۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۴۶۵۳۵۸

شناخت و نقد صحابه‌ پیامبر اکرم در یک اثر

کتاب «شناخت صحابه» به قلم آیت الله نجم الدین طبسی از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است.
 کتاب «شناخت صحابه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «شناخت صحابه» به قلم آیت الله نجم الدین طبسی از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است.

 

این کتاب از «یک درآمد» و نه فصل با عناوین «صحابه مشترک»، «نقد صحابه»، «صحابه ناشناخته»، «رابطه امیرمؤمنان علیه‌السلام و صحابه»، «نامگذاری و ازدواج‌ها»، «رابطه صحابه با یکدیگر»، «شیعه و صحابه»، «راه راست» و «درنگ در یک واقعیت» تشکیل شده است.

 

نویسنده در عنوان «تبلیغاتی خصمانه» به پاسخگویی به این شبهه که «اصل  مذهب از ایران و دوران صفویه است» پرداخته است، در قسمتی از این متن می‌خوانیم:

بعضی‌ها خیال می‌کنند مذهب تشیع از دوران صفوی به وجود آمده است. اخیرا وهابی‌ها از  طریق تبلیغات ماهواره‌ای می‌گویند: اصل تشیع از ایران است. مذهب شیعه، مذهب ایرانیان است و آغاز آن نیز از ایران و اصفهان  از میان صفویه است.

نخست در پاسخ باید گفت: صفویه نژاد فارس نیستند؛ بلکه نژاد ترکند؛ صفوی‌ها عموزاده‌های عثمانی‌ها و همه از نژاد ترک «از شمال عراق» هستند. گروهی به سمت ترکیه فعلی رفتند و تشکیل حکومت عثمانی دادند جمعی نیز به این سمت آمدن و تشکیل حکومت صفوی دادند.

از سویی، ریشه مذهب شیعه فارسی نیست؛ بلکه عربی است و در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بوده است.

ابوحاتم رازی از علمای بزرگ اهل سنت و سلفی مسلک در کتاب خود «الزینة فی الکلمات الإسلامیه» جلد 3 می‌گوید: شیعه نخستین نام مذهب، در اسلام است. یعنی قبل از مذهب تسنن، لقب چهار تن از صحابه بود. بر اساس گفته آقایان، ابوذر باید اصفهانی باشد! نه از طایفه  غفار، خاندان یاسر همه حجازی‌اند.

سلمان نیز که اهل شیراز و یا رامهرمز است، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  به او شناسنامه داد و فرمود: «سلمان منا اهل البیت»، چگونه می‌گویند: اصل شیعه فارسی صفوی است.

صفویه پانصد سال قبل می‌زیستند و فردی که می‌گوید: شیعه نخستین نام مذهب در اسلام است خود، در سال 195 هجری، یعنی هفتصد قبل از صفویه زندگی می‌کرده است و  بر اساس این نقل ریشه تشیع مدنی است نه فارسی. ریشه شیعیان در مدینه و بین صحابه و عرب وجود داشته است.

در بخش دیگری از این عنوان  به بررسی «پیدایش تشیع در قم» پرداخته شده است، در پاره‌ای از این متن می‌خوانیم: تشیع قم نیز در تاریخ 83 هجری به وسیله فرزندان سعد بن مالک  اشعری، از کوفه بوده است. یاقوت حمری صاحب کتاب معجم الدین البلدان متوفای 626 ه.ق که خود اهل تسنن است و هشتصد سال پیش، سیصد سال قبل از صوفیه می‌زیسته، می‌گوید: قم شهر بزرگی است؛ زیبا، جالب و اهل قم همه شیعه هستند.

 آغاز تشیع در قم از سال 83 هجری بوده است، یعنی22 سال بعد از حادثه کربلا، زمان امام زمان زین العابدین علیه‌السلام و توسط گروهی  که از عراق به این دیار آمده‌اند یعنی فرزندان سعد بن مالک: عبدالله و احوص و نعیم و عبدالرحمن و اسحاق که از کوفه به قم آمد و خود شیعه بودند و تشیع را به قم آوردند. در شهر، غیر از شیعه  وجود نداشت و خاندان اشعری یمنی هستند.

 یعنی اساس تشیع قم از یمن و عرب بوده است و ایران و فارس و عرب و همه به شیعه علی علیه‌السلام بودن افتخار می‌کنند و آنچه که در مورد اساسا تشیع در دوران صفویه گفته شده حاکی از ناآگاهی طرف مقابل است.

گفتنی است، نویسنده برای تدوین این کتاب 94 منبع روایی و تاریخ همچون: «معجم البلدان»، «منهاج السنة»، «الشافی فی الأمامة»، «الفتنة کبری»، «کنز العمال»، «مدینة المعاجز»، «منهاج السنة»، «مروج الذهب»، «تنقیح المقال»و «ربیع الابرابر».

کتاب «شناخت صحابه» با شمارگان 3000 نسخه در 152 صفحه به قمیت 3000 تومان از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است./998/پ202/ق

ارسال نظرات