۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۴۶۶۰۶۳
حجت الاسلام ماندگاری:

آتش بی‌حیایی در جامعه همه را می‌سوزاند

استاد حوزه علمیه گفت: آتش بی‌حیایی در جامعه همه را می‌سوزاند، روزگاری شهرهای مشهد و قم اعتقادی به بی‌حیایی نداشتند و معتقد بودند که این اتفاق در تهران افتاده است اما امروز می‌بینیم که شهرهای مذهبی هم گرفتار این آسیب شده اند.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری استاد اخلاق حوزه علمیه امروز در ادامه کلاس اخلاق خود که در امامزاده حسن(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه همه اولیا آمده‌اند تا ما را به اخلاق در زندگی ترویج دهند، اظهار داشت: هدف ابتدایی ائمه این است که انسان‌ها را تزکیه دهند، همانگونه که یک حکومت اگر سالم نباشد نمی‌توان از سالم بودن مردم توقع داشته باشیم، اولویت اول ائمه نیز اصلاح حکومت بوده است.

وی ادامه داد: یکی از اصول اخلاقی در این زمینه پیاده کردن عدالت در جامعه است، سه قوه شهوت، غضب، وهم و خیال هستند که باید عدالت در آن رعایت شود.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه عدالت در قوه شهوت محصولش عفت، حیا و تکثیر نسل است، خاطرنشان کرد: همچنین عدالت در غضب نیز شجاعت و استقامت را به وجود می‌آورد، و در آخر باید گفت عدالت در وهم و خیال هم حکمت و برنامه ریزی را ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام ماندگاری تاکید کرد: عدالت در شهوت که عفت را ایجاد می‌کند مهم است، دشمن در تلاش است عفت را در جامعه از بین ببرد، در امتداد بی‌عفتی، حتما بی‌غیرتی و بی‌مسؤولیتی ایجاد می‌شود، بی‌مسؤولیتی هم انسان را به سوی خوش گذرانی صرف می‌برد و در عین حال حکومت را ضعیف و دشمن را بر جامعه غالب می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر می‌بینیم که دشمن هزاران شبکه ماهواره‌ای را ایجاد می‌کند تا جوانان ما را از مسیر منحرف کند تا به اصل هدف خود که بی‌حیایی است برسد، بی‌حیایی آنقدر می‌تواند جلو برود تا حدی که کشور مسلمانی چون اسپانیا را به شکل امروزی درآورد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینکه حیا و عفت باور دارد هیچ نقطه کوری در دنیا وجود ندارد، تصریح کرد: در این طرز فکر خداوند در همه جا حاضر به اعمال ما است، ما از بعضی آسیب‌ها در جامعه رنج می‌بریم، یکی از این آسیب‌ها بی‌حیایی است که به شدت جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در این شرایط باید تمام تلاش خود را کنیم  که این آسیب‌ها در جامعه از بین برود.

حجت الاسلام ماندگاری یادآور شد: آتش بی‌حیایی در جامعه همه را می‌سوزاند، روزگاری شهرهای مشهد و قم اعتقادی به بی‌حیایی نداشتند و معتقد بودند که این اتفاق در تهران افتاده است اما امروز می‌بینیم که شهرهای مذهبی هم گرفتار این آسیب شدند.

وی ابراز داشت: یکی از محصولات بی‌حیایی به وجود آمدن بی‌دینی در انسان است، همچنین ناکامی و شکست از دیگر آسیب‌هایی است که انسان را اذیت می‌کند، یک از عوامل ناکامی هم در بی‌حیایی تجسم می‌شود، دین اسلام می‌گوید اگر جامعه و چشم مردم بی‌حیا شود افراد هوس می‌کنند در حالی که به هدف نمی‌رسند و در این شرایط ناکام می‌شوند، بدین ترتیب انگیزه برای افراد در کارهای مختلف از بین می‌رود، بنابراین آمار ازدواج هم در جامع پائین می‌آید.

استاد اخلاق حوزه گفت: اگر می‌خواهیم آسیب شکست در جامعه کم شود باید آمار بی‌حیایی را کاهش دهیم، دیگر آسیب جامعه اضطراب است، در این حالت انسان بی‌حیا سعی دارد که همه را از خود راضی نگه دارد اما این امکان وجود ندارد، کسانی که خود را برای مردم آرایش می‌کنند نمی‌توانند همه را راضی کنند و این اضطراب و ناآرامی همیشه در فرد وجود دارد.

حجت الاسلام ماندگاری ادامه داد: مردها و زنها بی‌حیایی که در جامعه رفت و آمد می‌کنند ممکن است تصویرشان در ذهن دیگران ثبت شوند آنگاه به موقع خواب در ذهن این افراد به صورت سریالی از تصاویر می‌چرخند، این کار انرژی منفی برای افراد درست می‌کند.

وی بیان کرد: آسیب بعدی جامعه سلامت از بین رفته انسان است، حال در جامعه ای که بی حیایی رواج پیدا کند هر فردی ممکن است در چشم و ذهن دچار بیماری شود، در آمریکا آمار جنایات جنسی بیداد می کند زیرا افراد بیمار به انجام کارهای غیر اخلاقی مشغول می شوند، چشمی که با حیا شود سلامت جنسی را به وجود می آورد.

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: از آسیب‌های دیگر جامعه سو ظن است، سوء ظن مثل تنور است و بیشتر از همه خود فرد در آن می‌سوزد، بیشتر پسرها و دخترانی که با هم دوست هستند به هم سو ظن دارند زیرا احساس ناپاکی نسبت به هم دارند، آمار عفت که بالا برود سوء ظن پایین می‌آید، وقتی یک زن و مرد که دائما احساس می‌کنند طرف مقابل‌شان با شخص دیگری رابطه عاطفی دارد اتفاق بدی در جامعه رخ می‌دهد.

حجت الاسلام ماندگاری اضافه کرد: آسیب دیگر جامعه ترس است، جامعه ترسو بدرد نمی‌خورد، ترس از بی‌حیایی نشأت می‌گیرد، کسانی که گناه کرده‌اند دائما ترس این را دارند که مبادا گناه‌شان آشکار شود، در این شرایط نمی‌توان توقع داشت که یک جامعه ترسو پدر و مادر خوبی را داشته باشد.

وی اظهار داشت: مقایسه یکی دیگر از آسیب‌های جامعه است که باید به آن توجه کرد، اگر مردان و زنان ما در طول روز از مقایسه دیگران با همسر خودشان خودداری کنند زندگی آنها سالم خواهند بود، مقایسه در زندگی زلزله چند ریشتری ایجاد می‌کند.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: آسیب بعدی در جامعه حق الناس است، پس مرد و زنی که در جامعه خود را بزک می‌کنند بدانند که زندگی چندین خانواده را در این حالت خراب می‌کنند و این حق الناس است که به دوش آنها خواهد بود./202/816/ب1

ارسال نظرات