برای بشریت تبیین کنند.

رسا ـ نقش رسانه ها در ترویج و تحکیم وحدت انسانی و همبستگی اجتماعی در اربعین چیست؟

اسلام دین اخوت و همبستگی است و امروز بیش از هر زمان نیاز به وحدت و انسجام است. در اسلام همه «من ها» به «ما» تبدیل می شود تفرقه و تشتت رخت بر می بندد بسیاری از آداب و دستورات الهی در راستای همین موضوع لحاظ شده است. وقتی اسلام به همه سلام کردن را سفارش می کند مصافحه و دست دادن را ارج می نهد به نماز جماعت توصیه اکید می کند و همه را به اجتماعات دینی مانند نماز جمعه فرا می خواند و برای دیدار یکدیگر و تعاون به هم اجر پاداش قرار می دهد، همه این امور و بسیاری از امور دیگر بیانگر اهمیت همبستگی است. رسانه های جمعی در پیاده روی اربعین می توانند زیبایی های این حرکت عظیم که مانور وحدت و همبستگی است برای همگان به تصویر بکشند و اهمیت آن را بازگو کنند. رسانه ها می توانند تواضع، رفاقت، دوستی، صمیمیت، ایثار و انفاق را به نمایش بگذارند و ترویج کنند. مردم را از آنچه سبب جدایی و تفرقه می شود برحذر دارند و آنان را از توطئه های دشمنان با خبر سازند. عوامل گسیختگی و ضررهای اموری مانند بد زبانی، طعنه زدن و تمسخر کردن را بیان و ریشه آن را بخشکانند، بر وحدت و همدلی بین مسلمانان به عنوان مهمترین محور اسلام تاکید کنند، سطح بصیرت مردم را بالا ببرند تا ضرورت همبستگی لمس کنند و به آن اهتمام بخشند.

رسا ـ چه حرکت هایی اربعین حسینی را تهدید می کند و یا زیر سئوال می برد؟ برای رفع این حرکت ها چه اقداماتی باید انجام داد؟

هر حرکتی هر چند مهم اگر مواظبت نشود ممکن است آسیب ببیند و مورد تهدید واقع شود. در حرکت عظیم اربعین که به صورت یک حرکت فراملیتی در آمده است باید از آن مراقبت کرد تا حقایق و پیام های آن تحریف نشود. باید درس ها و پیام های آن به طور درست و کامل تبیین و ترویج گردد وگرنه از مسیر و هدف حضرت سید الشهداء علیه السلام دور می شود. مراسم اربعین باید افراد عاشورایی بسازد و جامعه را از بی تفاوتی بیرون بیاورد. باید لشگری بسان یاران حضرت اباعبدالله علیه السلام برای دفاع از دین و دیانت تربیت کند باید با سعه صدر و خوشرویی همه محبان اهل بیت در زیر خیمه با عظمت و بسیار وسیع حضرت اباعبدالله علیه السلام قرار گیرند باید از بیان مطالب و امور سست و بی اساس پرهیز گردد باید از گفتار و رفتار تفرقه انگیز اجتناب شود. همه زائران باید لشگری واحد و منسجم برای دفاع از دین و دینداری را تشکیل دهند.

رسا ـ به نظر حضرت عالی حوزه در ترویج فرهنگ عاشورایی چه برنامه هایی را می تواند در پیاده روی باشکوه اربعین حسینی پیاده کند؟

همان طوری که کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین برنامه ریزی کرده و اطلاع رسانی هم داشته است روحانیت در عرصه معرفت افزایی و بصیرت آفرینی حضور فعال و منظم داشته باشد، بدون شک آنها رسالت خطیری برعهده دارند لذا باید بین زائران حضور فعال داشته باشند و پیام های عاشورا را متناسب با سطح علمی و فکری زائران بیان کنند. پاسخگوی مسائل شرعی مورد ابتلای زائران باشند؛ باید و نبایدهای سفر و حساسیت های کشور عراق را به زائران گوشزد کرده روحیه شکرگزاری را در بین زائران تقویت کنند. اهمیت نماز جماعت را بیان و تبلیغ چهره به چهره داشته باشند و در اصل آداب زیارت با معرفت را به دیگران بیاموزند.

رسا ـ به نظر شما مهمترین چالشی که می تواند این حرکت بزرگ را تهدید کند چیست؟

دشمنان اسلام با ترفندهای گوناگون و مرموزانه خود به دنبال ایجاد اختلاف بین مسلمانان بوده و هستند از وجود افراد نا آگاه سوء استفاده می کنند در مراسم اربعین هم سعی می کنند از عناوین مختلف مانند عرب و عجم، شیعه و سنی، ایرانی و عراقی و سایر قومیت ها و فرق مذهبی دیگر بهره ببرند و اختلاف بیندازند. زائران عزیز باید هشیار باشند و بهانه به دست کسی ندهند و صبورانه با روی خوش و دلی سرشار از محبت نقشه های دشمنان را نقش برآب کنند و از هرگونه گفتار و رفتار تنش زا جداً بپرهیزند.

رسا ـ در پایان از جایگاه فردی مسئول که در جریان برپایی باشکوه راهپیمایی اربعین بوده اید، بفرمایید چه توصیه هایی به زائران دارید؟

با آرزوی زیارتی مقبول برای زائران عزیز اربعینی، نظر آنان را به چند نکته مهم جلب می کنم؛ اوّل اینکه باید توجه داشته باشند که به کشور دیگری به نام عراق سفر می کنند این کشور دارای حکومتی مستقل و مقررات و قوانین خاصی است باید به آن کاملاً احترام بگذارند و مقررات آن را دقیقاً رعایت کنند. دوم اینکه مردم عراق میزبان اصلی هستند و بسیار کریمانه در حد توان و وسع خود از زائران به عشق امام حسین علیه السلام پذیرایی می کنند بر زائران لازم است قدردان و شاکر آنان باشند و انتظار و توقع بی جا نداشته باشند. سوم اینکه در این سفر معنوی به رهنمودهای مرجعیت دینی عراق توجه کنند و نظرات آنان را چراغ راه خود قرار دهند. چهارم اینکه از هر گفتار و رفتار تنش زا و تفرقه افکن اجتناب کنند که اختلاف و تفرقه آرزوی دشمنان است. پنجم اینکه در معنا و پیام شعار اربعین امسال «ِانّی اُحامی اَبدَاً عَن دینی» دقت کنند که حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام فرمودند که اگر دست من قطع شود باز هم از دین خود حمایت می کنم. بنابراین ما هم از دین خدا حمایت کنیم. اول وقت اقامه نماز کنیم و به دیگران کمک نماییم. دیگر اینکه زائران در برخورد با مشکلات صبور، قانع وکم توقع و کم مؤونه باشند. باید توجه داشته باشند این سفر یک سفر تفریحی نیست یقینا سختی ها و مشکلاتی به همراه خواهد داشت که باید با عشق و صبوری آن را تحمل کرد چراکه تحمل مشکلات اجر و پاداش را مضاعف می کند.

/920/403/ر

ارسال نظرات