۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۴۵۹۹۹۸
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

کار فرهنگی با امر به معروف و نهی از منکر منافات ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدخدایی با بیان این‌که عده‌ای کار فرهنگی را برای انجام ندادن امر به معروف و نهی از منکر بهانه می‌کنند، گفت: کار فرهنگی با امر به معروف و نهی از منکر منافات ندارد.
عبدخدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی عبد خدایی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به احادیثی از ائمه اطهار (ع) بیان داشت: خوبی‌ها و فرایض دینی به وسیله امر به معروف و نهی از منکر اقامه می‌شوند.

وی افزود: اگر امروز شخصی نماز می‌خواند به دلیل امر به معروفی است که گذشتگان انجام داده‌اند. همچنین اگر شخصی از زشتی‌ها پرهیز می‌کند به دلیل نهی از منکری است که در گذشته صورت می‌گرفته است.

نماینده مجلس خبرگان آمر به معروف را در مرحله اول خداوند دانست و گفت: در مرحله اول امر به معروف و نهی از منکر خداوند قرار دارد و در مرحله بعد پیامبر اکرم (ص) هستند. همچنین خداوند متعال یکی از ویژگی‌های امت اسلامی را امر به معروف و نهر از منکر می‌شمارد و می‌فرماید؛ شما بهترین امتی هستید که ظهور کرده‌اید به این دلیل که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید.

وی در ادامه افزود: خداوند متعال در مسیر امر به معروف و نهی از منکر بهترین بندگان خودش، پیامبران و اولیاء الله را فرستاده است. امام حسین (ع) نیز فلسفه شهادتشان در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدخدایی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) اظهار داشت: امام خمینی (ره) در طول انقلاب اسلامی بسیار تأکید می‌کردند که کارها را برای خدا انجام دهید. حرکتی که برای خداوند باشد خواهد ماند،‌ همانطور که قیام امام (ره) مانده است و بعد از ۳۸سال هنوز پشت استکبار از اسم ایران اسلامی می‌لرزد.

وی با اشاره به هجوم‌های دشمن به فرهنگ اسلامی گفت: هر چقدر حمله‌ها بیشتر باشد، تلاش‌ها نیز باید برای مقابله بیشتر صورت گیرد در قرآن کریم دو گونه وظیفه برای انجام دادن امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد در تعدادی از آیات وظیفه عموم مردم بیان می‌شود در تعداد دیگری از آیات وظیفه گروه خاصی تبیین می‌شود.

وی در ادامه افزود: این تفاوت قائل شدن در وظیفه عموم جامعه و افراد خاص به این دلیل است که امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتبی است در برخی از مراتب و مسائل وظیفه تمام مردم است که امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ مانند جایی که فردی را نصیحت می‌کنیم این وظیفه عمومی است.

نماینده مجلس خبرگان به وظیفه بازدارندگی اشاره کرد و گفت: بعضی از مسائل امر به معروف و نهی از منکر نیاز به علم و دانش دارد. این وظیفه بر دوش گروه خاصی است و تمام مردم نمی‌توانند در این راه اقدام کنند مانند این‌که هر شخصی نمی‌تواند مردم را به توحید و مسائل آن هدایت کند زیرا این مسائل نیاز به دانش دارند.

وی با بیان این‌که عده‌ای کار فرهنگی را برای انجام ندادن امر به معروف و نهی از منکر بهانه می‌کنند، ابراز داشت: کار فرهنگی با امر به معروف و نهی از منکر منافات ندارد هر دوی این امور بایکدیگر انجام می‌پذیرد و قرآن به این مضمون تصریح کرده است.

نماینده مجلس خبرگان افزود: در جمهوری اسلامی ایران کارهای فرهنگی بسیار زیادی انجام می‌گیرد اما عده‌ای هستند که عالماً و عامداً می‌خواهند جامعه را فاسد کنند. کار فرهنگی برای این افراد نتیجه بخش نیست و مسائل بازدارنده برای آن‌ها باید به کار برده شود در اعتیاد، چقدر می‌توان به قاچاقچی مواد مخدر نصیحت کرد؟! باید او را از این کار خود بازداشت.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی بازدارندگی را موضوع مهمی دانست و گفت: اگر بازدارندگی در امور نباشد عده‌ای هستند که شرع و قانون را زیر پا می گذراند. هیچکس با کار فرهنگی مخالفت ندارد اما باید دانست کار فرهنگی به تنهایی کافی نیست./201/862/ب1

ارسال نظرات