۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۴۶۲۹۷۰
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

تدبر در روایات زمینه ای استوار در مسیر ولایت است

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که امام حسین(ع) در مسیر قیام با برخی از افرادی نامه نگاری هایی داشته اند که متن رسیده از این نامه ها تاریخ را در تحلیل قیام عاشورا توانمند کرده است، گفت: درایت در حقیقت روایات و تدبر در این مفاهیم عظیم می تواند حقیقت تبعیت و رهروی در مسیر ولایت را در مومن به نمود عینی برساند.
حجت الاسلام شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شاهرودی امشب در سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان این که امام حسین(ع) در مسیر قیام با برخی از افرادی نامه نگاری هایی داشته اند که متن رسیده از این نامه ها تاریخ را در تحلیل قیام عاشورا توانمند کرده است، اظهار داشت: آخرین نامه ای که امام حسین(ع) از کربلا برای جمعی از بنی هاشم و برادرشان محمد بن حنفیه نوشته است بر این قرار است«بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیم امّا بَعد فَکانَّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَ کانَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ السَّلام؛ به نام خدای بخشنده مهربان، امّا بعد، پس گویا دنیایی نبوده و گویا آخرت همیشه بوده است».

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که دیدگاه امام حسین(ع) نسبت به دنیا در متن این نامه آن قدر زودگذر توصیف شده است که گویا اصلاً وجود ندارد، گفت: نکته برجسته تر در متن این نامه از این قرار است که تعریف امام حسین(ع) از آخرت با ادبیاتی است که گویا از ابتدای خلقت هر چه بوده آخرت بوده و در حقیقت دنیا هم مزرعه آخرت است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) درک صحیح مفاهیم روایات اهل بیت(ع) تنها راه شهود قلبی حقیقت اسماء حسنی الهی توصیف کرد و ابراز داشت: درایت در حقیقت روایات و تدبر در این مفاهیم عظیم می تواند حقیقت تبعیت و رهروی در مسیر ولایت را در مومن به نمود عینی برساند.

حجت الاسلام شاهرودی با اشاره به این که نامه امام حسین(ع) به محمد بن حنفیه روز ششم محرم در صحرای کربلا نگاشته شده است، اظهار داشت: بعد از شهادت امام حسن(ع) نامه های امام حسین(ع) بر دو محور اساسی بوده است که اهداف قیام عاشورا در این نامه ها با بررسی اموری همچون اصلاح امت، امر به معروف و نهی از منکرصورت گرفته در حالی که زنده نمودن حق و ادامه روش پیامبر اکرم(ص) دومین محور نامه های امام حسین(ع) را شکل داده است.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که معرفت به دنیا بر محور متن نامه امام حسین(ع) می تواند در رستگاری مومن نقش اساسی داشته باشد، اظهار داشت: امام علي(ع) در نامه‏اي به عثمان ابن حنيف انصاري که از سوي آن حضرت عهده‏دار حکومت بصره بود در ارتباط با دنيا و موضع صريح و روشن خود پيرامون آن چنين فرمودند« اليک عني يا دنيا فحبلک علي غاربک قد انسللت من مخالبک و افلت من حبائلک و اجتنبت الذهاب في مداحضک؛ اي دنيا از من دور شو زيرا من زمام تو را به گردنت انداخته، خود را از چنگ تو بيرون کشيده، از دامهايت گريخته و از گام نهادن در لغزشگاههاي تو دوري گزيده‏ام»

حجت الاسلام شاهرودی با اشاره بیان این که خیمه عمر سعد در جریان نگاه به دنیا نگاهی کاملا متفاوت و قابل تامل است، اظهار داشت: امام علی(ع) فرمودند« إِنَّ الدُّنيا مَشغَلَةٌ عَن غَيرِها و َلَم يُصِب صاحِبُها مِنها شَيئا إِلاّ فَتَحَت لَهُ حِرصا عَلَيها و َلَهَجا بِها و َلَن يَستَغنىَ صاحِبُها بِما نالَ فيها عَمّا لَم يَبلُغهُ مِنها؛ به راستى كه دنيا آدمى را به كلّى سرگرم خود مى‏ سازد و دنياپرست به چيزى از آن نرسد، مگر آن‏كه باب حرص و شيفتگى به آن بر رويش گشوده شود و به آنچه از اين دنيا دست يافته اكتفا نمى‏ كند تا در پى چيزى كه بدست نياورده نرود.» بر این اساس باید توجه داشت که حب دنیا و علاقه بی حد عمر سعد زمینه ساز فجایع روز عاشورا شد./837/202/ب3

 

ارسال نظرات