۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۴۶۶۶۲۸

نشست کتاب‌خوان تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی در قم برگزار شد

نشست کتاب‌خوان تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی به منظورآشنایی با جدیدترین منابع تخصصی و به روز این علم از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، در کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای قم برگزار شد.
شست کتاب‌خوان تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست کتاب‌خوان به ابتکار و همت دبیر نهاد کتابخانه‌ای عمومی کشور علیرضا مختارپور از سال 94 تا کنون در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به منظور تحقیق یافتن منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص گسترش فرهنگ کتابخوانی به صورت عمومی و تخصصی برگزار ‌میشود.

در همین راستا، نشست کتاب‌خوانی تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی به منظور آشنایی با جدیدترین منابع تخصصی و به روز این علم، عصر امروز، از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، در تالار غدیر کتابخانه عمومی آیتالله خامنه‌ای قم برگزار شد.

در این نشست کتاب‌های «تعامل اطلاعاتی انسان؛ رویکردی بوم‌شناختی رفتار اطاعاتی»، «فراداده موتورهای کاوش وب و میانکشپذیری آنها»، «پژوهش مولد و ماندگار»، «نقد منابع اطلاعاتی؛ شناخت مفاهیم، ساختار، ماهیت و معیارهای نقد»، «جستجوی اطلاعات؛ بررسی تحقیقات درباره اطلاع‌یابی» و «روش تحقیق کیفی؛ ضد روش» از سوی استادان و پژوهشگران عرصه اطلاعات و کتابداری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

کتاب «پژوهش مولد و ماندگار»

کتاب«پژوهش مولد و ماندگار» نوشته مریم نظری است و در این نشست، نقد و بررسی این کتاب از سوی دکتر مهدی محمدی، استاد دانشگاه و پژوهشگر  انجام شد.

گزیده‌ای از کتاب: «پژوهش مولد و ماندگار در چهار بخش و 10 فصل تدوین شده است.

پنج فصل نخست کتاب شامل «چگونه پژوهش مولد و ماندگار می‌شود؟»، «چرا اکثر پژوهش‌های بی‌کاربرد می‌ماند؟»، «چگونه در بافت محدودیت‌ها، پژوهشگری مولد کار شویم؟»، «چگونه علاقه‌مان را به پژوهشی خریدنی تبدیل کنیم؟» و «چگونه پژوهشی مسأله‌دار طراحی، اجرا و ارائه کنیم؟» است.

«چگونه غنی‌ترین داده را برای پژوهش‌مان گردآوری کنیم؟»،«چگونه در موضوع پژوهش دانش‌ورز و مرجع شویم؟»، «چگونه در موضوع پژوهش روش‌شناس و روش‌ورز شویم؟» و «چگونه سیاست‌گذاری کنیم که پژوهش مولد شوند؟» عنوان پنج فصل دیگر کتاب است.  

 

کتاب «نقد منابع اطلاعاتی»

نقد منابع اطلاعاتی شناخت مفاهیم، ساختار، ماهیت و معیارهای نقد نوشته فریبرز درودی از سوی خانه کتاب منتشر شده است و در این نشست این کتاب از سوی عبدالحسین طالعی استاد دانشگاه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

گزیده‌ای از کتاب: این کتاب با هدف نقد منابع اطلاعاتی نوشته شده است و این نقد اعتبار و کاربرد اطلاعات ارایه شده در  اثر علمی و پژوهشی از زیر ذره‌بین قرار می‌دهند تا با نفوذ اطلاعات احیانا نادرست آن به سایر منابع دامنه آسیب آن کاهش یابد.

نویسنده این اثر مطالب مورد نظرش را در فصولی مانند ساختار نقد، معرفت‌شناسی نقد، مؤلفه‌های اصلی نقدنویسی و آسیب‌شناسی نقد جمع‌آوری کرده است.

به گفته درودی در مقدمه کتاب، او در این اثر  تلاش کرده که با نگارش نقدهای کتاب به دست آورده؛ ساختار و عناصر تأثیرگذار در نگارش نقد را توضیح دهد.

