۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۴۶۵۹۹۵
صالحی امیری:

ایجاد آرامش و امنیت برای مردم باید در اولویت باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که تلاش برای پاکسازی جامعه از بدی‌ها و ایجاد آرامش و امنیت برای مردم باید در اولویت باشد، گفت: نماز سر سلسله کاهش آسیب‌های اجتماعی است.
صالحی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که بعدازظهر امروز در موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه احیای موضوع نماز در کشور را مدیون حجت الاسلام و المسلمین قرائتی هستیم، اظهار داشت: ایشان با همکاران خود توانستند بذر نماز را در کشور کاشته و امروز شاهد نهال آن باشیم، همچنین انتخاب موضوع آسیب‌های اجتماعی برای اجلاس بسیار هوشمندانه بود.

وی با اشاره به اینکه دهه اول انقلاب الگوی اصلی برای فضای فرهنگی کشور است، خاطرنشان کرد: ما در فرآیند انقلاب اسلامی چهار دهه را پشت سر گذاشته‌ایم که دهه اول انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی است، این دوره ناظر بر مدیریت مقام معظم رهبری و جنگ تحمیلی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در این دوران وقتی احساس حرکت از سوی مقامات کشور صورت می‌گرفت مردم نیز با آنها همراه می‌شدند و در این دوره کمترین مشکل شکاف را بین بخش‌های مختلف داریم، ما برای تدوام حیات اجتماعی جامعه ایران باید روحیه فرهنگی دهه اول انقلاب را تقویت و ترویج کنیم.

صالحی امیری یادآور شد: روح معرفت‌جویی، اخلاق‌گرایی، همدردی و شهادت طلبی در دهه اول انقلاب بارز است و کمتر انسان گرسنه‌ای در کشور دیده می‌شود، ما امروز در دهه چهارم باید ببینیم که چگونه می‌توانیم روحیه دهه اول را تقویت کنیم، در آن دهه شخصیت کاریزماتیک امام  راحل به جامعه روح معنوی می‌بخشید و مردم حیات اجتماعی خود را در فضایی که امام نفس می‌کشیدند ترسیم می‌کردند.

وی افزود: در دهه دوم انقلاب ظهور اینترنت، ماهواره در سال 72، حذف پدیده زمان و مکان، ظهور شکاف میان فرهنگ رسمی و غیر رسمی و ایجاد تنش‌ها در برخی طبقات جامعه چالش‌هایی است که در این دهه با آن مواجه می‌شویم و آن هم به خاطر این است که کشور در حال توسعه است و کشور در حال توسعه قطعا با این موضوعات آشنا می‌گردد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه اعتیاد و شکاف طبقاتی،  محصول توسعه کشورها در طول زمان است، خاطرنشان کرد: در دهه 40 کشور با یک درصد طلاق مواجه بود اما شاهد هستیم که دهه90 این امر به 23درصد افزایش پیدا کرده است، این نشان می‌دهد که تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی همزمان با چالش‌های فرهنگی همراه خواهد بود و نکته اینجا است که چگونه رفتار کنیم که هم توسعه داشته باشیم و هم کمترین شکاف در کشور ایجاد شود.

صالحی امیری ابراز داشت: اینکه چگونه می‌توانیم در جامعه‌ای که در حال تحول است همراه با تحولات توسعه آسیب‌ها و چالش‌های آن را نیز مدیریت کنیم بسیار موضوعی مهم است، جامعه بدون چالش‌های اجتماعی کاملا آرمان‌گرایان است، اما می‌توان برنامه‌ای را طراحی کرد که با آن کمترین آسیب‌های اجتماعی را دید.

وی بیان کرد: جامعه ایران جامعه خاصی است که امکان آزمایش تطبیقی در آن وجود ندارد، در غرب با فمینیسم، اومانیسم، پورالیسم  جامعه را می توان در دست بررسی  قرار داد، اما جامعه ایران بر اندیشه وحدانیت، شریعت و دیانت تکیه دارد که هرگونه مطالعه تجربی و تطبیقی را نمی‌توان بروی آن انجام داد، به عبارتی دیگر این کار نه ممکن نه مطابق با مبانی دینی و نه عاقلانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه توسعه زیستی از نیازهای اولیه جامعه است، تصریح کرد: نیازهای معرفتی در بخش دیگری در کشور ما مطرح است، در کنار رفاه اقتصادی در کشور ما الگو معرفتی هم تعریف می‌شود، اینکه چگونه می‌توان با تمسک بر نماز بر آسیب‌های اجتماعی جامعه فائق آمد اصل مهم است و کلید این قفل باید در این اجلاس به سازمان‌ها  داده شود.

دهه سوم انقلاب مصادف با ظهور شبکه‌های اجتماعی بدون مرز

صالحی امیری با اشاره به دهه سوم انقلاب اضافه کرد: دهه سوم انقلاب تغییر در هنجارها، نظام خانواده، نظام جنسیتی، نظام مصرفی، تغییر در رفتار افراد و ایجاد شبکه‌های اجتماعی که فاقد مرز است می‌باشد، در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی 1500 میلیلون کانال فعال است که بالای 5هزار نفر عضو دارند، یک فضای کاملا با داده‌های زیاد که بدون هرگونه غربال و تصفیه در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

وی گفت: چگونه ما می‌توانیم نسبت به مصرف فرهنگی جامعه فکر نکنیم و در واقع اگر جامعه بخواهد زیست فرهنگی داشته باشد و جوانی با معرفت‌جویی پرورش دهد باید به مصرف فرهنگی جامعه حساسیت نشان داده شود، با کم توجهی در یک بستر باز نمی‌توان جوان را رها کرد که این خیانت است و از طرفی دیگر هم نمی‌توان جوان را رها کرد که آن هم غیر ممکن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خوشبختانه دولت، رئیس جمهور و شورای عالی فضای مجازی تصویب کردند که فضای مجازی را کنترل نمایند، این یک محدودیت نیست بلکه باید دید چه محتوایی در این فضا تولید می‌شود و توسط چه کسانی مصرف می‌گردد، زیرا هر تولید در میان چند صدنفر در چند لحظه کوتاه امکان‌پذیر است، پس این فضا نباید به آسیب‌های اجتماعی تبدیل شود.

