۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۴۶۴۱۰۶
آیت الله مهدوی:

افسردگی انسان ریشه در ضعف یقین دارد/ عقل انسان رضایت در برابر مصلحت خداوند را درک می‌کند

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت رضایت انسان در برابر قضا و قدر خداوند، گفت: انسان در مصائب یک دو راهی را پیش رو دارد، از طرفی ناخوشایند او است و از طرفی از سوی محبوب برایش صادر شده است، قدری اگر تأمل کنیم عقل می‌گوید مسرور باشیم، عقل انسان می‌فهمد که هرچه خداوند برای ما اختیار کند به مصلحت ما و به نفع ما است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در مجموعه دارالولایه اصفهان، با اشاره به روایتی پیرامون اهمیت تحصیل یقین، گفت: اگر می‌خواهیم آسایش داشته باشیم باید به دنبال تحصیل یقین و رضایت به قضای الهی برویم، در دنیای امروز نا آرامی‌ها و افسردگی‌ها زیاد شده است و همه اینها به خاطر ضعف انسان در تحصیل یقین و رضایت از قضای الهی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: برای مبارزه با افسردگی و ناامیدی باید علت و ریشه آن را از بین برد و عمده آن باز می‌گردد به شک، خداوند تمام راحتی را در یقین و رضایت از قضای الهی قرار داده است، رضایت حاصل یقین خواهد بود، امام صادق(ع) فرموده‌اند بالاترین درجه یقین رضایت از مکروه قضا است.

با درک علم و حکمت و عدل خداوند مصلحت مصائب را درک خواهیم کرد

وی با اشاره به اهمیت رضایت از مقدرات الهی در مشکلات و سختی‌ها، تصریح کرد: امتحانات الهی در شرایطی است که خلاف میل من تقدیر شود، فقر و بیماری و مسائلی از این دست که خود ما مقصر در آن نیستیم مقدرات الهی و مصلحت خداوند است، وقتی به این جا برسد در برابر دو راهی هستیم، از طرفی این گرفتاری و فشار روحی برای ما قابل تحمل نیست از طرفی می‌بینیم از طرف پروردگار حکیم و عادل این اتفاق رخ داده است، وقتی علم و عدل و حکمت خداوند را درک کنیم می‌توان به مصلحت خدا در این مسأله پی برد.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: انسان در مصائب یک دو راهی را پیش رو دارد، از طرفی ناخوشایند او است و از طرفی از سوی محبوب برایش صادر شده است، قدری اگر تأمل کنیم عقل می‌گوید مسرور باشیم، عقل انسان می‌فهمد که هرچه خداوند برای ما اختیار کند به مصلحت ما و به نفع ما است، در چنین حالتی و با چنین ادراکی انسان به رضایت می‌رسد.

امام جمعه موقت اصفهان، با بیان اینکه همه ما مشتاق دیدار امام زمان (عج) هستیم، اظهار کرد: ممکن است محبوب امام این باشد که ما ایشان را نبینیم، حالا دیدن یا ندیدن، کدام اولی است؟ کسی که دارای تعقل است در این حالت ندیدن را بر دیدن ترجیح می‌دهد، این به علت اتصال به یک اراده بالایی است که دارای حکمت و علم و عدالت است، وقتی این سه چیز کنار هم بیاید بحث جور دیگری خواهد بود و ما باید در برابر این سه تسلیم و راضی باشیم.

رضایت انسان در برابر مقدرات الهی بستگی به یقین انسان به خداوند دارد

وی با اشاره به تشرف اسماعیل حرقلی، تصریح کرد: حضرت به او فرمودند برگرد اما او حاضر به بازگشت نبود، حضرت خضر به او گفت چرا حیا نمی‌کنی، امام 3 مرتبه امر به برگشتن می‌کند و تو امتناع می‌کنی؟ در این هنگام اسماعیل به خود می‌آید و امام از او دور می‌شود، اما عالمی نظیر آیت الله فاضلی وقتی امام می‌فرمایند همراهی کردن امام به مصلحت او نیست بلافاصله تسلیم و راضی به امر امام می‌شود، این موضوع را باید به کل زندگی تعمیم داد، زمانی که مشکلات و کمبودها ما را دربرمی‌گیرند، خداوند برای ما مقدر کرده است که اینها در زندگی ما باشد، ما باید ببینیم در برابر گرفتاری‌ها تسلیم اراده پروردگار می‌شویم یا نه، این به یقین ما بستگی دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، عنوان کرد: اگر در برابر اراده الهی تسلیم نشویم هرچه هم تلاش کنیم در نهایت آنچه می‌شود که خداوند می‌خواسته است، امام صادق(ع) می‌فرمایند خداوند به عدالت و حکمت و علم خود قرار داده است شادی و انبساط روح را در یقین انسان به وجود خداوند و رضایت از مقدرات الهی و غصه‌ها را خداوند در شک قرار داده است.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: زمانی رضایت و تسلیم بودن و یقین داشتن انسان مشخص می‌شود که در برابر آنچه از مصائب و سختی‌ها از سوی خداوند می‌رسد صبر کند و تقدیرات الهی را بپذیر و در برابر آنها رضایت نشان دهد، اگر کسی مشکل داشت و به خاطر اینکه خداوند خواسته است مبتلا به این مشکل شود شادمان بود او به مرتبه رضایت رسیده است./201/1304/ب1

ارسال نظرات