 

کتاب «تعامل اطلاعاتی انسان»

کتاب «تعامل اطلاعاتی انسان؛ رویکردی بوم‌شناختی در رفتار اطلاعاتی» نوشته رایا فلید از سوی انتشارات کتابدار منتشر شده است و در این نشست کتاب‌خوان این کتاب از سوی یعقوب نوروزی استاد دانشگاه بررسی شد.

گزیده‌ای کتاب: کتاب «تعامل اطلاعاتی انسان؛ رویکردی بوم‌شناختی در رفتار اطلاعاتی»، در 11 فصل با عناوین مقدمه‌ای بر تعامل اطلاعاتی انسان، تعامل اطاعاتی انسان چیست؟، مدل‌ها و ساختارهای نظری در رفتار اطلاع‌یابی، نیاز به اطاعات و نردبان تصمیم‌گیری، پنج راهبرد جستجو، دو نسل از تحقیقات، پژوهش درونی بافتی، مکتب‌های نظری در رفتار اطاعاتی انسان، رفتار اطاعاتی و طراحی نظام، رفتار اطلاعات انسان و بازیابی اطاعات، آیا همیاری علمی امکان‌پذیر است و تحلیل کار شناختی؛ ابعاد تحلیلی، منتشر شده است.

 

کتاب «فراداده‌ها؛ موتورهای کاوش وب و میانکشپذیری آنها»

کتاب «فراداده‌ها؛ موتورهای کاوش وب و میانکش پذیری آنها» نوشته سید مهدی طاهری، نجلا حریری و رحمت الله فتاحی از سوی نشر کتابدار منتشر شده و این کتاب از سوی مرتضی محمدی، استاد دانشگاه و پژوهشگر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

گزیده‌ای از کتاب: در این کتاب یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه ذخیره و اطلاعات و دانش مطالعه و بررسی شده که بر بهبود دسترسی اشیای محتوای وب از طریق ابزارهای عمومی کاوش وب تأکید دارد.

انگیزه نگارش کتاب، اهمیت موضوع، مفید و کاربردی بودن محتوای اثر برای بهبود تلاش‌های در زمینه میانکش‌پذیری ابزارهای یاد شده است، مطالب کتاب به دلیل ماهیت میان رشته‌ای برای هر دو گروه حرفه‌مندان و اطلاعات و علوم رسانه مناسب است. موتورها کاوش وب، فرآیند میانکش پذیری دو موضوع مورد بحث در این کتاب است.

 

کتاب «جستجوی اطلاعات؛ بررسی اطلاع‌یابی، نیاز اطاعاتی و رفتار اطلاعات»

همچنین کتاب جستجوی اطلاعات؛ بررسی اطلاع‌یابی، نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاعات» نوشته دونالد کیس از سوی نشر دانشگاه شهید چمران منتشر شده است و نقد این کتاب در این نشست کتاب‌خوان از  سوی رضا کریمی، پژوهشگر عرصه اطلاعات ارائه شد.

گزیده‌ای از کتاب: بازیابی اطلاعات، تحقیق، پردازش اطلاعات انسانی، رفتار اطلاع‌یابی از موضوعاتی است که نویسنده به آن پرداخته است.

 

کتاب «روش تحقیق کیفی؛ ضد روش»

کتاب «روش تحقیق کیفی؛ ضد روش» نوشته احمد محمد‌پور از سوی انتشارات جامعه‌شناشان منتشر شده است و این کتاب در این نشست از سوی عیسی زارع مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

گزیده‌ای از کتاب: موضوع این کتاب روش‌شناشی معرفت و تاریخ است، فلسفه روش معرفت بازکاوی که در بستری تاریخی در ساخت‌های مختلف معرفتی تحلیل می‌شوند، این متن به حوزه فلسفه علمی معرفت و جامعه‌شناسی معرفت نزدیک می‌شود.

گفتنی است، که در پایان نشست کتاب‌خوان «علم اطلاعات و دانش‌شناسی»، استادان و پژوهشگران برتر عرصه اطلاعات و کتابداری تجلیل شدند./998/پ202/ق

ارسال نظرات