صالحی امیری با اشاره به موضوع ولنگاری فرهنگی افزود: وقتی امنیت فرهنگی وجود نداشته باشد آسیب‌های اجتماعی رخ می‌دهد، نماز نقطه امنیتی یک انسان است، سهل‌انگاری ما در عرصه نماز این آسیب را ایجاد می‌کند، نماز به عنوان یک اندیشه، اعتقاد و یک راهبرد استراتژیک است.

نماز دارو حیات‌بخش در دهه چهارم انقلاب

وی با بیان اینکه نماز دارو حیات‌بخش در دهه چهارم انقلاب خواهد بود، تصریح کرد: به لحاظ معرفتی جامعه ما دچار بحران نشده است، شاخص‌ها نشان می‌دهد معرفت دینی در کشور ما رو به تعالی است، نماز بالاتر از مناسک دینی ما است، آن چیزی که بیش از هم به آن نیاز داریم درک ذائقه جامعه، خداجویی و توجه به مبانی معرفتی است، با وجود اربعین و عاشورا است نیاز به بحران نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در عاشورا 40میلیون نفر از مردم به خیابان آمدند و این یک نگاه معرفتی است، جامعه دچار بحران معرفتی نیست، جامعه ایران دچار تهدید نمی‌باشد، اجلاس می‌تواند به نسخه درمان ذائقه مردم کمک کند، امروز انیمیشن و بخش‌های تصویری می‌تواند در انتقال مفاهیم دینی کمک کند، باید فهمید که زبان انتقال فرهنگ تغییر کرده است.

صالحی امیری با بیان اینکه موضوع نیازسنجی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در عرصه نماز نوآوری و خلاقیت با شکل‌گیری زبان‌های جدید باید صورت گیرد، اصرار به راهی که گذشته برای انتقال مفاهیم وجود داشته است صحیح نیست، همچنین بحث خانواده نیز مهم است، بدون خانواده نماز جایگاه خود را پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به نقش نظام آموزشی خصوصا آموزش و پرورش بروی جامعه اضافه کرد: این نظام آموزشی می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را با نماز کاهش دهد، رسانه ملی هم با بخش عمده‌ای از تیزر و تبلیغات حرفه‌ای می‌تواند در جهت گسترش نماز و ترویج آن همکاری نماید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با نقش نهاد مرجعیت و علما گفت: این قشر نیز تاثیرگذار هستند، در گذشته مسجد کانون مردم بود، در واقع مردم با پیش نماز در ارتباط تنگاتنگی بودند، احیای مسجد به عنوان یک نهاد حل مسائل در محل باید دوباره اتفاق بیافتد، احیای مسجد از بعد جایگاه مسجد در نظام دینی امر مهمی است، اگر به الگوی مسجد در دهه اول برگردیم موفق هستیم و غرب نسخه نجات بخش برای ما ندارد، نباید فراموش کرد که یک روحانی با هر مسئولیتی وظیفه اصلی‌اش ارتقای سطح دینی مردم است.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای گسترش معرفتی مردم

صالحی امیری ادامه داد: با ایجاد کانا‌هال در فضای مجازی می‌توانیم مردم را به سوی نماز تقریب کنیم، امروز باید یک خیزش بزرگ برای نماز با شناخت آسیب‌های اجتماعی شکل گیرد، با زبان جدید و با ذائقه و سلیقه امروز باید تولید محتوا صورت گیرد، از طریق روحانیت، دولت، ستاد اقامه نماز و.. این امر صورت گیرد.

ایجاد یک فضای برای زیست فرهنگی در جامعه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در ایام حج همیشه انسان نگاه‌اش به بالا است، یعنی نگاه معرفت‌جویی دراد و این نمونه بارز معرفت‌زیستی است، پس باید فضایی برای زیست فرهنگی ایجاد کنیم، در محیطی کشور به جای افشا، تهمت و افترا باید محیط نماز و امور دینی شکل گیردريال پس مدیرانی که به هم توهین می‌کنند بدانند که جامعه از نظر فرهنگی زده می‌شود.

افزایش سرانه فرهنگی کشور

وی در پایان گفت: در کشور ما کتاب‌خوانی و مطالعه و توجه به مسائل مصرفی پایین است، تلاش برای پاکسازی جامعه از بدی‌ها و ایجاد آرامش و امنیت برای مردم باید در اولویت باشد، انتخاب عنوان برای این اجلاس هوشمندانه بود که رهبری نیز بروی آن تاکید دارند و این مسؤولیت مردم را نیز بیشتر می‌کند، نماز سر سلسله کاهش آسیب‌های اجتماعی است، امید است جامعه‌ای با حداقل آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم./816/پ202/ج1

ارسال نظرات