۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۴۶۶۲۸۳
یادداشتی از استاد طائب در باب سلامت معنوی؛

تأثیر ارتباط با عالم غیب بر جسم انسان

سلامت معنوی را می­‌توان این گونه تعریف کرد: تلاش برای تنظیم حس، که همان جسم است؛ به نوعی که برای اتصال با غیب این عالم توانمند شود و مداوای معنوی یعنی بهره­‌گیری از غیب این عالم برای تنظیم جسم؛
طائب سلامت

معنا و چیستی امور معنوی

از مجموع کاربرد کلمه معنوی در ادبیات دینی به دست می‌­آید که مراد از معنوی، معنای مقابل حسی و مادی است؛ به این بیان که در عالم وجود، علاوه بر موجودات مادی و حسی، برخی مخلوقات و موجودات غیر مادی و غیر محسوس نیز وجود دارند که از حس ما غایب‌­اند؛ غیبت آنها از ما به دلیل موانع حسی و ناتوانی دستگاه حسی ما از حس کردن آنها نیست، بلکه اصولا آنها از سنخ امور مادی و حسی نیستند و فاصله بین درک ما و آن امور از سنخ فاصله و موانع حسی نیست؛ البته گاهی برخی محسوسات هم از ما غایب‌اند که علتش تفاوت حس کننده با آن محسوس است؛ مثلا گوش ما تا حدی صداهای حسی را می‌شنود و بالاتر و کمتر از آن حد را نمی‌شنود. بنابراین، دو گونه شیء از ما غایب هستند: غایب حس‌ناشدنی و غایب حس­‌شدنی.

در ادبیات قرآنی، غایب حس‌ناشدنی، با کلمه غیب و عالم غیب یاد می‌شود و خداوند متعال که عالم به غیب و شهادت است یعنی هم به امور و اشیاء حس‌ناشدنی علم دارد و هم به امور حس‌شدنی.

قابل ادراک بودن امور معنوی

غیب، چیزی نیست که نتوان آن را ادراک کرد، بلکه چیزی است که نمی‌توان آن را با قوای حسی، احساس کرد و آن را به طور حسی، دید و شندید. از این رو، ابزار درک عالم غیب، امری است بیرون و برتر از ابزار درک امور حسی گرچه ابزار درک امور حسی در رشد و تعالی درک غیر حسی نیز مؤثر است.

چیستی معنویت

با این توضیح، روشن می‌شود که مراد از معنویت، یعنی ارتباط با عالم غیب و امور غیبی، و چون وجود باری­‌تعالی که غیب محض و مطلق است، در اوج معنویت است، لذا ارتباط با او برترین درجه معنویت خواهد بود.  

میزان اثرپذیری از امور معنوی

در عالم محسوسات، هر چه میزان ارتباط و اتصال، بین حس­­کننده و محسوس بیشتر باشد، اثرپذیری(مثب یا منفی) بیشتر و شدیدتر است؛ مثلا، وقتی آتش و بدن انسان در مرحله احساس قرار می­‌گیرند، به هر میزان که احساس بیشتر باشد، اثر بیشتر است و معلوم است که احساس، زمانی رخ می­‌دهد که بین حس­‌کننده و محسوس ارتباط برقرار شود؛ لذا شدت ارتباط، عامل شدت یافتن اثرپذیری است و در این مسئله، نحوه و شرایط ارتباط مهم است؛ چرا که ممکن است آتش بسوزاند و نابود کند و ممکن است بسازد و بپزد.

حال می‌گوییم همین مسئله در ارتباط با غیب و درک آن عالم معنا نیز روی می­‌دهد و به میزانی که درک، یا همان اتصال، شدیدتر و قوی‌تر باشد، اثر بیشتری پدید می‌آید و چون غیب این عالم از جنس ماده نیست، لذا از امور ناسازگار و مخالف و معارض که در ماده است، دور است؛ از این رو، تأثیری فزاینده و آرام­‌بخش و تعدیل­‌کننده خواهد داشت؛ یعنی کمبودها را جبران می­‌کند و خلأها را پر می­‌سازد و همان‌گونه که درک حسی زمینه را برای ایجاد درک معنوی یعنی اتصال با عالم غیب فراهم می­‌کند، اثر عکس آن نیز صادق است. یعنی ارتباط با عالم غیب، موجب تصحیح و تنظیم امور عالم شهادت و محسوس می­‌شود.

چیستی سلامت و مداوای معنوی

بنابراین، در تعریف سلامت معنوی می­‌توان گفت: سلامت معنوی یعنی تلاش برای تنظیم و تعدیل امور مادی و محسوس، به نوعی که برای اتصال با عالم غیب توانمند شود و بتواند با آن عالم ارتباط بگیرد و مداوای معنوی یعنی بهره­‌گیری از عالم غیب برای تنظیم و سلامتی جسم.

این مسئله را با مثال‌هایی می‌توان روشن‌تر بیان کرد مانند: رابطه «صوموا تصحوا» با حالت معنوی آن؛ رابطه نماز با جلوگیری از فحشا و منکر؛ رابطه فحشا و منکر با بیماری‌های جسمی؛ رابطه ذکر که غایت نماز است، با جلوگیری از فحشا و منکر؛ رابطه پرداخت زکات به قصد قربت با سلامت جامعه به لحاظ اقتصادی و جسمی.

خلاصه مطلب اینکه امر معنوی، به علت بیرون بودن از مقوله حس و ماده و به میزان دوری از کدورت مادی، قوت وجودی و قدرت تأثیری بالایی دارد. از این رو، ارتباط با این معنویت به هر میزان افزایش یابد، سلامتی روحی و روانی بیشتری در پی خواهد داشت و به تبع آن، احتمال سلامتی جسمی و درمان آن بیشتر می‌شود و چون حق متعال، بالاترین معنویت را داراست، ارتباط مستقیم با او، بالاترین تاثیر را در سلامتی روح و روان خواهد داشت و این مسئله در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش اساسی دارد.

از همین منظر می­‌توان به شفا بودن قرآن کریم پی برد و با این دیدگاه، مؤثر بودن برخی آیات را برای مداوای برخی بیماری­‌ها روشن کرد؛ یعنی آیات الهی موجب ارتباط انسان با همان غیب مطلق می­‌شود که نور محض است و تأثیر آن بر جسم، عامل تنظیم و تصحیح آن و اثر عکس آن، تنظیم زمینه جسمی برای درک معنوی خواهد بود.

975/704/ر

ارسال نظرات