۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۴۵۹۹۸۲
کارشناس مسائل دینی:

غیبت، نفاق و دو رویی را در انسان ایجاد می کند

حجت الاسلام پور قربان با بیان اینکه غیبت درخت نفاق و دو رویی را در انسان ایجاد می کند، گفت: غیبت از رذایل اخلاقی و از صفات ناپسند و از گناهان کبیره و از علائم ضعف ایمان و نشانه شیطنت در درون انسان است.
غیبت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام مجتبی پور قربان امشب در جمع عزاداران حسینی در محله شهرک شهید ایرانمنش کرمان، به تبیین مسأله غیبت پرداخت و اظهار کرد: امام محمد باقر(ع) فرمودند «بر هر زن و مرد مومن واجب است هفتاد گناه کبیره طرف مقابل را بپوشاند» و متاسفانه افرادی در جامعه وجود دارند برای اینکه دیگران را متوجه خود کنند با زبان خود شروع به غیبت کردن دیگران می کنند.

وی بیان کرد: روایت شده است هنگامی که شب خواب هستید تا فردای صبح که حرف نزدید بهشتی هستید؛ اما به محض اینکه زبان به سخن در آمد اگر حرفهای بیهوده زدید منجر به گناه شدید.

حجت الاسلام پور قربان تصریح کرد: متاسفانه زبان انسانها منجر به جهنمی شدن تعدادی از آنها می شود و اگر کسی فضائل حضرت علی(ع) را بگوید گناهانی را که با زبان مرتکب آن شده است، گناهانش بخشیده می شود.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه غیبت یکی از گناهان و لغزش های بزرگ زبان است، ادامه داد: خداوند در قرآن کریم به شدت آن را نهی کرده است و غیبت از رذایل اخلاقی و از اوصاف ناپسند به شمار می رود.

وی ابراز کرد: چه خوب است انسانها به جای غیبت کردن دیگران به تلاوت قرآن و خواندن زیارت عاشورا بپردازند و زبان خود را از آتش جهنم حفظ کنند؛ بنابراین غیبت از رذیلت های اخلاقی است.

حجت الاسلام پور قربان با اشاره به اینکه غیبت سبب کینه و حسد و بعضا دشمنی می شود، عنوان کرد: غیبت ریشه ی فساد در جمعیت شده و درخت نفاق و دو رویی را در انسانها ایجاد می کند و وحدت و اتحاد جامعه را گسسته می کند، و پایه ی دیانت را نیز سست می کند.

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: سرمايه بزرگ هر انسان مؤمنى در زندگى، حيثيت و آبروى او است و هرچه آن را به خطر بيندازد مانند اين است كه جان او را به خطر انداخته و رسول خدا(ص) در این راستا فرمودند«اگر کسی عیب دیگران را برملا کرد از دنیا نخواهد رفت تا به همان عیب مبتلا شود».

وی یادآور شد: سه گروه از انسانها دچار عذاب قبر خواهند شد «اولین گروه افراد غیبت کننده، دومین گروه سخن چینان و سومین گروه کسانی که به بول اهمیت نمی دهند»؛ بنابراین غیبت یکی از گناهان و لغزش های بزرگ زبان به شمار می رود.

حجت الاسلام پور قربان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: غیبت از شخصیت و احترام افراد می کاهد و غیبت از رذایل اخلاقی و از صفات ناپسند و از گناهان کبیره و از علائم ضعف ایمان و نشانه ی شیطنت است و امام حسین(ع) فرمودند «غیبت نان خورش سگان دوزخ است».

کارشناس مسائل دینی افزود: خداوند وعده داده اگر شخص مسلمانی آبروی دیگری را ببرد عذاب دردناکی در انتظارش است؛ بنابراین غیبت سبب از بین رفتن دوستی ها شده و شخصیت دیگران را زیر سوال برده و همگان می دانند که غیبت گناه است و باید زبان خود را از گفتن غیبت در امان نگه دارند؛ چه بسا عواقب سختی برای افراد غیبت کننده در پیش روی است.

وی در پایان گفت: غیبت كردن تنها با لفظ شكل نمی گیرد؛ بلكه در بسیاری از موارد غیبت كردن با حركات اعضا هم شکل می گیرد، از این رو گناه غیبت نه تنها موجب فساد در ایمان و اخلاق شخص و رسوایی او در دنیا و آخرت می گردد؛ بلكه مفاسد اجتماعی و بشری را هم به دنبال دارد./202/9709/ب1

ارسال نظرات